6 wskazówek, jak się obudzić, by dobrze rozpocząć dzień?

6 wskazówek, jak się obudzić, by dobrze rozpocząć dzień?

Właściwe przygotowanie do snu i wykonanie określonych czynności pozwoli zadbać o dobrą jakość snu. To, co robisz po przebudzeniu, jest równie ważne, by wieczorna rutyna nie poszła na marne. Odpowiednio zaplanowany czas po przebudzeniu pomaga wyjść ze stanu uśpienia i przejść do stanu pełnej świadomości. Dowiedz się, co zrobić, a czego nie robić po przebudzeniu, by dobrze zacząć nowy dzień.

Okres posenny, czyli co zrobić po przebudzeniu?

Okres posenny rozpoczyna się od pobudki i najlepiej, by trwał 90 minut. Czas ten może wydawać ci się zbyt długi, jednak obejmuje on również dojazd do pracy. Regeneracja przez noc i odpowiednie wybudzenie pozwolą łatwiej zmierzyć się z wyzwaniami nowego dnia i przygotować na kolejny odpoczynek wieczorem. Poznaj wskazówki, co warto zrobić (lub czego nie robić) od razu po przebudzeniu.

1. Nie sięgaj po telefon

Pierwsze, co robisz po przebudzeniu, to sięgasz po telefon i sprawdzasz powiadomienia? Nie jest to najlepszy pomysł. Człowiek po wybudzeniu nie jest jeszcze w pełni świadomy, więc odpowiadanie na wiadomości nie ma większego sensu. Po drugie, otrzymana wiadomość może być powodem stresu,  a rano poziom kortyzolu jest wysoki, więc nie powinniśmy go dodatkowo podwyższać. Nie trzymaj więc telefonu w sypialni i postaw na tradycyjny budzik. Jeśli jednak nie jesteś w stanie zrezygnować ze smartfonua przy łóżku, ustaw wieczorem 15-minutową drzemkę, tak by po wybudzeniu nie sięgać od razu po telefon w celu przestawienia budzika.

2. Wpuść światło do sypialni

W nocy dbamy o dobrą ochronę przed sztucznym światłem z ulicy, jednak rano promienie wschodzącego słońca są nam jak najbardziej potrzebne. Od razu po przebudzeniu rozsuń zasłony lub rolety i wpuść naturalne światło do pomieszczenia. Promienie słońca ułatwią ci przejście ze stanu uśpienia do pełnej świadomości. Słońce rozbudza i dodaje energii.

3. Jedz śniadanie

Bez śniadania ani rusz, w końcu nie od dziś wiadomo, że jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Gdy zjemy śniadanie, robimy się głodni dopiero w porze obiadowej, więc nie podjadamy w ciągu dnia i mamy więcej energii. Jesteś typową sową i nie wyobrażasz sobie jeść śniadania tuż po przebudzeniu? Rozpocznij od małych porcji, może to być kawałek kanapki czy łyk koktajlu. Z czasem organizm przyzwyczai się do porannego jedzenia. Śniadanie zjedz w ciągu 90 minut od przebudzenia. Nie przesadzaj z kawą, by już rano nie przekroczyć dziennej dawki.

4. Wybierz ćwiczenia fizyczne

Świetnym pomysłem jest rozpoczęcie dnia od ćwiczeń. Może to być intensywny wysiłek – wiele osób wybiera poranne bieganie lub pływanie. Jeśli nie lubisz mocnych ćwiczeń, możesz postawić na jogę lub rozciąganie, najlepiej na świeżym powietrzu. Gdy masz w miarę blisko do pracy, zamiast jazdy autobusem wybierz przejażdżkę rowerem lub idź pieszo. Poranny spacer z pewnością cię rozbudzi, potwierdzają specjaliści prowadzący szkolenia i kursy.

5. Postaw na ćwiczenia umysłowe

By się rozbudzić, warto poćwiczyć nie tylko ciało, ale przede wszystkim umysł. Dobrym pomysłem na rozbudzenie jest czytanie książek czy słuchanie podcastów w drodze do pracy. Nie tylko nie będziemy się nudzić i przysypiać, ale wykorzystamy czas efektywnie i dowiemy się czegoś nowego. To świetna rozgrzewka dla mózgu i przygotowanie na nowe wyzwania

Dowiedz się, co ułatwia zasypianie

6. Zwróć uwagę na swój chronotyp

Uczenie się nowych nawyków jest ważne dla poszczególnych chronotypów. Okres posenny jest wyjątkowy dla sów, które mają problemy z porannym wstawaniem i funkcjonowaniem. Szczególnie one powinny zadbać, by ich czas przygotowania po przebudzeniu trwał właśnie 90 minut. Jeśli jesteś sową, również w dni wolne postaraj się wstawać o podobnej porze i nie przesypiaj całego dnia.  

Źródło: „Rozgrzewanie i schładzanie. Czynności przed snem i po przebudzeniu” [w:] Nick Littlehales, „Śpij dobrze”

Podziel się