Jak wygląda rozwój kompetencji pracownika? Metody i rodzaje

Jak wygląda rozwój kompetencji pracownika? Metody i rodzaje

Kompetencje zawodowe odgrywają dużą rolę na rynku pracy w Polsce. Dlatego warto znać sposoby na ich rozwijanie. Kursy, szkolenia, a może materiały i case study? Zastanawiasz się, czym właściwie są kompetencje zawodowe? Czym się różnią zdolności miękkie od twardych? Odkryj przykłady kompetencji. Przeczytaj nasz artykuł!

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Co to są kompetencje zawodowe?

Kompetencje zawodowe to określenie zdolności czy kwalifikacji zawodowych pracownika. Na co dzień możesz je stosować zamiennie – ich znaczenie jest podobne. Co ciekawe jednak, do kwalifikacji nie zalicza się zwykle kompetencji. Kompetencje zawodowe łączą w sobie umiejętności twarde i miękkie, a także wiedzę i podejście. Pozwala to na wypełnianie przez pracownika obowiązków.

Umiejętności miękkie

Kluczowy jest rozwój kompetencji miękkich pracowników. Są to takie umiejętności jak: kreatywność, komunikatywność, zdolność do współpracy czy zarządzania sobą w czasie. W ten sposób zapewnisz sobie efektywną pracę zespołu. Inny podział zakłada:

  1. kompetencje osobiste – zarządzanie czasem, radzenie sobie ze stresem, inteligencja emocjonalna,

  2. zdolności interpersonalne – umiejętność perswazji, pracy zespołowej, motywowania innych.

Warto wiedzieć, że do kompetencji miękkich zalicza się kultura osobista, radzenie sobie z krytyką, umiejętności przywódcze, zdolności negocjacyjne, umiejętność nauki czy aktywne słuchanie.

Twarde kompetencje zawodowe

Do twardych kompetencji zaliczają się umiejętności nabyte lub nauczone. Do przykładów kompetencji twardych należą: prawo jazdy kategorii B, znajomość pakietu Microsoft Office czy znajomość reguł pozycjonowania. Rozwój kompetencji językowych jest równie ważny. Znajomość oprogramowania Adobe, opracowywania raportów czy obróbki zdjęć w programach jest w cenie. Znajomość programów do modelowania trójwymiarowego, wiedza na temat content marketingu czy marketingu internetowego może być za to pomocna. Analizowanie raportów sprzedażowych lub przygotowanie kampanii reklamowych i strategii to pozostałe przykłady twardych kompetencji.

W jaki sposób można kształtować kompetencje zawodowe? Oto przykłady:

1. Warsztaty oraz psychologiczne treningi

Spośród kompetencji pracowników ważne są miękkie. Są one kluczowe na stanowiskach, na których wymagany jest kontakt z ludźmi czy zarządzanie zespołem. Świadomość swoich emocji jest poza tym przydatna w codziennym życiu. Pomocne będą warsztaty z komunikacji interpersonalnej lub radzenia sobie ze stresem. Potrzebujesz zmiany? Masz wrażenie, że coś Cie powstrzymuje na drodze zawodowej? Zdecyduj się na szkolenie lub coaching!

2. E-booki i książki

Rozwój kompetencji może być poza tym możliwy dzięki lekturze branżowych książek. Znajdź czas na czytanie, najlepiej 30 lub 60 minut dziennie. Wybierz dany moment dnia, a więc wieczór czy przed pracą. Jesteś kierowcą? Dużo podróżujesz w pracy? Zacznij słuchać audiobooków!

3. Case study

Kompetencje związane z umiejętnością rozwiązywania problemów zawodowych należy kształcić. Dotyczy to najczęstszych i rzadkich. W tym celu konieczne może być przeprowadzenie cyklicznych spotkań z pracownikami. Na nich będziecie mogli omawiać ważne projekty, jak również analizować konkurencyjne oraz trendy w swojej branży.

Sprawdź, jakie szkolenie menedżerskie wybrać.

Kompetencje zawodowe a CV

Jak się okazuje, kompetencje zawodowe mają duże znaczenie na rynku pracy. Nierzadko dla rekruterów są ważniejsze od wykształcenia czy doświadczenia z CV. Wszystko zależy jednak od zawodu. Warto zamieścić w CV cechy charakteru odpowiednie do profesji. Dotyczy to szczególnie zdolności komunikacyjnych.

Kompetencje zawodowe możesz poszerzać dzięki kursom i szkoleniom czy materiałom w Internecie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×