Jak być dobrym szefem? – trudna umiejętność słuchania i parafraza potrzeb

Jak być dobrym szefem? – trudna umiejętność słuchania i parafraza potrzeb

Bycie dobrym szefem nie jest proste. Jego zadania to przeważnie przekazywanie decyzji i informacji, zapalanie ludzi do nowych zadań oraz lepszej pracy, wygłaszanie przemówień. Oprócz tego każdy szef musi słuchać i rozumieć, co chcą przekazać mu pracownicy. Przeczytaj, dlaczego umiejętne słuchanie jest tak ważne. Sprawdź, co kryje się pod pojęciem parafrazy potrzeb.

Sztuka umiejętnego słuchania

Słuchanie pomoże szefowi zrozumieć potrzeby jego pracowników. Nie jest to prosta sztuka, ponieważ należy pozbyć się własnych interpretacji i stereotypowych fantazji. Ważne, aby rozmowy prowadzić tak, aby pracownik nie bał się odsłonić swoich rzeczywistych intencji. Szczerość jest najważniejsza i o tym nie należy zapominać. Kierowanie zespołem to nie lada wyzwanie – sprawdź, jak sprawnie zarządzać zespołem.

Szef musi wzbudzić w pracowniku zaufanie. Powinien on ćwiczyć dwa proste narzędzia komunikacji, które pomogą mu dobrze rozumieć podwładnych. Są to trudne pytania i parafrazy potrzeb.

Dlaczego warto zadawać trudne pytania?

Trudne pytania są niewygodne, ale potrzebne. Dzięki nim lepiej poznasz pracowników. Poznaj ich prawdziwe potrzeby, obawy oraz trudności, z jakimi się zmagają. Jeżeli masz odwagę, to na zebraniu zespołu zadaj pytanie: „Kto chciałby zarabiać więcej pieniędzy?” Na pewno każdy odpowie pozytywnie.

Zapytaj wtedy, dlaczego chcieliby zarabiać więcej i nie zadowalaj się byle jaką odpowiedzią. Usłyszysz różne interesy i potrzeby – masz szansę poznać prawdziwe potrzeby pracownika. Nie zawsze będziesz miał okazję dać im pożądaną ilość pieniędzy, ale możesz też docenić ludzi w inny sposób – zwiększając ich poczucie bezpieczeństwa lub pomagając w problemach życiowych. Wsparcie jest bardzo ważne.

Co to jest parafraza potrzeb?

Parafraza potrzeb to dokładne powtórzenie najważniejszych kwestii partnera z obszaru jego interesów. Nie może ona dotyczyć stanowiska lub być interpretacją zniekształcającą intencje i motywy rozmówcy. Należy wsłuchać się w słowa pracownika i powtórzyć je w taki sposób, żeby nie powstały żadne nieporozumienia. Pracownik, słysząc swoje słowa w ustach szefa, będzie wiedział, czy ten interpretuje jego słowa poprawnie.

Wielu szefów ma skłonność do wyciągania natychmiastowych wniosków. Nie jest to dobra droga. Pamiętaj, że każdy się irytuje, jeżeli przekręca się jego słowa. Taka postawa nie wzbudzi zaufania. Nie prowadzi także do rozwiązywania problemów, czy konfliktów.

Dlaczego prawidłowe używanie parafrazy potrzeb jest tak ważne?

Ważne, aby odkryć prawdziwe potrzeby pracownika. Używanie parafrazy jest istotne, bo dzięki temu narzędziu:

  • sprawdzisz, czy dobrze rozumiesz pracownika;
  • zapamiętasz kluczowe momenty rozmowy i utrwalisz istotne tematy;
  • zmusisz się do wysłuchania i powstrzymasz przed polemiką i wysnuwaniem pochopnych wniosków;
  • skłonisz pracownika do dalszego mówienia o ważnych sprawach. Pracownik będzie czuł, że starasz się zrozumieć istotę tego, co mówi.

Wykształcenie sobie tego typu psychologicznych narzędzi sprawi, że będziesz dobrym szefem, który potrafi wesprzeć swoich podwładnych. Pamiętaj także, żeby zawsze pracować nad kształtowaniem autorytetu. Uczęszczaj na kursy, które pomogą w rozszerzeniu umiejętności — rozwój osobisty jest tak samo ważny, jak rozwój zawodowy. Bycie szefem to odpowiedzialne zadanie. Liczą się kompetencje i umiejętność komunikacji. Dbaj o swój rozwój i bądź przykładem dla pracownika.

Podziel się