![Jak wygląda rozwój kompetencji pracownika? Metody i rodzaje Jak wygląda rozwój kompetencji pracownika? Metody i rodzaje](https://cdn.biznesfinder.pl/f-256577-jak-wyglada-rozwoj-kompetencji-pracownika-metody-i-rodzaje.jpg)
Jak wygląda rozwój kompetencji pracownika? Metody i rodzaje
- 27-10-2023
- Kariera managera
Kompetencje zawodowe odgrywają dużą rolę na rynku pracy w Polsce. Dlatego warto znać sposoby na ich rozwijanie. Kursy, szkolenia a może materiały i case study? Zastanawiasz się, czym właściwie są kompetencje zawodowe? Czym się różnią zdolności miękkie od twardych? Odkryj przykłady kompetencji. Przeczytaj nasz artykuł!
![Pozycjonowanie stron](/images/article-banner-seo.jpg)
![Pozycjonowanie stron](/images/article-banner-seo-mobile.jpg)
Co to są kompetencje zawodowe?
Kompetencje zawodowe to określenie zdolności czy kwalifikacji zawodowych pracownika. Na co dzień możesz je stosować zamiennie – ich znaczenie jest podobne. Co ciekawe jednak, do kwalifikacji nie zalicza się zwykle kompetencji. Kompetencje zawodowe łączą w sobie umiejętności twarde i miękkie, a także wiedzę i podejście. Pozwala to na wypełnianie przez pracownika obowiązków.
Umiejętności miękkie
Kluczowy jest rozwój kompetencji miękkich pracowników. Są to takie umiejętności jak: kreatywność, komunikatywność, zdolność do współpracy czy zarządzania sobą w czasie. W ten sposób zapewnisz sobie efektywną pracę zespołu. Inny podział zakłada:
kompetencje osobiste – zarządzanie czasem, radzenie sobie ze stresem, inteligencja emocjonalna,
zdolności interpersonalne – umiejętność perswazji, pracy zespołowej, motywowania innych.
Warto wiedzieć, że do kompetencji miękkich zalicza się kultura osobista, radzenie sobie z krytyką, umiejętności przywódcze, zdolności negocjacyjne, umiejętność nauki czy aktywne słuchanie.
Przeskanuj obecność swojej firmy w Internecie. Skorzystaj z szybkiego i darmowego skanera widoczności online>>>
Twarde kompetencje zawodowe
Do twardych kompetencji zaliczają się umiejętności nabyte lub nauczone. Do przykładów kompetencji twardych należą: prawo jazdy kategorii B, znajomość pakietu Microsoft Office czy znajomość reguł pozycjonowania. Rozwój kompetencji językowych jest równie ważny. Znajomość oprogramowania Adobe, opracowywania raportów czy obróbki zdjęć w programach jest w cenie. Znajomość programów do modelowania trójwymiarowego, wiedza na temat content marketingu czy marketingu internetowego może być za to pomocna. Analizowanie raportów sprzedażowych lub przygotowanie kampanii reklamowych i strategii to pozostałe przykłady twardych kompetencji.
W jaki sposób można kształtować kompetencje zawodowe? Oto przykłady:
1. Warsztaty oraz psychologiczne treningi
Spośród kompetencji pracowników ważne są miękkie. Są one kluczowe na stanowiskach, na których wymagany jest kontakt z ludźmi czy zarządzanie zespołem. Świadomość swoich emocji jest poza tym przydatna w codziennym życiu. Pomocne będą warsztaty z komunikacji interpersonalnej lub radzenia sobie ze stresem. Potrzebujesz zmiany? Masz wrażenie, że coś Cię powstrzymuje na drodze zawodowej? Zdecyduj się na szkolenie lub coaching!
2. E-booki i książki
Rozwój kompetencji może być poza tym możliwy dzięki lekturze branżowych książek. Znajdź czas na czytanie, najlepiej 30 lub 60 minut dziennie. Wybierz dany moment dnia, a więc wieczór czy przed pracą. Jesteś kierowcą? Dużo podróżujesz w pracy? Zacznij słuchać audiobooków!
3. Case study
Kompetencje związane z umiejętnością rozwiązywania problemów zawodowych należy kształcić. Dotyczy to najczęstszych i rzadkich. W tym celu konieczne może być przeprowadzenie cyklicznych spotkań z pracownikami. Na nich będziecie mogli omawiać ważne projekty, jak również analizować konkurencje oraz trendy w swojej branży.
Sprawdź, jakie szkolenie menedżerskie wybrać.
Kompetencje zawodowe a CV
Jak się okazuje, kompetencje zawodowe mają duże znaczenie na rynku pracy. Nierzadko dla rekruterów są ważniejsze od wykształcenia czy doświadczenia z CV. Wszystko zależy jednak od zawodu. Warto zamieścić w CV cechy charakteru odpowiednie do profesji. Dotyczy to szczególnie zdolności komunikacyjnych.
Kompetencje zawodowe możesz poszerzać dzięki kursom i szkoleniom czy materiałom w Internecie.