Jakie kompetencje miękkie pracownika są najważniejsze na rynku pracy?

Jakie kompetencje miękkie pracownika są najważniejsze na rynku pracy?

Kompetencje miękkie przydają się w każdej branży i specjalizacji i coraz częściej są szeroko poszukiwane wśród kandydatów do pracy. Ich znaczenie na rynku stale rośnie, a eksperci przewidują, że w 2030 roku nawet dwie trzecie zawodów będzie wymagało szeroko rozwiniętych kompetencji miękkich. Które z nich są najważniejsze? O jakie umiejętności warto zadbać, by mieć przewagę nad innymi kandydatami? Sprawdź.

Chęć do nauki i rozwoju

Otwartość na stały rozwój jest bardzo ceniona przez pracodawców. W końcu to od wiedzy pracowników zależy sukces firmy. Uważają oni, że idealny kandydat powinien aktywnie inwestować w poszerzanie swojej wiedzy - być na bieżąco z nowościami w branży, znać aktualne posunięcia konkurencji, uczestniczyć w konferencjach i szkoleniach. Wówczas będzie on mógł poprawić i udoskonalić swoją pracę.

Gotowość do dalszej nauki jest ceniona bez względu na obszar specjalizacyjny, dlatego podczas rozmowy rekrutacyjnej warto podkreślić swoje działania ukierunkowane na rozwój zawodowy i zapewnić rekrutera, że chcemy się rozwijać. Co ważne, stałe rozwijanie umiejętności pomoże nam również być na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku pracy i szybko zareagować, gdy zauważymy, że czegoś nam brakuje.

Zdolność adaptacji

Umiejętność dostosowywania się do zmian będzie coraz ważniejsza na rynku pracy. Zmiany są bowiem nieodłącznym elementem współczesnego świata. Metody wykonywania pracy ciągle się zmieniają - powstają nowe przepisy, programy, inne przestają istnieć lub stają się nieaktualne. Aby być w stanie dobrze wykonywać swoje obowiązki, musimy być z nimi na bieżąco.

Pracodawcy często oczekują od kandydatów umiejętności radzenia sobie w zmiennym środowisku, szybkich reakcji na te zmiany i postrzegania ich jako szansę na innowacje i rozwój. Jeśli nie będziemy w stanie zaadaptować się do nowych warunków, staniemy w miejscu i po prostu przestaniemy się rozwijać. Wówczas nawet się nie obejrzymy, a inni szybko nas prześcigną.

Zdolności organizacyjne

Zdolności organizacyjne to między innymi dobra organizacja własnej i cudzej pracy, punktualność, umiejętność utrzymywania porządku w miejscu pracy, obowiązkowość, umiejętność wyznaczania priorytetów i wyznaczania planów. Są one cenione zarówno na niższych, jak i wyższych stanowiskach. Pracodawcy poszukują osób, które potrafią zaplanować realizację powierzonych im zadań, a tym samym zwiększyć efektywność firmy. Umiejętność dobrej organizacji pracy przekłada się na dotrzymywanie terminów, pełne wykorzystanie dostępnych zasobów i po prostu - lepsze wyniki. 

Na wyższych stanowiskach zdolności organizacyjne to między innymi umiejętność pracy w chaosie i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Dobrze zorganizowany pracownik jest gotowy na wszelkie sytuacje, również te niespodziewane.

Kreatywność i innowacyjność

Twórcze rozwiązywanie problemów i wymyślanie nowych, niespotykanych rozwiązań pozwala firmie uzyskać przewagę nad konkurencją. Właśnie dlatego kreatywny podwładny jest na wagę złota. Dlaczego? Bo potrafi myśleć nieszablonowo i znaleźć wyjście z trudnych sytuacji. Łatwiej odnajduje się w nowych warunkach, jest bardziej otwarty na ludzi i lepiej odnajduje się w sytuacjach wymagających współpracy z innymi. 

Kreatywność jest szczególnie ceniona w zawodach artystycznych. Jeśli składamy aplikację na stanowisko grafika lub projektanta wnętrz jest to wręcz cecha konieczna. W końcu będziemy musieli stworzyć coś, czego jeszcze nie było i co spodoba się innym. Jednak w dużej korporacji również będziemy musieli wykazać się innowacyjnością, m.in. po to, by usprawnić istniejące procesy.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 


Komunikatywność

Kompetencje w zakresie komunikacji wykorzystuje się podczas obsługi klienta, pracy w zespole czy rozmów z podwładnymi. Uważne słuchanie i otwartość na rozmowę są ważne na każdym stanowisku, dlatego komunikatywność to jedna z najważniejszych kompetencji miękkich. Szczególnie, jeśli pracujemy na stanowisku, które wymaga od nas kontaktu z innymi ludźmi.

Osoba komunikatywna powinna umieć uważnie słuchać, wypowiadać się w jasny i zrozumiały sposób a także porozumiewać się zarówno na poziomie werbalnym, jak i niewerbalnym. Potrafi ona zainicjować rozmowę i nadać jej właściwą dynamikę, stworzyć dobrą atmosferę sprzyjającą dyskusji. Te umiejętności to gwarancja porozumienia zarówno w rozmowach prywatnych, jak i w sytuacjach zawodowych, gdzie umiejętnie poprowadzona rozmowa może być początkiem sukcesu.

Podziel się