Księgarnia internetowa – czy warto ją założyć?

Księgarnia internetowa – czy warto ją założyć?

Branża e-commerce ciągle się rozwija. Zakupy przez Internet są szybsze i wygodniejsze, niż w tradycyjnym sklepie. W sieci kupujemy sprzęt elektroniczny, ubrania i… książki, które od wielu lat plasują się w czołówce produktów, które są kupowane w sieci najchętniej. Mogłoby się więc wydawać, że księgarnia internetowa to świetny pomysł na biznes. Przeczytaj, czy warto ją założyć i o czym pamiętać, by odnieść sukces.

Oferta księgarni internetowej

Aby wirtualna księgarnia odniosła sukces, musi mieć dobrze dobrany asortyment. Zastanów się, jaką grupę klientów chcesz przyciągnąć do swojego biznesu. Jeśli będą to osoby zainteresowane nauką języków obcych – musisz zadbać o wyposażenie księgarni w podręczniki do nauki i słowniki – jeśli twoi czytelnicy to głównie młodzież – pamiętaj o powieściach i poradnikach kierowanych właśnie do tej grupy docelowej.

Od tego, czy uda ci się przyciągnąć grono zainteresowanych klientów, zależy opłacalność prowadzenia takiego biznesu. Przyciągnij klientów publikacjami, które są niedostępne w innych księgarniach, oferuj książki w formie tradycyjnej i elektronicznej.

Rozwój technologii sprawił, że obecnie na rynku są dostępne również e-booki i audiobooki. Być może to właśnie ich sprzedaż będzie twoim kluczem do sukcesu. Książki elektroniczne są tańsze, niż ich tradycyjne odpowiedniki i dużo łatwiej zabrać je ze sobą np. na wakacje – to właśnie dlatego ich popularność jest coraz większa.

Księgarnia internetowa – wady i zalety

Prowadzenie księgarni internetowej ma zarówno zalety, jak i wady. Plusem takiego biznesu jest z pewnością fakt, że obecnie coraz więcej ludzi docenia możliwość zamówienia książki w Internecie, bez stania w kolejce i szukania jej pośród setki innych na półce. Często kupują je również na prezent. W księgarni internetowej łatwiej jest znaleźć produkty w konkurencyjnych cenach, ponieważ nie musi ona płacić co miesiąc za lokal i inwestować w skomplikowaną logistykę. Fakt, że rozkręcając biznes tego typu, nie musisz ponosić tak wysokich kosztów, jak w przypadku księgarni stacjonarnej, z pewnością zadziała na twoją korzyść.

Wirtualne księgarnie, jak każdy biznes, mają też swoich przeciwników. Decydując się, na prowadzenie księgarni on-line, musisz pamiętać, że na polskim rynku jest wiele podobnych sklepów, dlatego wybicie się może być bardzo trudne. Konieczna jest inwestycja w reklamę i pozycjonowanie strony, systematyczne prowadzenie fanpage’y w mediach społecznościowych i zbudowanie bazy odbiorców. Bez tego na początku może być ci trudno znaleźć swoich pierwszych klientów. Aby mieć jak największe szanse na wybicie się, zacznij sprzedawać w okresie, gdy na zakup książek jest najwięcej chętnych, np. przed świętami Bożego Narodzenia lub przed początkiem roku szkolnego.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Księgarnia internetowa – jak odnieść sukces?

Stało się! Postanowiłeś, że otworzysz księgarnię internetową. O czym musisz pamiętać, aby odnieść sukces? Przede wszystkim znajdź coś, co będzie cię wyróżniać spośród innych sklepów – może to być oryginalny asortyment, opcja pakowania książek na prezent, stworzenie chat bota, który pomoże klientom w wyborze odpowiedniej pozycji, konkursy czytelnicze, specjalne akcje rabatowe itp.

Bestsellery i nowinki czytelnicze zawsze cieszą się dużą popularnością – pamiętaj, aby były one dostępne również w twojej księgarni. Zadbaj o współpracę z dobrą hurtownią oferującą sprzedaż książek i pamiętaj o przeznaczeniu na ten cel odpowiednich funduszy.

Zbuduj bazę potencjalnych odbiorców, a następnie wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom i potrzebom czytelniczym – biznesowe początki nie są łatwe. Żeby łatwiej było ci się wybić, załóż profile w mediach społecznościowych i zadbaj o to, by twoja księgarnia stała się rozpoznawalna wśród określonej grupy odbiorców. Możesz również skorzystać z pomocy doradcy gospodarczego.

Pamiętaj, że specjalistyczne księgarnie zawsze będą cieszyć się dużą popularnością. Znajdź swoją niszę – być może twój sklep będzie oferował specjalistyczne podręczniki akademickie, książki do nauki języków obcych i trudno dostępne słowniki lub np. przewodniki i książki podróżnicze. Specjalizację księgarni wykorzystaj w prowadzeniu profili na Facebooku czy Instagramie.

Podziel się