Twój biznes: pandemia i co dalej?

Twój biznes: pandemia i co dalej?


Jak dotąd nie zapowiada się, by stan pandemii został szybko odwołany, a obywatele zakończyli kwarantannę i powrócili do swych codziennych obowiązków. Ogólnoświatowy kryzys gospodarczy wywołany przez pochód SARS-CoV-2 powoli przetacza się przez glob i w wielu dziedzinach życia widać go już teraz. Zmienia się podejście do życia konsumentów, a przedsiębiorstwa i firmy odbierają właśnie lekcję, z której koniecznie trzeba będzie wyciągnąć nauczkę na przyszłość.

Przedsiębiorco, opracuj plan kryzysowy na przyszłość!

W sytuacji zagrożenia epidemicznego w społeczeństwie zachodzą intensywne i podyktowane emocjami zmiany zachowania, co bezpośrednio i pośrednio będzie oddziaływać na model biznesowy prowadzenia firm teraz i w nieodległej przyszłości.

Tworzeniu się nowych postaw sprzyjają m.in. długotrwała kwarantanna, zamknięcie lub zminimalizowanie działalności sklepów, lokali usługowych, instytucji nauki i kultury, obiektów sportowych, szum informacyjny związany z rozwojem epidemii, powszechne uczucie niepokoju lub lęku o przyszłość, zmniejszenie/utrata zarobków, trauma spowodowana długotrwałym stresem, odejściem najbliższych itd.

Zadaniem kadry zarządzającej firmą w takim czasie jest niezwłoczne dostrzeżenie zachodzących zmian i uelastycznienie modelu biznesowego do zmieniających się potrzeb odbiorców towarów i usług tak, by z jak najmniejszymi stratami wyjść z trudnego okresu, móc szybko odbudować potencjał przedsiębiorstwa i zabezpieczyć je w przyszłości przed podobnymi wydarzeniami. Pomoże tu m.in. prowadzenie analiz rynku, symulacji sytuacyjnych czy skorzystanie z doradztwa gospodarczego.

Potrzeby konsumentów w dobie pandemii i po jej ustaniu

Kwarantanna i konieczność fizycznego zdystansowania się od innych powodują w społeczeństwie istotną zmianę sposobu codziennego funkcjonowania oraz powstanie nowej gradacji potrzeb:

  • na pierwsze miejsce wysuwa się potrzeba bezpieczeństwa swojego i najbliższych
  • ograniczenie do minimum czasu spędzanego na zewnątrz oraz bezpośredniego utrzymywania więzi społecznych i zastąpienie ich domową izolacją skutkuje niezaspokojeniem potrzeby wolności i frustracją
  • dom przejmuje rolę jedynego dostępnego otoczenia, zaspokojenie wyższych potrzeb odbywa się więc przez internet lub przy pomocy telefonu
  • lęk o przyszłość, ciągłość pracy i zdolność do przetrwania powodują chęć odreagowania i wywołują potrzebę pozytywnych bodźców
  • ze względu na znaczące ograniczenia w handlu i ryzyko zakażenia na znaczeniu tracą potrzeby posiadania i konsumowania, które zastąpione są przez oszczędność

Jak pokazują doświadczenia chińskie, po opanowaniu wzrostu zachorowań w społeczności pojawia się chęć zaspokajania dotychczas zdeprymowanych potrzeb poprzez konsumpcję w restauracjach, podróże czy udział w imprezach rozrywkowych poza domem. W miarę zwalczania ognisk epidemii rośnie poziom optymizmu, co po czasie przekłada się na utrzymanie lub nawet wzrost liczby decyzji zakupowych.

Jako, że w trakcie kwarantanny sposobność przemieszczania się i kupowania w sklepach stacjonarnych jest bardzo utrudniona, to wzrasta zainteresowanie e-handlem, usługami typu VOD i rozrywką. Wśród chętnie kupowanych towarów dominują te szeroko związane z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia – w tym maseczki ochronne, rękawiczki, środki dezynfekcyjne, prozdrowotna żywność i środki spożywcze, witaminy, preparaty i suplementy diety, urządzenia do ćwiczeń fizycznych w domu, gry, książki, artykuły rozrywkowe, ubezpieczenia i inne usługi online.


