Czy audiomarketing jest skuteczny?

Czy audiomarketing jest skuteczny?

Muzyka wywołuje emocje i skojarzenia. Jest idealnym narzędziem, dzięki któremu można zachęcić klienta do kupna produktu. Audiomarketing jest szeroko wykorzystywany w kreowaniu marki i budowaniu atmosfery w lokalach usługowych. Przeczytaj, z czym wiąże się marketing dźwiękowy i sprawdź, jak legalnie odtwarzać muzykę w sklepie. Dowiedz się, jak bodźce wpływają na nasze postrzeganie czasu.

Co to jest audiomarketing?

Muzyka oddziałuje na zmysły – konkretne dźwięki wywołują konkretne skojarzenia oraz emocje. Audiomarketing wykorzystuje tę właściwość, aby zachęcić klienta do zakupów.

Klimat sprzyjający zakupom można uzyskać przy pomocy dźwięku. Dźwięki mają duży wpływ na konsumenckie decyzje klientów.

Muzyka powinna być dobrana tak, aby odpowiednio komponować się z całym komunikatem danego sklepu czy marki. Atmosfera, która towarzyszy danemu produktowi, jest bardzo ważna, ponieważ w dzisiejszych czasach kupujemy nie tylko produkt, ale i całe doświadczenie z nim związane. Dlatego, tak istotne jest, szukanie coraz to nowszych sposobów na zwrócenie uwagi klienta. W promowaniu produktu warto zgłosić się o pomoc do agencji marketingowych, które pomogą w zbudowaniu odpowiednich strategii.

Marketing dźwiękowy jest częścią marketingu sensorycznego, którego założenia opierają się na oddziaływaniu na zmysły – przeczytaj, co to jest marketing sensoryczny. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom firma pozyska nowych klientów.

Muzyka w sklepie

Muzyka podkreśla charakter miejsca. Często kojarzy się ona ze sklepami odzieżowymi. Cisza sprawia negatywne wrażenie – klient przyzwyczajony do dźwięku będzie czuł się dziwnie i nieswojo w sklepie, w którym nie ma muzyki. Badania wskazują na to, że w sklepach, w których słyszy się muzykę, kupuje się więcej i chętniej.

Wiele marek z powodzeniem  wykorzystuje dźwięki także przy audio brandingu, czyli identyfikacji dźwiękowej, gdzie wartość i charakterystyka marki przekazywane są poprzez dźwięk.  

Postrzeganie czasu

Bodźce decydują o tym, jak odczuwamy upływ czasu. Jeżeli dźwięki są odpowiednio wyważone – spokojne oraz stonowane, możemy mieć pewność, że potencjalny klient spędzi w lokalu więcej czasu.

Powód tego jest prosty. Dostanie on delikatne bodźce, dzięki którym będzie miał poczucie, że w danym miejscu spędził mniej czasu niż w rzeczywistości. Odwrotna sytuacja – natłok bodźców będzie skutkował wrażeniem, że czas mija szybciej. Klient wyjdzie ze sklepu szybko.

Jak legalnie odtwarzać muzykę w sklepie?

Przy wykorzystywaniu muzyki należy zadbać o prawa autorskie. Emitowanie muzyki w lokalu usługowym wymaga zgody twórcy lub organizacji, która zarządza jego prawami. Za  nieuprawnione rozpowszechnianie cudzego utworu grozi grzywna.

Aby móc legalnie odtwarzać muzykę w sklepie, można zgłosić się do ZAiKSu – jest to organizacja, która zarządza prawami autorskimi i z którą można zawrzeć umowę licencyjną. Istnieje także możliwość odtwarzania muzyki ze specjalnych internetowych platform. Udostępniają one utwory odpłatnie.

Podziel się