Jak działa księgarnia internetowa?

Jak działa księgarnia internetowa?

Marzy ci się własny biznes? Pomyśl o założeniu księgarni internetowej! Branża e-commerce rozwija się z każdym rokiem, a książki chętnie są kupowane nie tylko w czasie roku szkolnego, ale również na prezent z okazji urodzin czy świąt Bożego Narodzenia. Przeczytaj, jak założyć księgarnię internetową. Dowiedz się, o czym pamiętać, by twój biznes odniósł sukces.

Jak założyć księgarnię internetową?

Założenie księgarni internetowej nie różni się wiele od rozpoczęcia innego biznesu. W pierwszej kolejności, powinieneś rozpoznać teren. Dowiedz się, jakie księgarnie on-line funkcjonują na rynku, jaki asortyment oferują i czym się wyróżniają. Pamiętaj, że aby odnieść sukces, musisz być lepszy, niż inni.

Następnie stwórz biznesplan, czyli kompleksowy plan działań, które chcesz zrealizować w przyszłości wraz z analizą czynników zewnętrznych i wewnętrznych determinujących powodzenie przedsięwzięcia. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak napisać taki plan, sprawdź nasze poradniki.

Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie działalności i wypełnienie wszystkich formalności w urzędzie miasta, Urzędzie Skarbowym i ZUSie. Więcej o rejestracji firmy przeczytasz tutaj. Zdecyduj także, ile kapitału zakładowego będziesz potrzebował. Środki na rozpoczęcie działalności możesz zdobyć na trzy sposoby: korzystając z pomocy inwestora, biorąc kredyt a także wpłacając środki własne.

Następnie załóż sklep internetowy, zamów książki i zacznij zapełniać wirtualne „półki”. Pomyśl również o marketingu – odpowiednia promocja pozwoli dotrzeć ci do większej grupy odbiorców i zwiększy szanse na udany debiut na rynku.

Księgarnia internetowa – o czym warto pamiętać?

Jeszcze przed otwarciem sklepu internetowego, musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Aby twoja księgarnia internetowa odnosiła sukcesu, konieczna jest:

  • Bogata oferta – nowości półkowe, bestsellery i podręczniki szkolne z pewnością przyciągną odbiorców i zapewnią ci zarobek. Jeśli jednak chcesz się wyróżnić, znajdź niszę, w której będzie się specjalizować twoja firma i grono odbiorców zainteresowanych tym tematem. Mogą to być komiksy, literatura specjalistyczna itp.
  • Konkurencyjność – zanim założysz księgarnię, pomyśl, czym możesz wyróżnić się spośród innych sklepów internetowych z książkami. Przejrzyj oferty innych księgarni i znajdź coś, czego one nie posiadają, a co możesz wykorzystać na swoją korzyść.
  • Atrakcyjny wygląd sklepu – branża e-commerce rozwija się z dnia na dzień, a co za tym idzie – rosną również wymagania kupujących w Internecie klientów. Zwróć uwagę na to, by twój sklep był funkcjonalny i przyciągał odbiorcę. Starannie zaprojektowana witryna będzie wzbudzać większe zaufanie, a jej przejrzystość ułatwi dokonywanie zakupów.
  • Dobrze zaplanowana promocja – początki w branży nie są łatwe. Aby internauci zauważyli cię w gąszczu innych witryn, postaw na intensywną promocję księgarni, szczególnie w pierwszych miesiącach jej istnienia. Pamiętaj o założeniu profili w mediach społecznościowych i promocji w wyszukiwarkach.

Jak działa księgarnia internetowa?

Księgarnia on-line to firma nastawiona najczęściej na działalność ogólnokrajową. W przeciwieństwie do lokalnych sklepów, nie będziesz mieć barier geograficznych, a tym samym będziesz mógł dotrzeć do większej liczby klientów.

Warto podkreślić, że w przypadku sprzedaży internetowej, dobrym pomysłem jest działanie wielokanałowe. Obecnie strona internetowa to za mało – dlatego jeszcze na etapie tworzenia biznesplanu pomyśl na założeniu dodatkowych witryn stanowiących miejsca zakupu (takich jak Allegro, Facebook czy Instagram). Portale te możesz również wykorzystać do promocji swojego biznesu.

W działaniu księgarni on-line bardzo ważna jest integracja systemów informatycznych (oprogramowania sklepu, programu handlowo-księgowego, oprogramowania logistyki itp.). Pamiętaj, że klient oczekuje obecnie, że jego zamówienie dotrze do niego jak najszybciej. Zamówienia powinieneś więc przygotowywać do wysyłki w ciągu kilku godzin od ich zarejestrowania.

Ważnym procesem jest przygotowanie przesyłki w taki sposób, by dotarła do klienta nieuszkodzona. Dużą uwagę trzeba również przyłożyć do obsługi klienta – szybkiego odpowiadania na zapytania, obsługi zwrotów i reklamacji.

Podziel się