Strona internetowa wraz z obsługą. Zobacz szczegóły. >>



Przedsiębiorcy, wytwórcy, handlowcy i usługodawcy, o ile to możliwe, powinni więc na bieżąco obserwować tendencje na rynku lub skorzystać z usług konsultingowych, by móc dostarczyć artykuły pierwszej potrzeby i jednocześnie próbować utrzymać firmę w trybie pracy. Dzięki elastyczności i interwencji państwa będą mogli doczekać końca epidemii i wejść w okres odbudowy. Przewiduje się jednak, że powstałe w czasie pandemii zachowania i nawyki zakupowe będą się utrzymywać już po odwołaniu kwarantanny.

Firmy w kryzysie – wnioski na przyszłość

Kryzysowa sytuacja zawsze jest szansą na wyciągnięcie z niej konstruktywnych wniosków. Dlatego przedsiębiorcy już teraz powinni analizować szanse i oceniać stopnie ryzyka kolejnych posunięć, by móc dostosować się do bieżącej sytuacji i umieć zareagować w przyszłości w podobnych okolicznościach. By móc w przyszłości wyjść z kryzysu obronną ręką, należy:

  • na bieżąco weryfikować obecne plany
  • zbierać dane o zmieniających się potrzebach konsumentów
  • elastycznie wdrażać strategie działań
  • nie próbować zarabiać na cudzej tragedii
  • zaangażować się społecznie w proces naprawczy – nie pozwolić sobie na obojętność, łagodzić skutki kryzysu stosownie do własnych możliwości, budować markę, zacieśniać i nawiązywać relacje z klientami
  • dalekosiężnie planować na okres post-pandemii

Trwającą właśnie pandemię pod względem zachowań konsumenckich i ewolucji działań przedsiębiorstwa można podzielić na 4 etapy, na podstawie których powstanie plan awaryjny kluczowy do przetrwania w podobnych okolicznościach. Są to: wstrząs, akceptacja, odbudowa i nowy rozdział.

  1. Wstrząs następuje gwałtowna zmiana rzeczywistości, rozprzestrzenia się choroba, zmianie ulega organizacja pracy firmy, wprowadzane są regulacje kryzysowe, ograniczenia itp. W biznesie niezbędne są kroki w celu szybkiego zbadania i analizy potrzeb ludzi, wyrażenie gestów solidarności i pomocy, okazanie innej niż biznesowa twarzy i stworzenie sposobu na komunikację z otoczeniem. Warto jest stworzyć listę dziedzin, w której sektor prywatny może pomóc poszkodowanej społeczności, służbie zdrowia i innym instytucjom czy organizacjom walczącym z pandemią, a także listę technologii, zasobów czy możliwości, którymi przedsiębiorstwo będzie wspierać zażegnanie kryzysu lub ulżenie jego skutków.
  2. Akceptacja społeczność stopniowo oswaja się z kryzysem i zaczyna akceptować zmienione warunki życia. Biznes na tym etapie próbuje określić swoje miejsce w nowej sytuacji, przygotowuje plan wprowadzenia nowych produktów na rynek, tworzy ofertę dopasowaną do okoliczności i ułatwiającą życie, śledzi reakcję rynku na wydarzenia. Na obu etapach niezbędne jest prowadzenie działań z zakresu marketingu i promocji wzmacniających wizerunek, empatyzowanie wobec poszkodowanych i budowanie więzi z konsumentami.
  3. Odbudowa – etap odbicia, gdy najgroźniejsze zagrożenie zostało już zażegnane i sytuacja powraca do normy. Następuje stopniowe uwalnianie potrzeb społeczności i okazja dla biznesu do przekonania jej do konsumpcji, odbudowy potencjału przedsiębiorstwa oraz odrobienia strat. To również moment, w którym polityka solidarnościowa, dobroczynna i marketingowo-komunikacyjna mogą zaowocować zwiększonym zainteresowaniem ofertą danej firmy, co powinno być poparte intensywnymi i przekrojowymi działaniami promocyjno-marketingowymi.
  4. Nowy rozdział – okres po odwołaniu pandemii; napięcie społeczne opada, ale pod wpływem traumatyzujących doświadczeń zachowania zakupowe mogą pozostać zmienione (jak w czasie kwarantanny). Biznes rozumie zmiany i rewaloryzuje swoją ofertę sprawdzając, czy przystaje ona do nowych realiów. Do swobodnego funkcjonowania w przyszłości niezbędne jest dalsze śledzenie rynku i zachowań konsumenckich.

Opisany tu scenariusz postępowania bardziej jest zarysem i próbą podpowiedzi, niż konkretną poradą – realia dla poszczególnych branż i marek będą się oczywiście różnić. Nie pozostaje nic innego, jak życzyć wszystkim zdrowia i szczęścia w wychodzeniu z kryzysu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×