Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy i utrzymać więź z klientami?

Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy i utrzymać więź z klientami?

Kryzys to coś naturalnego, nieuniknionego, coś, co powraca, pojawia się co jakiś czas. Oczywiście, na skalę obecnego problemu trudno być przygotowanym. Nikt nie zakładał, że cały świat stanie w obliczu tak wielkiego wyzwania, jednak jako przedsiębiorca nie możesz się załamywać i pozostać bezczynnym. Musisz działać i podjąć konkretne kroki. Dowiedz się, jak przygotować skuteczny plan.

Kryzys jako szansa na inwestycję

Jak wskazują specjaliści, kluczem do sukcesu w sytuacji kryzysowej jest m.in. właściwe przygotowanie na gorszą koniunkturę (tak wskazuje badanie wykonane przez firmy doradcze Bain i McKinsey po kryzysie 2009 roku). Ważne jest opracowanie planu działania.

Z badania wynika, że z kryzysu obronną ręką wyszły te firmy, które były aktywne i podejmowały różne kroki:

  • ograniczały poziom zadłużenia
  • uważnie słuchały opinii pracowników
  • szukały oszczędności, ale nie w zwolnieniach
  • inwestowały w nowe rozwiązania technologiczne

Z kolei firmy, które straciły po kryzysie, to te firmy, które nie miały strategii, nie prowadziły żadnych działań, a przede wszystkim cięły koszty.

A więc jak zarządzać kosztami i w co inwestować? Kluczem wydaje się obecnie inwestycja w pozytywny wizerunek firmy, a także budowanie i utrzymywanie więzi z klientami. Klienci spędzają teraz czas w sieci, dlatego podstawą powinny być działania w internecie.

Wyciągaj wnioski:

  • planuj
  • słuchaj i zbieraj pomysły
  • szukaj oszczędności, ale nie trać utalentowanych pracowników
  • inwestuj w działania online i buduj wizerunek

Zmiana potrzeb i nawyków klientów = inna strategia

Badania wskazują, że kryzys wymusza zmianę nawyków i potrzeb wszystkich nas, w tym również Twoich klientów. Klienci spędzają czas przede wszystkim online i taka tendencja utrzyma się jeszcze przez pewien okres (niektórzy zakładają tygodnie, a inni nawet miesiące).

Prognozuje się, że zmaleje konsumpcja, a ludzie będą przede wszystkim potrzebować pozytywnych bodźców i wsparcia. Co oznacza, że będą wybierać firmy, które dbają o klientów i które nawiązują z nimi relację. To właśnie moment, by zmienić dotychczasowe działania i zaplanować strategię. To czas, by zainwestować w wizerunek Twojej firmy i zadbać o więź z odbiorcami.

Konkurencja nie śpi – bądź o krok do przodu

A może jednak śpi? Niektóre firmy ograniczają wydatki na promocję, bo przecież ludzie zamknęli się w domach i nie wychodzą na zakupy… Czyżby? Przecież wciąż mogą robić zakupy online. Jeśli jednak ograniczają wydatki i (jeszcze) nie kupują, to z pewnością śledzą, co dzieje się w sieci.

Jak można zauważyć, wiele firm obudziło się i już postanowiło przenieść swoje działania do internetu i w ten sposób docierać do swoich klientów i budować wizerunek. Przetrwają więc tylko ci, którzy podejmują aktywne działania.

Jeśli w czasie kryzysu wycofasz się i nie będziesz nawiązywać kontaktu, klienci zapomną o Twojej firmie. Trzymaj więc rękę na pulsie i wykorzystaj szansę, żeby już teraz dogonić, a może nawet przegonić, konkurencję.

Kryzys minie, a Twoja mocna pozycja pozostanie 

Prognozy są różne. Nikt nie jest w stanie zagwarantować, ile potrwa jeszcze ta trudna sytuacja. Jedno jest jednak pewne – jeśli wykorzystasz ten moment i właśnie teraz opracujesz plan i zaznaczysz swoją obecność na rynku, to gdy kryzys minie, z pewnością Twoja marka będzie żyć w świadomości odbiorcy


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Plan – Jak zbudować pozytywny wizerunek i utrzymać więź z klientami?

