6 wskazówek, jak przygotować się do snu. Co ułatwia zasypianie?

6 wskazówek, jak przygotować się do snu. Co ułatwia zasypianie?

Po pracy wybrałeś się na kolację ze znajomymi lub wieczorny seans do kina i pierwsze, co robisz po przyjściu do domu późnym wieczorem, to bierzesz prysznic, a potem od razu kładziesz się do łóżka? Nie jest to najlepszy pomysł. To, co robisz przed snem, ma niebagatelne znaczenie w dobrej regeneracji organizmu. Dowiedz się, czym jest okres przedsenny i co zrobić przed położeniem się spać, żeby dobrze zregenerować organizm.

Okres przedsenny, czyli co zrobić przed snem?

Okres przedsenny to czas na wyciszenie. Czynności, które wykonujesz przed zaśnięciem, są bardzo ważne, by móc spokojnie zasnąć. Idealnie, gdy jesteś w stanie wygospodarować 90 minut na przygotowanie. Jeśli jednak nie masz na to aż tylu czasu, postaraj się trzymać poniższych zasad.

1. Wyłącz urządzenia elektroniczne

Telefony, laptopy, tablety pomagają nam w pracy i życiu na co dzień, jednak emitują niebieskie światło, które zaburza naturalny proces wytwarzania melatoniny, czyli substancji odpowiedzialnej za sen. Ciągłe sprawdzanie skrzynki, odpowiadanie na wiadomości i oczekiwanie na kolejne powiadomienia czy przeglądanie newsów może powodować stres. Warto więc ograniczyć korzystanie ze smartfona i wyłączyć urządzenie przed pójściem spać lub przynajmniej przestawić je na tryb nocny.

2. Zadbaj o przyjemny chłód w sypialni

Temperatura ciała wieczorem naturalnie spada, więc zadbaj o to, by temperatura w sypialni była odpowiednia. Powinien panować w niej przyjemny chłód, więc przykręć grzejniki i wywietrz pomieszczenie. Jeśli masz w domu klimatyzację, wykorzystaj ją i schłodź miejsce do spania. Dobrym pomysłem jest wzięcie ciepłego prysznica, który lekko rozgrzewa i pozwoli naturalnie ochłodzić się po położeniu. Zamiast ciepłej kołdry wybierz cienkie prześcieradło lub samą poszewkę.

3. Przyciemnij światło

Nasi przodkowie szli spać po zachodzie słońca, a wcześniej rozpalali ognisko, które dawało spokojny, ciepły płomień. Przed zaśnięciem stwórz relaksujący nastrój – zgaś górne oświetlenie i wykorzystaj nocne lampki. Wcześniej wymień w nich żarówki, na takie, które dają ciepłe, czerwone światło. Możesz zapalić świece, które tworzą kameralny klimat. Koniecznie zadbaj o dobre rolety zaciemniające, które ochronią przed światłem z ulicy.

4. Uporządkuj przestrzeń

Warto zadbać o porządek jeszcze przed pójściem spać, by nie martwić się tym rano. Wieczorem wykonaj drobne porządki domowe, przygotuj i wyprasuj ubrania. Nie zostawiaj brudnych naczyń, niesprzątnięta kuchnia może popsuć humor już od samego rana. Jeśli włączasz zmywarkę lub pralkę na noc, zastanów się, czy na pewno to dobry pomysł i czy przypadkiem sprzęty nie wybudzają cię, gdy jest już cicho. Przed zaśnięciem, upewnij się, że drzwi wejściowe są zamknięte.

5. „Przerób” swój dzień

Wiele osób ma problemy z szybkim zasypianiem, bo przed snem myślą o problemach i analizują wydarzenia, które zdarzyły się danego dnia. Zalecanym ćwiczeniem jest „przerobienie” swojego dnia jeszcze przed położeniem się spać. Może ci w tym pomóc medytacja lub spisanie na kartce wszystkich spraw, które chodzą ci po głowie. Jak podkreślają specjaliści prowadzący szkolenia, dzięki zapisaniu myśli masz poczucie, że wszystko jest uporządkowane i masz większą kontrolę.

6. Nie wykonuj intensywnych ćwiczeń i zadbaj o oddech

Przed snem nie planuj wizyty na siłowni czy grupowych zajęć fitness. Szybkie tempo, mocny wysiłek, ostre światło i głośna muzyka z pewnością nie ułatwiają zasypiania. Zamiast tego możesz postawić na jogę, rozciąganie lub krótki spacer. Naucz się oddychać przez nos i upewnij się, że nie masz problemów z oddychaniem podczas snu. Osoby, które mają kłopoty ze snem, często cierpią na bezdech senny lub chrapią.

Przeczytaj, jak się obudzić, by dobrze rozpocząć dzień.

Źródło: „Rozgrzewanie i schładzanie. Czynności przed snem i po przebudzeniu” [w:] Nick Littlehales, „Śpij dobrze”

Podziel się