Czym jest Clubhouse?
- 10-03-2021
- Reklama i marketing
Aplikacja Clubhouse staje się coraz bardziej popularna, również w Polsce. Serwis, stworzony przez absolwentów Uniwersytetu Stanforda – Paul'a Davisona i Roen'a Setha, w ciągu kilku tygodni stał się najczęściej pobieraną aplikacją w App Store. W czym tkwi tajemnica jego popularności? Jak działa Clubhouse i jak można dostać zaproszenie do aplikacji? Przeczytaj nasz artykuł.
Czym jest Clubhouse?
Clubhouse to nowa sieć społecznościowa, o której w Polsce jest ostatnio coraz głośniej. Powstała wiosną 2020 roku, jednak w Europie popularność zdobyła dopiero na początku 2021 roku. Aplikacja opiera się na rozmowach głosowych na żywo – wyłącznie w formacie audio. Obecnie do Clubhouse mogą dołączyć jedynie posiadacze sprzętów z systemem iOS – wersja na Androida ma dopiero powstać.
Zarejestrować się w aplikacji mogą tylko osoby, które otrzymały zaproszenie od innego użytkownika. Aby zostać zaproszonym, należy mieć aktywny numer telefonu – zaproszenie przychodzi przez wiadomość SMS. Każdy nowy użytkownik może zaprosić dwie nowe osoby. Według twórców aplikacji ten system ma zachęcać do zapraszania tylko tych osób, które mogą wnieść jakąś wartość do społeczności.
Użytkownicy Clubhouse na swoim profilu mogą dodać zdjęcie profilowe i krótki opis (tzw. bio). W aplikacji nie znajdziemy galerii, nagrań wideo, zdjęć w tle, znanych z innych aplikacji Stories czy możliwości wklejania linków do postów – niczego, co znamy już z Facebooka czy Instagrama.
Jak działa Clubhouse?
W Clubhouse użytkownicy mogą tworzyć pokoje, w których toczą się dyskusje na żywo. Istnieją trzy typy pokojów:
- otwarte – do których może dołączyć każdy,
- social – dostępne dla osób, które nas obserwują,
- zamknięte – dostępne wyłącznie na zaproszenie.
Do każdego pokoju można dodać temat i opisać jego zasady. Ich przestrzegania musi pilnować gospodarz spotkania – moderator. To również on decyduje, kto otrzymuje głos, może też wyrzucić użytkownika z pokoju. Moderator może również dać innym użytkownikom status rozmówcy – wówczas mogą oni brać udział w dyskusji i mają głos na równi z innymi. Pozostali użytkownicy mają status słuchaczy i mogą wyłącznie słuchać, a jeśli chcą się odezwać, muszą otrzymać odpowiedni status.
Algorytm aplikacji dobiera pokoje dyskusyjne według zainteresowań osób obserwowanych i wybranych dziedzin. Dyskusje prowadzone są w ramach określonych kategorii i na konkretne tematy. Łącznie w jednym pokoju może przebywać tysiące osób. Przełączanie między pokojami jest bardzo proste. Podczas dyskusji można zgłosić chęć uczestnictwa w rozmowie, naciskając emotikonę z podniesioną ręką, dodać do dyskusji swojego znajomego lub po prostu opuścić pokój.
Co ciekawe, aplikacja Clubhouse działa także w tle, dlatego toczące się w niej dyskusje można odsłuchiwać podobnie jak podcasty.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Zaproszenie do Clubhouse
Jak otrzymać zaproszenie do aplikacji? Jeśli nie masz znajomych, którzy są już zarejestrowanymi użytkownikami Clubhouse i posiadają wolne zaproszenia, musisz kombinować. Zaproszenia do aplikacji można kupić – jednak nie warto decydować się na takie rozwiązanie. Lepiej dołączyć do jednej z grup na Facebooku, np. Clubhouse Polska.com, w której powstają specjalne wątki, w których można zgłosić chęć zaproszenia lub poinformować o chęci podzielenia się nim.
Czy warto starać się o zaproszenie? Obecnie platforma ma 2 mln aktywnych użytkowników tygodniowo (wg CEO Clubhouse Paul’a Davisona). W najbliższej przyszłości aplikacja planuje wprowadzić monetyzację dla twórców treści – subskrypcje, „napiwki” czy bilety. Jeśli planujesz powiększać swoje grono odbiorców w mediach społecznościowych, być może jest to dobre rozwiązanie dla ciebie. Na pewno warto spróbować i przekonać się, czy aplikacja jest dla nas.
Dlaczego warto korzystać z aplikacji?
Potrzebujesz argumentów?
- Na Clubhouse możesz się wiele nauczyć – aplikacja daje ci bezpośredni dostęp do osób, które chętnie dzielą się swoją wiedzą z innymi. Możesz ich nie tylko słuchać, ale też zadawać pytania – dzięki czemu twoja wiedza wciąż się poszerza.
- To świetny sposób, aby podtrzymać relację – Clubhouse to dobre miejsce, aby podtrzymywać relacje ze znajomymi z branży, z którymi na co dzień nie rozmawiasz na prywatne tematy, ale kiedyś spotykałeś się z nimi np. na branżowych konferencjach.
- To dobre źródło pozyskiwania nowych obserwujących – ciężko ci zdobyć nowych obserwujących na Facebooku czy Instagramie? Na Clubhouse może być inaczej, ponieważ aplikacja wciąż jest nowością i użytkownicy chętnie obserwują ciekawych twórców.