Czym jest lejek sprzedażowy? Do czego można go wykorzystać?

Czym jest lejek sprzedażowy? Do czego można go wykorzystać?

Prowadzisz własną firmę? Chcesz zwiększyć sprzedaż produktów? Wykorzystaj w tym celu lejek sprzedażowy. To schemat, który pomoże Ci zrozumieć proces sprzedaży i dzięki któremu będziesz mógł podjąć działania, aby sfinalizować transakcję z jak największą ilością klientów. Przeczytaj, z jakich etapów składa się lejek sprzedażowy i dlaczego warto z niego skorzystać.

Czym jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy jest pewną metaforą, która pomaga nam zrozumieć proces sprzedaży i dzieli go na kilka etapów. Na samej górze lejka znajdują się wszyscy użytkownicy odwiedzający naszą stronę www, czy widzący nasz produkt na półce w sklepie. Jednak tylko osoby, które skorzystają z naszej oferty, a więc przekształcą się w faktycznych klientów wyjdą z lejka sprzedażowego dolną, znacznie węższą stroną.

Ten obrazowy sposób pokazania procesu sprzedaży pomaga w klasyfikacji potencjalnych klientów do odpowiednich grup oraz podjęciu odpowiednich działań, których celem jest sfinalizowanie transakcji. Jego tworzenie polega na poznaniu odbiorców, ich zachowania i procesów decyzyjnych. W zależności od specyfiki naszego biznesu, lejek sprzedażowy może być krótki lub bardzo rozbudowany. Najważniejsze jednak, aby symbolizował to, jak wewnątrz niego przesuwają się nasi klienci.

Etapy lejka sprzedażowego

Lejek sprzedażowy dzieli się na cztery poziomy, które oznaczają różne stopnie zainteresowania ofertą naszej firmy. Dla każdego z nich powinniśmy wyznaczyć odpowiednie działania marketingowe, dzięki którym odbiorcy „przesuną się” do kolejnego etapu. Istotną kwestią jest dobranie odpowiednich metod przyciągnięcia uwagi osób zainteresowanych ofertą, a następnie zmiany ich pozycji w lejku sprzedażowym.

  • Zdobycie uwagi – to właśnie na tym etapie musisz zakomunikować światu, że istniejesz. Od jakości twojej reklamy, grafiki, artykułu, szyldu w sklepie itp. zależy to, czy ktoś zwróci na ciebie uwagę.
  • Zainteresowanie – jeśli już przykułeś uwagę odbiorcy, pora wzbudzić jego zainteresowanie. Żeby prowadzić dialog z odbiorcami, możesz prowadzić kanały w social mediach, budować listę subskrybentów, którym dostarczysz wartościowych treści. To właśnie na tym etapie możesz zdziałać najwięcej i uratować największą liczbę osób, które mogą ostatecznie zajść na sam koniec lejka.
  • Pożądanie – na tym etapie klient jest na tyle zainteresowany tym, co masz do zaoferowania, że z łatwością możesz wzbudzić u niego pożądanie. Możesz to zrobić za pomocą opisu słownego i zdjęć.  Możesz także dodać opinie Klientów o danej usłudze lub produkcie – one bowiem wzmacniają to pożądanie, na którym ci w tym momencie najbardziej zależy.
  • Akcja – to ostatni etap lejka sprzedażowego. Na tym etapie wzywasz do zakupu. Prosisz użytkownika o kliknięcie w przycisk dokonania zamówienia lub kontaktu. Zachęcić do zakupu możesz także świetną promocją lub rabatem.

Dlaczego warto stworzyć lejek sprzedażowy?

Tworząc lejek sprzedażowy, opracowujemy charakterystykę każdej z grup, możemy monitorować wskaźnik konwersji między poszczególnymi etapami, a w rezultacie – zmierzyć efektywność stosowanych w firmie technik marketingowych. Regularnie kontrolując liczbę konsumentów na każdym poziomie lejka możemy określić, na których działaniach warto się skoncentrować, a które wyeliminować.

Mimo że przygotowanie i dopasowanie lejka do danej organizacji wymaga nakładu pracy i optymalizacji procesów, warto go wykorzystać. Do zalet tego narzędzia możemy zaliczyć:

  • ułatwienie doboru technik sprzedaży,
  • wyodrębnienie grupy klientów, na których najbardziej musimy się skupić i odbiorców niezainteresowanych ofertą,
  • oszczędność czasu,
  • łatwiejsze monitorowanie podejmowanych działań i ich skuteczności,
  • automatyzację sprzedaży.

Podziel się