Core Web Vitals. Czym jest i czy jest kluczowy dla pozycji witryny?

Core Web Vitals. Czym jest i czy jest kluczowy dla pozycji witryny?

Core Web Vitals (skrót CWV) jest zestawem wskaźników przygotowanym przez Google, które mają pomóc poprawić wydajność strony. Dzięki odpowiednio wdrożonym poprawkom wzmacnia się UX, czyli wrażenia użytkowników odwiedzających witrynę. Gdy strona ładuje się szybko i bez przeszkód, jest chętnie odwiedzana przez użytkowników, czyli potencjalnych klientów. Generuje to większą sprzedaż, dlatego też jako właściciel strony powinieneś zwrócić szczególną uwagę na komfort odbiorców swoich treści. Dowiedz się, jakie są wskaźniki CWV i w jaki sposób wpływają na pozycję witryny.

Jakie są wskaźniki CWV?

Oto podstawowe wskaźniki Core Web Vitals [1].

LCP, czyli Lagrest Contentful Paint, określa pomiar czasu ładowania strony. Chodzi tu o największy element na stronie – zwykle jest to obraz lub wideo. Gdy czas oczekiwania na załadowanie wynosi maksymalnie 2,5 sekundy, taki wynik jest uznawany za poprawny. Gdy granica ta zostanie przekroczona, zwiększa się ryzyko, że użytkownik szybko opuści stronę.

FID, czyli First Input Delay, to opóźnienie przy pierwszym działaniu. Współczynnik ten mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika z odwiedzaną przez niego stroną (taką interakcją może być np. kliknięcie w link lub naciśnięcie przycisku) do momentu, gdy przeglądarka zareaguje na tę interakcję. Gdy FID mieści się w granicy 100 milisekund do pierwszej interaktywności, wszystko jest w porządku.

CLS, czyli Cumulative Layout Shift, to wskaźnik mierzący stabilność wizualną. Wskazuje częstotliwość sytuacji, gdy użytkownicy spotykają się z nieoczekiwanymi zmianami układu, np. nie są w stanie kliknąć w przycisk, ponieważ zmienia on swoje położenie. Dobre wrażenia zapewnia wynik CLS poniżej 0,1.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Co możesz zrobić, by poprawić doświadczenie użytkownika?

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Google przez Deloitte, 70% kupujących na urządzeniach mobilnych porzuca proces zakupu, jeśli wydaje się zbyt trudny – to decyzja podjęta w ciągu zaledwie kilku sekund. W tym samym badaniu stwierdzono, że poprawa szybkości ładowania mobilnego o zaledwie 100 milisekund może zwiększyć liczbę konwersji nawet o 8% [2]. Oznacza to, że koniecznie musisz zadbać o wskaźniki CWV.

Czy wiesz, że 27% polskich witryn osiągnęło już dobre wartości wskaźników Core Web Vitals [3]? Jeśli nie jesteś jeszcze w tej grupie, czas na Twój krok. Jak poprawić doświadczenia użytkowników?

  • Sprawdź szybkość ładowania Twojej strony – w tym celu posłuż się narzędziem PageSpeed Insights.
  • Optymalizuj i mierz wydajność swojej witryny za pomocą narzędzi do mierzenia kluczowych wskaźników internetowych.
  • Podczas optymalizacji koniecznie zweryfikuj wskaźniki CVW – czas ładowania największych elementów, funkcjonalność elementów klikalnych oraz stabilność wizualną.


Czy Core Web Vitals to kluczowy czynnik rankingowy?

Wprowadzeniu Core Web Vitals towarzyszą liczne dyskusje wśród specjalistów i zwykłych użytkowników. Zdania są podzielone, pojawia się niepewność, czy wskaźniki CWV faktycznie będą miały tak duże znaczenie. Dodatkowo wątpliwości wzbudziło opublikowane przez Google FAQ dotyczące Core Web Vitals, w którym stwierdzono:

Doświadczenie strony to tylko jeden z wielu sygnałów wykorzystywanych do pozycjonowania. Należy pamiętać, że intencja zapytania jest nadal bardzo silnym sygnałem, więc strona o niskiej jakości może nadal mieć wysoką pozycję w rankingu, jeśli ma świetną, trafną treść [4].

Trudno więc się dziwić, że w szczególności ze strony zwykłych użytkowników można zauważyć sceptycyzm. Pojawiły się głosy, że nie widać jeszcze dramatycznych wzrostów i spadków, co mogłoby zaprzeczyć znaczeniu CWV. Spekuluje się, że wskaźnik CWV będzie decydujący tylko wtedy, gdy dwie strony będą miały treści równie wysokiej jakości oraz taki sam wynik wszystkich innych czynników rankingowych, co rzadko się zdarza.

Na wątpliwości odpowiedział John Mueller z Google, który potwierdził znaczenie CWV. Stwierdził jednak, że nie będzie to tak samo odczuwalne w przypadku każdej witryny. Powiedział, że nowy współczynnik nie zastępuje trafności. Podkreślił rolę specjalistów SEO, którzy powinni rozważać możliwe optymalizacje i decydować, na które z nich warto poświęcić czas. Takie decyzje wymagają doświadczenia.

Mueller stwierdził również, że CWV ma wartość wykraczającą poza sygnał rankingowy, słusznie wskazując, że doświadczenia użytkowników związane z prędkością mogą wpływać na użyteczność witryny, a co za tym idzie, jej zarobki. CWV może być sposobem na rozpoznanie i określenie tego, co przeszkadza użytkownikom na stronie, dlaczego współczynnik konwersji jest niski, i jak można go wzmocnić [5].


1. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/why-should-73-of-polish-websites-have-a-closer-look-at-their-mobile-user-experience/

2. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ie/Documents/Consulting/Milliseconds_Make_Millions_report.pdf

3. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/why-should-73-of-polish-websites-have-a-closer-look-at-their-mobile-user-experience/

4. https://www.searchenginejournal.com/core-web-vitals/google-faq-provides-insights/

5. https://www.searchenginejournal.com/google-core-web-vitals-ranking-factor/415533/

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter