7 wskazówek, jak rozwijać inteligencję emocjonalną?

7 wskazówek, jak rozwijać inteligencję emocjonalną?

Inteligencja emocjonalna jest to umiejętność rozpoznawania zarówno własnych uczuć, jak i uczuć innych osób. Pozwala poradzić sobie z codziennymi emocjami. Okazuje się, że inteligencji emocjonalnej można się nauczyć i doskonalić ją przez całe życie. Poznaj wskazówki, jak poprawić swoje umiejętności i osiągnąć sukces zarówno w życiu prywatnym, jak i pracy.  

1. Ćwicz samoświadomość

Zastanawiasz się, jak poprawić inteligencję emocjonalną? Postaw na proste ćwiczenia samoświadomości. Specjaliści prowadzący profesjonalne kursy i szkolenia podpowiadają, by zapisywać codziennie swoje emocje. Możesz robić to o ustalonych godzinach lub spisywać wszystkie sytuacje i swój nastrój wieczorem. Dzięki zapisaniu swoich uczuć, z czasem z pewnością zauważysz, że są one bardziej zróżnicowane, niż ci się wcześniej wydawało.

2. Odkryj swoje zalety i wady

Bardzo ważne jest uświadomienie, jakie są twoje mocne i słabe strony. Brak takiej wiedzy sprawia, że niektóre osoby są przesadnie pewne siebie, a inne zbyt krytyczne. We wszystkim musi być przecież równowaga. Wykonaj proste zadanie. Zapisz na kartce swoje wady i zalety. Postaraj się, żeby zarówno dobrych, jak i mocnych stron było po równo. Do każdej wady dopasuj zaletę i odwrotnie. Podobnie możesz postąpić ze spisaniem swoich umiejętności. Zastanów się, w czym jesteś mistrzem, a co sprawia ci kłopot.

3. Spójrz na świat z perspektywy innych

Jak ćwiczyć inteligencję emocjonalną? Nie patrz tylko na siebie. Weź pod uwagę poglądy i potrzeby innych. Wczuj się w ich sytuację. Dzięki temu łatwiej odnajdziesz się w relacjach z najbliższymi oraz w kontaktach z osobami w pracy. Skupienie wyłącznie na sobie jeszcze nikomu nie wyszło na dobre, a zespołowa praca i wspólny cel szybciej doprowadzą do sukcesu.  

4. Naucz się panować nad złymi emocjami

Nadmierna pobudliwość i reagowanie napadami złości na wszelkie niepowodzenia raczej nie są dobrze postrzegane przez otoczenie. To pierwszy krok to nieporozumień i rozpoczęcia poważnych kłótni. Postaraj się opanować złe emocje. Zastanów się, jakie sytuacje wprowadzają cię w stan irytacji i zdenerwowania. Znajdź przyczynę wpadania w nagły gniew i postaraj się ją wyeliminować.

5. Nie działaj impulsywnie

Sposobem na opanowanie emocji jest działanie ze spokojem. Nie podchodź od razu negatywnie do innych osób i sytuacji, nie wyciągaj pochopnych wniosków i nie oceniaj już na wstępie. Daj sobie czas i zachowaj dystans. Gdy ktoś następnym razem cię zdenerwuje, zaczekaj kilka sekund, zanim wybuchniesz. Gdy dostaniesz irytującego maila w pracy, nie odpowiadaj natychmiast, tylko ochłoń, przemyśl sprawę i dopiero wtedy wróć z konstruktywną odpowiedzią.

6. Miej zawsze plan awaryjny

Żeby opanować swoje emocje, miej zawsze w zanadrzu plan B. Nigdy nie zakładaj, że jeśli coś pójdzie nie tak, jak sobie wyobrażasz, wszystko legnie w gruzach. Wyobrażaj sobie, jak się zachowasz, gdy spotka cię niepowodzenie. Zdecydowanie zaoszczędzi ci to stresu. Posiadanie awaryjnego rozwiązania sprawi, że zachowasz spokój i znajdziesz wyjście z każdej, nawet trudnej sytuacji.

7. Trenuj mówienie „nie”

Asertywność to ważny element inteligencji emocjonalnej. Odmawianie, wyrażanie swoich opinii czy mówienie o ciężkich emocjach mogą sprawiać trudność. Dlatego tak ważne jest uczenie się wyrażania swojego zdania w taki sposób, by nie urazić innych.  

Dowiedz się, jakie zachowania świadczą o braku inteligencji emocjonalnej.

Podziel się