Jak kierować zespołem? 6 stylów zarządzania Daniela Golemana

Jak kierować zespołem? 6 stylów zarządzania Daniela Golemana

Każdy zespół potrzebuje dobrego lidera, nie ma jednak idealnego sposobu zarządzania. Trzeba wziąć pod uwagę specyfikę pracy oraz potrzeby i osobowość poszczególnych pracowników. Dobry manager powinien mieć wyczucie, jakimi zasadami się kierować, by wspólnie osiągnąć sukces. Wśród różnych teorii wyróżnia się style zarządzania według Daniela Golemana. Zapoznaj się z nimi i zdecyduj, który odpowiada twoim potrzebom.

1. Styl demokratyczny

W stylu demokratycznym stawia się przede wszystkim na współpracę. Ostateczne decyzje zapadają dopiero po konsultacji ze wszystkimi pracownikami. Kierownik liczy się ze zdaniem każdego i szanuje nawet odmienne poglądy. Jeśli chcesz postawić na demokratyczny styl zarządzania zespołem, powinieneś być dobrym słuchaczem i mieć dużo empatii. Sprawia to, że pracownicy będą mieć do ciebie zaufanie i poczują się docenieni. Mimo wielu zalet styl demokratyczny nie sprawdzi się, gdy zajdzie potrzeba podjęcia szybkiej decyzji.

2. Styl afiliacyjny

Jeśli stawiasz przede wszystkim na ludzi i zależy ci na wzajemnym zrozumieniu oraz budowaniu harmonii, możesz wybrać styl afiliacyjny. Podstawą jest jasna komunikacja i promowanie aktywności oraz kreatywności pracowników. Ze strony szefa pożądane są takie cechy jak empatia, otwartość, umiejętność słuchania i wyrażania swoich myśli. Do efektywnego zarządzania zespołem niezbędne są jednak konkretnie sprecyzowane cele, o czym przypominają specjaliści pracujący w firmach zajmujących się konsultingiem.

3. Styl autorytarny / wizjonerski

Zdecydowanie zarządzanie grupą pracowników nie jest łatwym zadaniem, w szczególności jeśli pragniesz utrzymać  dyscyplinę i szybko osiągnąć wyznaczone cele. Gdy liczy się dla ciebie efektywność, możesz sprawdzić styl autorytarny, nazywany również wizjonerskim. W tym przypadku kluczem jest wyznaczanie celów bez tłumaczenia, w jakim sposób mają być one zrealizowane. Pracownicy podążają za wizją szefa, który musi zbudować wcześniej autorytet oparty na zaufaniu. 

4. Styl trenerski

Jeśli zależy ci na rozwoju twojego zespołu, najlepszy będzie styl coachingowy. Musisz poznać mocne i słabe strony każdego pracownika i na tej podstawie przydzielać zadania. W ten sposób możesz wzmocnić lub nawet rozwinąć nowe kompetencje. To świetna motywacja dla pracownika, który dzięki wytrwałej pracy może doskonalić własne umiejętności. Styl trenerski wymaga dużego zaangażowania i posiadania wysokiej inteligencji emocjonalnej.

Dowiedz się, czym jest inteligencja emocjonalna.

5. Styl nakazowy

Styl nakazowy to styl, w którym dominuje strach. Zarządzanie opiera się ciągłej kontroli pracowników. Jeśli więc nie chcesz korzystać z kreatywności swojego zespołu, możesz narzucić mu konkretny sposób wykonywania poleceń. Styl ten jednak mimo wysokiej efektywności nie wpływa na dobrą atmosferę. Pracownicy nie czują się pewnie i mogą reagować agresją. Styl nakazowy może przydać się w niektórych sytuacjach, ale lepiej stosować go z wyczuciem.

6. Styl procesowy / normatywny

Styl ten nastawiony jest na osiąganie wysokich wyników przez pracowników. W tym przypadku jako lider pokazujesz, w jaki sposób zrealizować zadania, żeby osiągnąć obrany cel. Może się jednak zdarzyć, że wprowadzisz zbyt wysokie wymagania, którym pracownicy po prostu nie sprostają. To pierwszy krok do zdemotywowania całego zespołu, który nie może podjąć inicjatywy, żeby wyjść z narzuconych mu schematów.

Dowiedz się, czym różni się autokratyczny, liberalny i demokratyczny styl zarządzania.

Podziel się