Jak zaprojektować stronę zgodną z UX, czyli doświadczeniem użytkownika?

Jak zaprojektować stronę zgodną z UX, czyli doświadczeniem użytkownika?

Co roku graficy obchodzą swoje święto. Światowy Dzień Grafika przypada 27 kwietnia i z tej okazji warto zastanowić się, jak powinna wyglądać dobrze zaprojektowana strona WWW. Przede wszystkim strona musi być zgodna z UX. Nie wiesz, co dokładnie oznacza to pojęcie i zastanawiasz się, czy Twoja strona firmowa jest przyjazna dla użytkowników? W artykule tłumaczymy, czym jest User Experience. Poznaj proste wskazówki, jak przygotować intuicyjną stronę internetową.

Co oznacza UX?

Dobry projekt strony internetowej to oczywiście praca kilku specjalistów – nie tylko grafików, ale także deweloperów, fachowców SEO czy copywriterów. Przede wszystkim jednak stronę powinno wyróżnić dbanie o UX.

UX, czyli User Experience, to po polsku „doświadczenie użytkownika”. W ten sposób określa się sumę wrażeń odbieranych przez osobę, gdy korzysta ona z produktu, w tym przypadku – ze strony internetowej. Dobry UX to podstawa, by użytkownik odebrał stronę jako przyjazną, czyli łatwą w obsłudze, wyglądającą świetnie bez względu na urządzenie i po prostu spełniającą jego oczekiwania.

Dlaczego warto zadbać o dobry UX?

Warto troszczyć się o dobre wrażenia użytkownika na stronie internetowej, ponieważ

  • z pewnością dłużej na niej pozostanie,
  • jest duża szansa, że wykona akcje, na których Ci zależy – zapozna się z ofertą, skontaktuje z firmą czy zrobi zakupy,
  • chętniej powróci w przyszłości.

Poniżej przedstawiamy, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika.

Czytelność i użyteczność

Strona internetowa już przy pierwszym kontakcie musi być czytelna. W pozyskiwaniu uwagi liczą się sekundy. Użytkownik od razu powinien wiedzieć, w którym miejscu znajduje się wyszukiwarka, a które elementy są klikalne. Menu powinno być intuicyjne.

Koniecznie zwróć uwagę na porządek na stronie. Informacje powinny być posegregowane za pomocą np.:

  • zakładek – mogą to być zakładki do podstron z opisem firmy, artykułami czy kontaktem,
  • kategorii – mogą to być np. kategorie artykułów,
  • filtrów – np. filtrowanie według konkretnych cech w e-sklepach.

Kluczowe są jasne komunikaty CTA (skrót od „Call to Action”, czyli wezwanie do działania) zawarte w opisach, a także na przyciskach (powinny być odpowiednio wyróżnione, np. kolorem). Stosuj jasne komendy typu: „sprawdź”, „przeczytaj więcej”, „pobierz”.

Łatwość obsługi

Kolejny ważny punkt to nawigacja. Intuicyjne poruszanie się po stronie wspomaga uporządkowanie wszystkich elementów, o czym była mowa wcześniej. Ponadto warto zadbać o świadomość użytkownika, tak by wiedział, gdzie dokładnie się znajduje, co się z nim dzieje w konkretnym momencie i co może dalej zrobić. Jak pokazać mu drogę?

  • przygotuj właściwie tytuły, nagłówki i opisy,
  • wykorzystaj tzw. breadcrumbs, czyli menu okruszkowe, które pozwoli na powrót o poziom wyżej,
  • umieść dodatkowe sekcje, np. „podobne produkty” – użytkownik dowie się więcej i dłuższy czas spędzi na stronie.

Responsywność

Zadbaj o dostęp na każdym urządzeniu. Strona responsywna jest dostosowana do każdej szerokości ekranu – co oznacza w praktyce, że prezentuje się świetnie zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. To bardzo ważne na etapie projektowania.

Chcesz, mieć pewność, że Twoja strona jest dostępna zarówno na komputerach, jak i smartfonach?


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Jeśli chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj o responsywnych stronach.

Atrakcyjny wygląd

Jak Cię widzą, tak Cię piszą – powiedzenie to świetnie sprawdza się także w przypadku stron internetowych. Jeśli chcesz zadbać o dobre wrażenie, koniecznie postaraj się o nowoczesny projekt strony dopasowany do branży. Doświadczony grafik podąża za trendami i ma wyczucie, jakie projekty sprawdzą się w przypadku e-sklepu z artykułami dla dzieci, a jakie zachęcą do skorzystania z oferty mechanika samochodowego.

Poza tym dobry grafik na pierwszy miejscu stawia na estetykę i wie, że strona nie może być zbyt „przeładowana”. Istnieje ryzyko, że strona będzie zbyt ciężka nie tylko w odbiorze, ale także pod względem ładowania, w konsekwencji będzie ładować się wolniej.

Szybkość i bezawaryjność

O szybkości ładowania zostało już wspomniane. Użytkownicy nie lubią czekać i cenią strony, które wczytują się sprawnie. Już 3 sekundy decydują o tym, czy użytkownik pozostanie na stronie, czy ją opuści i przejdzie do konkurencji. Strona musi więc działać bezawaryjnie i być wolna od błędów.  

Podziel się