Jak radzić sobie ze stresem? Najlepsze sposoby na stres w pracy i nie tylko

Jak radzić sobie ze stresem? Najlepsze sposoby na stres w pracy i nie tylko

Stres dotyczy każdego z nas, często wpływając nie tylko na samopoczucie emocjonalne, ale również i fizyczne. Pojawia się w pracy, na uczelni, podczas codziennych sytuacji w sklepie lub na parkingu. Nie da się go całkowicie uniknąć, można jednak dowiedzieć się, jak sobie z nim radzić – a to już połowa sukcesu. Sprawdź nasze porady i dowiedz się, jak opanować stres.

Postaw na zdrowy tryb życia

Wiedziałeś o tym, że gdy twój organizm jest odwodniony, produkuje więcej kortyzolu, który jest hormonem stresu? Poziom stresu może podnieść również nadmierna ilość kofeiny. Właśnie dlatego, jeśli jesteś narażony na codzienne nerwy, powinieneś pamiętać o zdrowej diecie. Staraj się pić dużo wody, paluszki zamień na owoce i bakalie, zrezygnuj z napojów energetycznych. Zamiast tego staraj się pić dużo zielonej herbaty – zawarte w niej antyoksydanty wyłapią z twojego ciała wolne rodniki odpowiedzialne za stres.

Zadbaj o swoje ciało. Abyś był zrelaksowany, potrzebujesz od 7 do 8 godzin snu. Staraj się kłaść spać regularnie o tej samej porze. Dzięki temu będzie ci łatwiej zasypiać, przespać wymagany czas i radzić sobie ze stresem. Pamiętaj też, aby przed snem nie używać smartfona. Zamiast tego poczytaj książkę. Aby łatwiej było ci zasnąć, możesz również skropić poduszkę odrobiną olejku lawendowego.

Poziom hormonu stresu zmniejszy również aktywność fizyczna. Ponadto wyzwala ona w nas endorfiny, które sprawiają, że czujemy się szczęśliwsi. To podwójne działanie! Dlatego znajdź chwilę w trakcie tygodnia na sport, który będzie sprawiał ci przyjemność. Możesz jeździć na rowerze, tańczyć, biegać, chodzić na siłownię a nawet spacerować! Nawet najmniejsza aktywność fizyczna będzie lepsza, niż jej brak.

Znajdź swój sposób na relaks

Zastanów się, co cię relaksuje. Gdy masz tzw. „pustą głowę” i nie myślisz o niczym, twój organizm najlepiej odpoczywa i zwalcza stres. Może być to na przykład aktywność fizyczna – świetnym sposobem na rozładowanie negatywnych emocji są sporty walki: boks, karate czy judo. W dobry nastrój z pewnością wprowadzi cię taniec, szczególnie ten energetyczny, jak salsa, samba czy dancehall.

Czas na relaks możesz znaleźć również w zaciszu swojego mieszkania. Masz wannę? Zrób sobie gorącą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego, który pomoże ci się wyciszyć. Jesteś zmęczony? Pozwól sobie na odpoczynek na łóżku, puść ulubioną muzykę, poczytaj książkę. Czytana historia pomoże ci zapomnieć o problemach, zamiast tego przenosząc cię w inną rzeczywistość.

Wolny weekend wykorzystaj na krótką wycieczkę, która pomoże ci się „odciąć” od problemów. Jeśli mieszkasz w dużym mieście, świetnym pomysłem będzie wypad na wieś – piknik nad jeziorem, wspinaczka górska, rodzinna wycieczka rowerowa – to wszystko pomoże ci zapomnieć o problemach. Możesz też wybrać się do spa i skorzystać z relaksującego masażu.

Jeśli nie masz czasu, możesz zrelaksować się za pomocą… oddechu. Ćwiczenie głębokiego oddychania to jeden ze sposobów radzenia sobie z emocjami. Jak je wykonać? Usiądź wygodnie w fotelu i zrób 10 głębokich oddechów, wdychając powietrze nosem i wydychając ustami. Skup się na tym, jak powietrze wypełnia twój brzuch, a następnie klatkę piersiową, by następnie je opuścić. Poczuj, jak napięcie opuszcza twoje ciało. Następnie stopniowo zacznij oddychać normalnie. Posiedź spokojnie przez minutę, obserwując swój naturalny  oddech.

