Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Twoja firma działa na lokalnym rynku? Zależy ci na zdobyciu nowych klientów? Pozycjonowanie lokalne to działanie, które może ci w tym pomóc! Ma ono na celu wypromowanie strony www na jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych. Dzięki temu użytkownicy szukający usług czy produktów w danym mieście łatwiej trafią na ofertę twojej firmy. Przeczytaj, jakie działania składają się na lokalne SEO, czym różnią się od tradycyjnego pozycjonowania i dlaczego warto je wdrożyć.

Pozycjonowanie lokalne – co to takiego?

Pozycjonowanie lokalne to działania, które mają na celu wypromowanie strony www na jak najwyższe pozycje w organicznych wyszukiwaniach dla zapytań lokalnych. 

Czym są zapytania lokalne? To takie zapytania, których celem jest znalezienie firmy lub obiektu w okolicy użytkownika, który wpisuje daną frazę. Przykładowo, dla pozycjonowania lokalnego w Krakowie takim zapytaniem będzie "salon fryzjerski Kraków" - wówczas celem użytkownika jest odnalezienie fryzjera właśnie w tym mieście.

Nie każde zapytanie lokalne musi jednak zawierać w sobie nazwę miasta lub okolicy. Dla niektórych z nich "lokalność" jest domyślna. Na przykład dla zapytania "restauracja meksykańska" wpisanego przez internautę w Krakowie Google najprawdopodobniej wyświetli wyniki lokalne właśnie w okolicy tego miasta. To dlatego, ponieważ użytkownicy zazwyczaj poszukują lokali w swojej najbliższej okolicy.

Na zapytania lokalne wyszukiwarka Google najczęściej wyświetla 3 wyniki z map Google oraz listę organicznych wyników, które są związane z daną lokalizacją lub jej okolicą. Poza tym może też wyświetlać takie elementy, jak reklamy czy zdjęcia.

zapytanie lokalne

Jakie elementy składają się na lokalne SEO?

  • Wizytówka w Google Moja Firma – usługa Google Moja Firma przeznaczona jest do tworzenia wizytówek firm, które działają lokalnie. Założenie takiej wizytówki jest bardzo proste – wystarczy, że wejdziesz na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i klikniesz „Zarządzaj teraz”.
  • Optymalizacja strony internetowej – podobnie jak w przypadku tradycyjnego pozycjonowania, w pozycjonowaniu lokalnym bardzo istotne są kwestie związane z optymalizacją strony www, m.in. umieszczenie nazwy miasta w tagach title i nagłówkach H1 oraz treści strony.
  • Umieszczenie danych teleadresowych firmy na innych stronach – w im większej ilości miejsc znajdą się dane teleadresowe twojej firmy, tym będzie ona bardziej istotna dla wyszukiwarki. Takie dane możesz umieścić na przykład we wszelkiego rodzaju spisach firm lub stronach ze spisami fachowców z danej branży.
  • Pozytywne opinie o firmie – Google Moja Firma umożliwia użytkownikom nie tylko sprawdzenie adresu czy godziny otwarcia twojej firmy, ale również ocenę jej usług. Średnia i liczba tych ocen widoczna jest przy wynikach wyszukiwania na daną frazę. Zarówno ilość, jak i jakość ocen może decydować o pozycji twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Wyprzedź konkurencję dzięki wizytówce w Google Moja Firma. Sprawdź jak >>


SEO lokalne, a SEO tradycyjne

Czym różni się lokalne SEO od tradycyjnego pozycjonowania? W przeciwieństwie do niego kładzie ono większy nacisk na optymalizację strony internetowej pod wyniki wyszukiwania dla klientów z tego miasta czy województwa, w którym zlokalizowana jest siedziba firmy lub jej oddziału. Co ważne - firma, dla której prowadzone są działania z zakresu pozycjonowania lokalnego, musi posiadać fizyczną lokalizację.

