Denerwujące elementy stron internetowych, czyli okienka POP-UP i muzyka w tle

Denerwujące elementy stron internetowych, czyli okienka POP-UP i muzyka w tle

Niektórzy twórcy stron internetowych stosują dość oryginalne lub już anachroniczne metody wzbogacania witryn. Nie wszystkie z tego typu urozmaiceń należy uznać za udane. Do najbardziej irytujących elementów zalicza się wyskakujące okienka POP-UP oraz muzykę włączającą się automatycznie podczas przeglądania strony. Sprawdź, dlaczego nie warto stosować tych dodatków. 

Dlaczego wyskakujące okienka POP-Up to nie najlepszy pomysł? 

Wyskakujące okienka typu POP-UP to jeden z elementów designu strony, którego internauci nie lubią. Zwłaszcza dziś, kiedy zmieniły się przepisy i obowiązkowe jest poinformowanie użytkowników serwisu o polityce ochrony danych osobowych czy polityce cookies. Jeżeli dodamy do tego pojawiające się okienka z wezwaniem do działania, czyli Call-To-Action (np. “Chcesz, żebyśmy do Ciebie oddzwonili w 20 sekund?”), do tego wyświetlające się reklamy produktów i promocji, formularz kontaktowy i komunikator chattera, to zamykanie takich okienek będzie negatywnym User Experience. Może więc spowodować szybką frustrację użytkowników i ich odpływ z danej witryny.

Dobrym pomysłem jest ograniczenie wyskakiwania takich okienek do niezbędnego minimum, ustawienie wyświetlania po pewnym czasie nawigacji po stronie (zamiast od razu) oraz dokładne przemyślenie i zaplanowanie ich funkcji. 


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Dlaczego nie warto ustawiać muzyki w tle strony internetowej firmy? 

Umieszczenie na stronie firmowej muzyki w tle było w przeszłości jednym z pomysłów na wyróżnienie się spośród innych stron WWW. Dziś taki dodatek stosuje się rzadko, choć czasem sięgają po niego artyści, osoby związane z branżą muzyczną lub przedsiębiorcy zaczynający dopiero przygodę z własnym serwisem internetowym. 

Automatycznie odtwarzana muzyka nie jest dobrym pomysłem na dodatek do firmowej witryny. Oto kilka powodów:

  • większość stron internetowych firm nie odtwarza muzyki w tle,
  • muzyka wpisana w kod strony może spowalniać jej załadowanie,
  • automatycznie uruchomiona muzyka w miejscu pracy lub w przestrzeni publicznej może narazić użytkownika na nieprzyjemności, szczególnie jeśli w panelu nie ma wyraźnej nawigacji, jak ją można szybko wyłączyć,
  • uciążliwość – użytkownik po kilku minutach pobytu na stronie będzie czuć duży dyskomfort z powodu odtwarzającego się w kółko fragmentu muzyki, zwłaszcza przy otwieraniu nowych zakładek czy odświeżaniu strony,
  • wiele osób otwiera strony WWW i jednocześnie słucha muzyki ze swoich źródeł, muzyka w tle będzie dla nich irytująca,
  • można naruszyć czyjeś prawa autorskie przy publikacji utworów lub ich części,
  • nie każdy ma taki sam gust muzyczny.

Jeżeli powyższe argumenty nie są przekonujące, pamiętaj przynajmniej o bardzo wyraźnym wyeksponowaniu przycisków START, STOP oraz o umożliwieniu regulacji głośności muzyki. Dobrą praktyką jest oddanie decyzyjności w tej sprawie użytkownikom strony – jeśli będą chcieli mieć muzykę w tle, to włączą ją samodzielnie w dogodnym dla siebie momencie. Podobne zasady możesz zastosować do automatycznie odtwarzających się filmów wideo. 

Podziel się