W tym momencie najważniejsze to dostosować się do nowych realiów – przeanalizuj swoje dotychczasowe strategie. Pamiętaj jednak, by zadbać o spójność przekazu – nie odcinaj się od swojej działalności i stylu komunikacji, tylko dopasuj działania do tego, co się obecnie dzieje.

 Jako przedsiębiorca:

  • trzymaj rękę na pulsie i bądź cały czas na bieżąco
  • szybko reaguj na zmieniającą się sytuację
  • bądź elastyczny i nie bój się podejmować różnych wyzwań
  • buduj atmosferę wzajemnej pomocy i zrozumienia
  • odpowiadaj na nowe potrzeby klientów
  • zachowaj spójność dotychczasowej komunikacji

Na samym początku eksperci przewidują, że skupienie użytkowników będzie opierało się na szukaniu informacji na temat obecnie dynamicznie zmieniających się warunków życia. Branże, które będą na fali, to przede wszystkim branża spożywcza (sklepy, dostawa jedzenia na wynos), a także usługi związane z pracą zdalną. Co mają zrobić więc firmy z innych branż?

Wiele z nich wstrzymuje działania marketingowe, ponieważ przedsiębiorcy obawiają się wykorzystywania tematu kryzysu do prowadzenia działań marketingowych. Nie można jednak pozostać bezczynnym. Kluczem jest podjęcie właściwych kroków.

Czy trzeba pisać wprost o wirusie? Nie. Jakie są oczekiwania konsumentów? Jak wynika z badania Kantar [1] 75% z nich oczekuje, że firma nie będzie wykorzystywać obecnej sytuacji w celu promowania marki. Większość respondentów oczekuje, że komunikacja będzie prowadzona w uspokajającym tonie.

W obecnej sytuacji specjaliści sugerują, że działania marketingowe powinny pomagać i odpowiadać na potrzeby klientów. Właściwy przekaz pomaga odnaleźć się w trudnej sytuacji.

Możesz pomagać swoim klientom poprzez podsuwanie im praktycznych wskazówek. W początkowej fazie użytkownicy wyszukują informacji na temat podstawowych potrzeb – od sposobów na spędzanie czasu podczas kwarantanny, przez metody na wzmocnienie odporności, po wskazówki kulinarne.

jak zrobić chleb

chlebek bananowy

Źródło: Google Trends – wyraźny wzrost zainteresowania frazami: chleb, chlebek bananowy w czasach pandemii 

Jeśli Twoja firma jest w branży najbardziej dotkniętej kryzysem, również możesz budować swój wizerunek, ale w przemyślany sposób. Nie wykorzystuj sytuacji, ale rozpoznaj i zaspokajaj potrzeby. Pomagaj użytkownikom, jak radzić sobie z niepewnością, stresem, obawami finansowymi itd. 

chleb 

Źródło: artykuły poradnikowe pkt.pl

Z każdym kolejnym tygodniem życie online będzie stawało się nową rzeczywistością większości osób. Internet będzie w centrum uwagi jak jeszcze nigdy przedtem. Wciąż będziemy pracować zdalnie. Wciąż klienci będą zaspokajać podstawowe potrzeby online… ale będą również kierować swoją uwagę na te mniej istotne, czyli potrzeby wyższego rzędu. To szansa dla wielu branż.

To oznacza, że z jednej strony wciąż będzie panował kryzys, z drugiej pojawi się dużo możliwości. Klienci nie będą przekładać większych zakupów w nieskończoność – to właśnie moment, gdy zaczną korzystać z usług i kupować produkty, których zakup odkładali w czasie pierwszej fazy pandemii.

To, do kogo kierujesz swoje usługi, w jaki sposób, dlaczego i jakimi narzędziami – to będzie najważniejsze dla rozwoju Twojej firmy. Kluczem pozostanie pomoc ludziom we właściwy sposób i we właściwym czasie. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie możliwości, jakie daje promocja w internecie

Niektóre trendy będą nadal się utrzymywać, ale powrócą też „normalne” aktywności jak spotkania w restauracji, masowe imprezy czy możliwość podróżowania. Jednak normalność nie będzie wyglądała tak samo.

Przeczytaj, jak przenieść działania do internetu.

Źródła:

[1] https://www.warc.com/newsandopinion/news/brands-in-a-pandemic-world-insights-from-kantars-covid-19-barometer/43422

Podziel się