Offline vs online – jak przenieść działania do Internetu?
- 30-11-2021
- Reklama i marketing
Sytuacja wymusiła zmianę stylu życia. Dom stał się centrum naszego funkcjonowania. Dla wielu osób to już nie tylko miejsce wypoczynku, ale także miejsce pracy. Ze względu na obostrzenia w domowym zaciszu spędzamy cały swój wolny czas. A to oznacza, że Twoi klienci szukają rozrywki i usług właśnie w sieci. Eksperci prognozują, że życie online będzie toczyć się jeszcze przez jakiś czas, a powrót do „nowej” normalności w dużej mierze będzie opierał się na wykorzystywaniu nowych technologii, w tym przede wszystkim nieograniczonych możliwości, jakie daje Internet. Dowiedz się, jak przenieść działania do Internetu.
Oferuj usługi online
Kiedyś na prowadzenie usług online decydowały się tylko niektóre branże oraz firmy, które chciały wyprzedzić konkurencję. Dziś po takie rozwiązanie może sięgnąć również Twój biznes.
Przykłady:
- Prowadzisz szkołę językową? Oferuj e-korepetycje.
- Jesteś adwokatem, księgowym, projektantem wnętrz? Zapewnij porady online.
- Pracujesz w siłowni? Jesteś trenerem personalnym? Przygotuj treningi live.
- Jesteś kosmetyczką? Przygotuj tutoriale, jak zrobić maseczki DIY.
Porada dla wszystkich: Jeśli jesteś specjalistą w swojej branży – prowadź szkolenia, kursy, lekcje, instruktaże online i dziel się swoją wiedzą – w ten sposób zbudujesz wizerunek i zyskasz w oczach klientów, którzy poszukują odpowiedzi na swoje wątpliwości w tym trudnym czasie. Oferuj lekcje próbne za darmo, by zachęcić klientów do rozważenia długofalowej współpracy z Twoją firmą.
Przenieś sprzedaż do Internetu
Prowadzisz sklep stacjonarny, który w obecnej sytuacji trzeba było zamknąć i Twoje obroty spadły? Czy może już wcześniej chciałeś stworzyć stronę i e-sklep, ale natłok obowiązków sprawiał, że ciągle odkładałeś pomysł na później? Nie czekaj z założonymi rękami. Teraz właśnie masz czas na intensywne prace. Najwyższa pora stworzyć sklep internetowy i oferować produkty przez Internet. W sieci możesz sprzedawać niemal wszystko, nawet te mniej oczywiste produkty:
Przykłady:
- Cukiernia - przesyłanie wypieków na zamówienie.
- Kwiaciarnia - zamawianie kwiatów online.
Źródło: Facebook – przykład kwiaciarni, która oferuje dostawę kwiatów na terenie miasta
Rozpoczęcie sprzedaży online mogą wykorzystać również te branże, które znalazły się w trudnej sytuacji, ale nie były wcześniej ściśle związane ze sprzedażą. Jeśli jesteś fryzjerem lub kosmetyczką, możesz pomyśleć o założeniu sklepu internetowego z profesjonalnymi artykułami do pielęgnacji czy stylizacji.
Przeniesienie sprzedaży do Internetu to szansa dla małych firm, które zatrudniają niewielką liczbę pracowników i nie chcą doprowadzić do zwolnień. Zadbaj o zmianę obowiązków pracowników – osoby wcześniej pracujące stacjonarnie mogą teraz obsługiwać sklep internetowy lub zakładkę z produktami na Twojej stronie firmowej.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>
Sprzedawaj vouchery
Sprzedaż voucherów przez Internet to świetny pomysł, żeby przetrwać kryzys. Zakup vouchera przez klienta pozwala na wykorzystanie go w przyszłości. Zyski ze sprzedaży pomogą przetrwać tym firmom, które podczas pandemii muszą pozostać zamknięte i mają problem z płynnością finansową.
Na taki krok mogą zdecydować się, np.:
- Branża beauty – vouchery na zabiegi kosmetyczne, fryzjerskie, SPA.
- Branża fotograficzna – vouchery na sesje ślubne, komunijne.
- Branża gastronomiczna – vouchery na kolację w restauracji.
- Branża kulturalna i rozrywkowa – vouchery w postaci biletów wstępu.
Źródło: Facebook, przykład zoo, które oferuje sprzedaż voucherów
Oferuj usługi na wynos
Zmień sposób świadczenia usług i wyjdź z ofertą na zewnątrz. Jeśli klienci nie mogą odwiedzić Twojej firmy, docieraj do nich dzięki stronie WWW lub poprzez akcje informacyjne na mediach społecznościowych i zapewnij im usługi (dosłownie) prosto pod drzwi.
Przykłady:
- Restauracje - oferowanie dań na wynos.
- Siłownie - wypożyczanie sprzętu do domu.
