Jak wygląda rozwój kompetencji pracownika? Metody i rodzaje
- 27-10-2023
- Kariera managera
Kompetencje zawodowe odgrywają dużą rolę na rynku pracy w Polsce. Dlatego warto znać sposoby na ich rozwijanie. Kursy, szkolenia a może materiały i case study? Zastanawiasz się, czym właściwie są kompetencje zawodowe? Czym się różnią zdolności miękkie od twardych? Odkryj przykłady kompetencji. Przeczytaj nasz artykuł!
Co to są kompetencje zawodowe?
Kompetencje zawodowe to określenie zdolności czy kwalifikacji zawodowych pracownika. Na co dzień możesz je stosować zamiennie – ich znaczenie jest podobne. Co ciekawe jednak, do kwalifikacji nie zalicza się zwykle kompetencji. Kompetencje zawodowe łączą w sobie umiejętności twarde i miękkie, a także wiedzę i podejście. Pozwala to na wypełnianie przez pracownika obowiązków.
Umiejętności miękkie
Kluczowy jest rozwój kompetencji miękkich pracowników. Są to takie umiejętności jak: kreatywność, komunikatywność, zdolność do współpracy czy zarządzania sobą w czasie. W ten sposób zapewnisz sobie efektywną pracę zespołu. Inny podział zakłada:
kompetencje osobiste – zarządzanie czasem, radzenie sobie ze stresem, inteligencja emocjonalna,
zdolności interpersonalne – umiejętność perswazji, pracy zespołowej, motywowania innych.
Warto wiedzieć, że do kompetencji miękkich zalicza się kultura osobista, radzenie sobie z krytyką, umiejętności przywódcze, zdolności negocjacyjne, umiejętność nauki czy aktywne słuchanie.
Przeskanuj obecność swojej firmy w Internecie. Skorzystaj z szybkiego i darmowego skanera widoczności online>>>
Twarde kompetencje zawodowe
Do twardych kompetencji zaliczają się umiejętności nabyte lub nauczone. Do przykładów kompetencji twardych należą: prawo jazdy kategorii B, znajomość pakietu Microsoft Office czy znajomość reguł pozycjonowania. Rozwój kompetencji językowych jest równie ważny. Znajomość oprogramowania Adobe, opracowywania raportów czy obróbki zdjęć w programach jest w cenie. Znajomość programów do modelowania trójwymiarowego, wiedza na temat content marketingu czy marketingu internetowego może być za to pomocna. Analizowanie raportów sprzedażowych lub przygotowanie kampanii reklamowych i strategii to pozostałe przykłady twardych kompetencji.
W jaki sposób można kształtować kompetencje zawodowe? Oto przykłady:
1. Warsztaty oraz psychologiczne treningi
Spośród kompetencji pracowników ważne są miękkie. Są one kluczowe na stanowiskach, na których wymagany jest kontakt z ludźmi czy zarządzanie zespołem. Świadomość swoich emocji jest poza tym przydatna w codziennym życiu. Pomocne będą warsztaty z komunikacji interpersonalnej lub radzenia sobie ze stresem. Potrzebujesz zmiany? Masz wrażenie, że coś Cię powstrzymuje na drodze zawodowej? Zdecyduj się na szkolenie lub coaching!
2. E-booki i książki
Rozwój kompetencji może być poza tym możliwy dzięki lekturze branżowych książek. Znajdź czas na czytanie, najlepiej 30 lub 60 minut dziennie. Wybierz dany moment dnia, a więc wieczór czy przed pracą. Jesteś kierowcą? Dużo podróżujesz w pracy? Zacznij słuchać audiobooków!
3. Case study
Kompetencje związane z umiejętnością rozwiązywania problemów zawodowych należy kształcić. Dotyczy to najczęstszych i rzadkich. W tym celu konieczne może być przeprowadzenie cyklicznych spotkań z pracownikami. Na nich będziecie mogli omawiać ważne projekty, jak również analizować konkurencje oraz trendy w swojej branży.
Sprawdź, jakie szkolenie menedżerskie wybrać.
Kompetencje zawodowe a CV
Jak się okazuje, kompetencje zawodowe mają duże znaczenie na rynku pracy. Nierzadko dla rekruterów są ważniejsze od wykształcenia czy doświadczenia z CV. Wszystko zależy jednak od zawodu. Warto zamieścić w CV cechy charakteru odpowiednie do profesji. Dotyczy to szczególnie zdolności komunikacyjnych.
Kompetencje zawodowe możesz poszerzać dzięki kursom i szkoleniom czy materiałom w Internecie.