Działania wspierające lokalne SEO to, podobnie jak w przypadku tradycyjnego SEO, odpowiednia optymalizacja strony oraz działania off-site, mające na celu pomoc stronie w znalezieniu się na wysokiej pozycjo w wynikach wyszukiwania Google. W tym przypadku większy nacisk położony jest jednak na wymiar lokalny promocji. Istotne jest również ciągłe „wysyłanie informacji” do robotów przeglądarki o konkretnym umiejscowieniu i obszarze działania przedsiębiorstwa.

Jakie firmy powinny zainwestować w pozycjonowanie lokalne?

Jakie branże powinny postawić na lokalne SEO? O wprowadzeniu działań z zakresu pozycjonowania lokalnego powinny pomyśleć m.in. hotele, salony fryzjerskie i kosmetyczne, lokale gastronomiczne, kwiaciarnie, firmy budowlane, serwisy komputerowe czy warsztaty samochodowe. Pozycjonowanie lokalne sprawdzi się też w przypadku pubów czy dyskotek a także w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych i niewielkich przedsiębiorstw, świadczących usługi elektryczne, hydrauliczne czy stolarskie. Na działania tego typu powinny zdecydować się przede wszystkim te firmy, których działalność prowadzona jest stacjonarnie na terenie jednego miasta lub województwa. 

Dlaczego warto wdrożyć lokalne SEO?

Aby mieć większą szansę na pozyskanie klientów w określonej lokalizacji

Jeśli posiadasz własną firmę, z pewnością wiesz, że strona internetowa powinna być integralną częścią twojego biznesu. Pewnie jesteś również świadomy, że obecnie nie możesz liczyć na to, że klient sam cię odnajdzie. Mając do dyspozycji Internet, nie będzie tracił czasu na samodzielne szukanie warsztatu czy fryzjera w miejscu, w którym akurat się znalazł, a zamiast tego odwiedzi strony www firm, które podpowie mu wyszukiwarka. Aby twoja witryna znalazła się w tym zestawieniu, wyszukiwarka musi wiedzieć, że twoja firma działa w danej lokalizacji – a żeby tak się stało – musisz jej to wyraźnie zasugerować za pomocą spójnych danych kontaktowych czy lokalizacji zawartej w treści strony.

Aby mieć wyższą pozycję strony www w wynikach wyszukiwania

Dzięki szeregom działań z zakresu lokalnego SEO strona internetowa twojej firmy ma szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu zwiększy się jej widoczność w sieci, a tym samym - będzie odwiedzać ją większa liczba twoich potencjalnych klientów. To właśnie witryny znajdujące się na najwyższych pozycjach są klikane najczęściej, ponieważ użytkownicy darzą je większym zaufaniem i uznają za sprawdzone. Budowanie widoczności na konkretne lokalizacje pozwoli ci również na rozbudowanie strony, a witryny z większą liczbą podstron są lepiej oceniane przez algorytmy, co ma z kolei istotny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Aby dotrzeć do klientów, którzy korzystają z urządzeń mobilnych

Czy wiesz, że Google prezentuje osobom korzystającym ze smartfonów wyniki ściśle dostosowane do ich lokalizacji? Wyniki te ustalane są przez przeglądarkę niezależnie od tego, czy dana fraza zawiera nazwę miejscowości. Na przykład – gdy użytkownik szuka fryzjera, będąc w Warszawie (i posiadając włączoną usługę lokalizacji w telefonie), Google w wynikach wyszukiwania zasugeruje mu gabinety, które mają swoją siedzibę właśnie w stolicy.

Aby uzyskać lepsze i szybsze wyniki, niż w przypadku tradycyjnego SEO

Pozycjonowanie lokalne jest idealne dla małych i średnich firm. Salon kosmetyczny czy fryzjer działający wyłącznie stacjonarnie nie musi pozycjonować się na frazy ogólnokrajowe. Takie działania byłyby czasochłonne i z pewnością wiązałyby się z dużymi nakładami finansowymi. Tymczasem pozycjonowanie lokalne nie wymaga tak dużego budżetu, jak również generuje ruch przynoszący zazwyczaj wysokie współczynniki konwersji. Na frazy lokalne nie ma też tak dużej konkurencji, jak na ogólne słowa kluczowe, dzięki czemu wyniki twoich działań mogą pojawić się dosyć szybko.

Podziel się