Źródło: Facebook, Przykład siłowni, która oferuje wypożyczenie sprzętu do domu
Informuj, wspieraj
Postaw na akcje informacyjne. W tych trudnych czasach tak ważne jest tonowanie nerwowej atmosfery. Boimy się o zdrowie swoje i swoich bliskich, dlatego warto wspierać klientów i uspokajać ich, np.: poprzez informowanie na swoich profilach w mediach społecznościowych o tym, że troszczymy się o naszych pracowników i umożliwiamy im efektywną pracę zdalną lub szczególnie dbamy o przestrzeganie zasad higieny w firmie czy sklepie.
Źródło: Facebook, przykład sklepu, który pokazuje, jak dba o zasady higieny
Prowadzisz już biznes online? Dopracuj plan działania
Jeśli już prowadzisz swój biznes online, to czas na zmianę dotychczasowych działań i dopracowanie planu strategii. W ten sposób wzmocnisz zaangażowanie obecnych klientów i wykorzystasz szansę na pozyskanie nowych. Zwiększ swoją dostępność poprzez dodanie nowych kanałów komunikacji. Ułatwisz kontakt, np. poprzez dołączenie chatu na stronie WWW.
Jakie inne działania pozwolą przetrwać?
Rozszerz target
Dostosuj ofertę do zmieniającej się sytuacji i nowych potrzeb. Wiele firm, które działały w danej branży, rozszerza swoją działalności i w obliczu kryzysu zaczyna świadczyć usługi albo produkować asortyment, który zyskuje popularność lub w ogóle brakuje go na rynku. Oczywiście o swoich działaniach poinformuj na stronie firmy i profilach społecznościowych.
Przykłady:
- Firmy czyszczące tapicerki samochodowe wprowadzają usługę ozonowania.
- Firmy odzieżowe, które wcześniej zajmowały się szyciem ubrań, szyją maseczki.
Źródło: Facebook, przykład firmy odzieżowej, która wcześniej zajmowała się szyciem ubrań, a teraz szyje maseczki i prowadzi akcję #maskazamaskę
Zmień branżę
Radykalnym krokiem może być całkowite przebranżowienie lub zmiana zakresu działalności przynajmniej na czas pandemii.
Oferuj usługi, które pomogą przetrwać kryzys innym
Jeśli świadczysz usługi dla innych firm, postaraj się przygotować ofertę, która pomoże przetrwać kryzys. W szczególności wzmocniła się potrzeba bezpieczeństwa u klientów. Wiele osób obawia się o swoją sytuację finansową, więc potrzebuje narzędzi do oszczędzania. Inni obawiają się utraty pracy, dlatego szukają porad i kursów, które wzmocnią ich kompetencje na rynku. Możesz przygotować e-booki z poradami na temat Twojej branży.
Szczególnie poszukiwane będą firmy szkoleniowe, doradcze, które skupią się na pomocy w kryzysie, np. agencje marketingowe dotychczas oferowały rady, jak zyskać klientów – obecnie powinny skupić się na tym, jak pomagać firmom, by nie straciły klientów – jak nawiązać z nimi więź, zbudować wizerunek i utrzymać zainteresowanie ofertą.
Jakie działania pozwolą zmniejszyć koszty?
Negocjuj, współpracuj
Nie tylko Twoja firma znalazła się w trudnej sytuacji. Wszyscy przedsiębiorcy muszą mierzyć się z wyzwaniem, jak odnaleźć się w nowych realiach. Empatia może okazać się kluczem do sukcesu, dlatego szczerze przedyskutuj kwestie finansowe ze swoimi partnerami i spróbujcie znaleźć wspólne rozwiązanie problemów.
Wykorzystaj szansę na oszczędności
Spróbuj spojrzeć bardziej optymistycznie. Kryzys może być szansą. Eksperci już wskazują, że dotychczasowy rynek pracownika staje się rynkiem pracodawcy. A więc jako przedsiębiorca będziesz mieć większy wybór, jeśli chodzi o podjęcie nowej współpracy. Większy wybór, to większa konkurencja i tańsze oferty. Może to być również okazja dla mniejszych firm, które oferują tańsze usługi, a wcześniej nie mogły przebić się na rynku.
Działaj i myśl o przyszłości
W tym trudnym czasie ciężko myśleć o czymś innym niż to, jak przetrwać, jednak nie można siedzieć z założonymi rękami. Jeśli specyfika Twojej pracy nie pozwala na wykonywanie obowiązków w czasie ogólnokrajowej kwarantanny, postaraj się maksymalnie wykorzystać cenny czas. Poszukaj kursów doszkalających online, poszerzaj wiedzę, nie siedź bezczynnie. To także doskonały czas na zadbanie o swoją stronę internetową oraz działania SEO.
Przeczytaj, jak zbudować pozytywny wizerunek i utrzymać więź z klientami.