Sezonowość w biznesie – jak z tym walczyć?

Sezonowość w biznesie – jak z tym walczyć?

Sukces dobrze zapowiadającego się biznesu może skutecznie zaprzepaścić nieumiejętność radzenia sobie z sezonowością. Niemal każdy produkt czy usługa podlega trendom. Najważniejsze, by umieć je przewidywać. Sposób poradzenia sobie z tym kłopotem zależy w dużej mierze od branży, w której działasz. Oto kilka podpowiedzi.

Poznaj trendy Twojego biznesu

Dla osób bardzo dobrze znających branżę, w której działają, sezonowość nie powinna być problemem. Jeśli czujesz się ekspertem w swojej dziedzinie, łatwo będziesz mógł przewidzieć, kiedy można spodziewać się mniejszego zapotrzebowania na twoje produkty lub usługi bądź odwrotnie – spiętrzenia zamówień i pracy ponad siły.

Znajomość trendów w biznesie jest na tyle istotną informacją, że pozwala Ci podejmować sensowne decyzje co do rozmiarów sprzedaży teraz i w przyszłości. Trendy można podzielić na kilka kategorii względem efektów. Istnieją trendy wskazujące, że dany produkt lub usługa cieszy się stabilnie wzrastającym zainteresowaniem lub jego spadkiem. Istnieją też tymczasowe radykalne skoki zapotrzebowania, a także sezonowość popytu na produkt lub usługę w ciągu jakiegoś okresu. 

Dopasuj się do zmieniającego się rynku

Sezonowość sprzedaży często jest zjawiskiem zewnętrznym i niezależnym od firmy. Można próbować jej przeciwdziałać, ale rozsądniej jest się do niej dopasować. Możliwości zawsze zależą od branży. W jednej jest to łatwiejsze zadanie, w innej trudniejsze, czasem wręcz niemożliwe. Najprostsze metody to dobrze prowadzona polityka zatrudnienia oraz – tam, gdzie to możliwe – planowanie pracy i produkcja na zapas. Innym możliwym rozwiązaniem jest budowa takiego portfolio produktów, które posiadają inne szczyty sprzedaży. Przykładem są usługi turystyczne. By ograniczyć skutki sezonowości sprzedaży, poza szczytem proponuje się znaczące obniżki cen, dodaje nowe produkty. Jeśli nie masz pomysłu, skorzystaj z porad firm zajmujących się konsultingiem.

Sprawdź ciekawe rozwiązania

Jedna z firm produkująca wyłącznie zimową odzież, chcąc ograniczyć wpływ sezonowości, wprowadziła kolekcję letnią dla żeglarzy. Podobnie sytuacja ma się w przypadku sklepów rowerowych. Takie punkty zimą „przestawiają się” na sprzedaż nart, desek snowboardowych i akcesoriów dla fanów sportów zimowych. To rozwiązanie doskonale się sprawdza.

Innym sposobem rozwiązania problemu sezonowości, praktykowanym głównie przez firmy „produkcyjne”, jest wyrób towarów „na magazyn”. W ten sposób radzą sobie np. producenci akcesoriów świątecznych, ozdób choinkowych. Sprzedaż trwa u nich praktycznie tylko w ostatnim miesiącu roku. Ozdoby przygotowują jednak przez cały rok. Oczywiście taka strategia wiąże się ze zwiększonym ryzykiem, bo części zapasów nie uda się sprzedać w trakcie sezonu, ale takie działania są często nieuniknione.  

Podziel się