Jak medytacja mindfullness może pomóc Ci w biznesie?

Jak medytacja mindfullness może pomóc Ci w biznesie?

Praca w biurze wymaga od nas szybkiego działania, wydajności i podołania wielu zadaniom jednocześnie. Ciągły stres i brak czasu dla siebie może się jednak negatywnie odbijać na naszym zdrowiu. Co zrobić, by znaleźć w życiu miejsce na balans i harmonię, jednocześnie nie rezygnując z kariery zawodowej? Spróbować medytacji! Mindfullness to sztuka świadomego życia, która może Ci pomóc również w biznesie. Przeczytaj, w jaki sposób.

Czym jest mindfullness?

Mindfullness określany jest jako medytacja uważności. A czym jest naprawdę? To proces psychologiczny, w którym nasza uwaga skoncentrowana jest na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili. Jest także sztuką świadomego życia, która daje możliwość znalezienia spokoju, harmonii, równowagi i radości z tego, w jaki sposób żyjemy i co robimy.

Medytacja minfullness została stworzona w 1979 roku przez Jona Kabat-Zinna, założyciela Kliniki Redukcji Stresu jako metoda radzenia sobie ze stresem. Polega ona na wypracowaniu w sobie szczególnego rodzaju uwagi, którą Kabat-Zinn opisał za pomocą trzech cech:

  • skierowana na trwającą chwilę,
  • nieoceniająca,
  • świadoma.
Mindullness uczy, jak akceptować życie takim, jakie jest i pomaga pomaga kontrolować umysł poprzez uwolnienie strumienia myśli i zdarzeń. Osoby, które ją praktykują, są lepiej usposobione do świata, mają lepsze samopoczucie i cieszą się pogodą ducha. Są również bardziej świadome, podejmują działania w bardziej przemyślany sposób i są mniej podatne na sytuacje stresowe. To właśnie dlatego mindfullness jest stosowana również w biznesie.

Mindfullness, a prowadzenie biznesu

Praktykowanie uważności przynosi wiele korzyści, również w pracy. Pozwala uspokoić umysł, uczy być bardziej świadomym i zauważać to, co dzieje się dookoła. Dzięki medytacji możemy widzieć rzeczy bardziej klarownie i podejmować działania w bardziej przemyślany sposób. Mając szerszą perspektywę, łatwiej odpuszczamy nawykowe myślenie i rozwiązywanie problemów. Jesteśmy otwarci na sugestie i pomysły innych, a także bardziej kreatywni i twórczy. 

Aby być skutecznymi liderami w biznesie, musimy umieć spojrzeć na rzeczywistość bez bombardujących nas zewsząd myśli, obrazów i dialogów wewnętrznych, jakie toczą się w naszym umyśle. Nie możemy skupiać się na przeszłości i przyszłości. To właśnie tego uczy mindfullness, a dzięki praktyce uważności możemy lepiej pracować i jednocześnie nie odczuwać przykrych skutków ciągłej gonitwy za sukcesem.

Na Zachodzie coraz więcej liderów jest otwartych na medytację, która powoli wkracza w świat biznesu. W biurach pojawiają się specjalnie wydzielone miejsca, w których pracownicy mogą przed ważnym spotkaniem znaleźć chwilę na koncentrację i wyciszenie. Te kilka minut pozwala na odreagowanie stresu i zmniejszenie jego negatywnego wpływu na nasze postrzeganie i reakcje, a to ma ogromny wpływ na atmosferę w naszej firmie.

Jak wprowadzić mindfullness w swojej firmie i dlaczego warto to zrobić?

Minfullness wprowadziły już takie firmy, jak Procter & Gamble, Google, Yahoo, eBay czy Apple. Oferują one swoim pracownikom specjalne kursy uważności i medytacji. Chcesz wziąć z nich przykład i zastanawiasz się, czy warto to zrobić? Korzyści, jakie daje praktykowanie mindullness to między innymi:

  • zwiększona zdolność do jasnego myślenia,
  • lepsza pamięć i koncentracja,
  • poprawa samopoczucia fizycznego i psychicznego,
  • zwiększona wydajność i zaangażowanie,
  • zwiększona wrażliwość interpersonalna i niższy poziom impulsywności,
  • zwiększona samoświadomość,
  • poprawa umiejętności komunikacji,
  • zwiększona kreatywność i innowacyjność,
  • obniżenie poziomu stresu.

Jak wprowadzić mindullness w swojej firmie? Najlepiej postawić na kursy medytacji, w których będą mogli wziąć udział wszyscy pracownicy. Warto również zorganizować specjalne miejsca, w których każdy będzie mógł się wyciszyć i pobyć chwilę w samotności.

Chcesz ćwiczyć mindfullness samodzielnie? Sam zapisz się na odpowiedni kurs lub zacznij tu i teraz od wzięcia głębokiego oddechu i zastanowienia się, co teraz robisz, gdzie jesteś i co czujesz. Postaraj się nie "odpływać" myślami od bieżących doświadczeń. Na początku nie będzie to łatwe, jednak po kilku próbach poczujesz różnicę.

Podziel się