Dowiedz się, jak radzić sobie ze stresem

Wówczas o wiele łatwiej będzie ci nad nim zapanować. Stresujesz się tym, że spóźniłeś się do pracy, chociaż po drodze był wypadek? Denerwuje cię przesyłka, która nie dotarła na czas, mimo że zamówiłeś ją z dużym wyprzedzeniem? Pamiętaj, że na niektóre sytuacje nie masz wpływu. Zaakceptuj fakt, że pewne rzeczy są poza twoim zasięgiem.

Wyobrażasz sobie przyszłość w ciemnych barwach? Oczami wyobraźni widzisz, jak zwalniają cię z pracy, zawalasz projekt i dostajesz upomnienie od szefa? Powtarzaj sobie, że to kwestia nastawienia. Spójrz na sprawę obiektywnie – dzięki temu łatwiej będzie ci negatywne odciąć emocje i poradzić sobie ze stresem.

Aby unikać sytuacji stresowych, zwróć uwagę na sposób, w jaki się komunikujesz. Unikaj słowa „ale” – nie sądzisz, że o wiele lepiej brzmi „Zrobię to i będzie gotowe w następny poniedziałek” niż „Zrobię to, ale dopiero w następny poniedziałek”? Podobnie jest ze słowem „spróbuję”. Przecież twój rozmówca nie oczekuje próby, a rozwiązania. Unikaj tego słowa, a zmniejszysz stres u siebie, i u rozmówcy.

Stres możesz też zamienić na stan, który zmobilizuje cię do działania. Dlatego, jeśli znajdziesz się w nerwowej sytuacji, spróbuj znaleźć korzyści, które mogą z niej wyniknąć. Nastawienie na pokonywanie trudności wzmocni twoją gotowość do zmierzenia się z trudnościami i pomoże ci widzieć w danym wydarzeniu okazję do nabycia nowych umiejętności. To z kolei obniży poziom napięcia, jakie zgromadziło się w twoim ciele.

Zrozum, co jest źródłem twojego stresu

Pracujesz na open space? Wracasz do domu w hałaśliwym pociągu? Być może właśnie hałas przyczynia się do tego, że odczuwasz stres o wiele mocniej. W takim przypadku postaraj się przebywać w ciszy chociaż godzinę dziennie. Możesz pójść do biblioteki, a nawet wykupić bilet na pociąg w specjalnej strefie ciszy. Dzięki temu poziom stresu obniży się, a ty łatwiej się zrelaksujesz.

W twoim towarzystwie non stop ktoś się kłóci? Współpracownik z szefem? Sąsiadka z kasjerką z supermarketu? Dzieci? Pamiętaj, że to, że nie jesteś stroną kłótni, nie znaczy, że ona cię nie dotyczy. Pod wpływem krzyku innych w twoim organizmie podnosi się poziom kortyzolu i adrenaliny. Jeśli możesz, unikaj więc miejsc, w których inni podnoszą głos.

Masz dobre serce i codziennie wysłuchujesz historii o problemach przyjaciółki, mamy, taty a nawet pani z warzywniaka? Nic dziwnego, że twoje samopoczucie nie jest tak dobre, jak powinno. Stres twoich bliskich może udzielić się i tobie, jeśli ciągle będziesz spełniać rolę powiernika. Oczywiście nie chodzi o to, by nie pomagać w potrzebie, a jedynie o to, by umieć odciąć się od cudzych problemów, które nas nie dotyczą.

Źródłem stresu mogą być również twoje negatywne poglądy i przekonania. Takie schematy poznawcze utworzone na podstawie fragmentarycznych informacji często wprowadzają zafałszowany obraz trudnej sytuacji, np. "każda zmiana w życiu jest zła", "nic mi w życiu nie wychodzi", "nic nie idzie po mojej myśli", "nie zrobię tego, bo na pewno mi się nie uda". Jeśli tak myślisz, zastanów się, czy faktycznie jest to prawdą. Być może to tylko twoje złe nastawienie.

Podziel się