Czym jest wizytówka NAP?

Czym jest wizytówka NAP?

Z roku na rok tradycyjne wizytówki tracą na znaczeniu, a ich miejsce zajmują wizytówki internetowe. Dlatego przemyślane i kompleksowe zaprezentowanie firmy w sieci stanowi dziś fundament każdego lokalnego biznesu. Jedną z metod na zaznaczenie swojej obecności na rynku i wyświetlenie się potencjalnym klientom jest przygotowanie wizytówki NAP. Czas dowiedzieć się, czym jest wizytówka NAP, co powinna zawierać i gdzie ją umieścić w sieci.

Co oznacza skrót NAP?

NAP to skrót pochodzący od angielskich słów Name, Address, Phone, czyli jak można się domyślić, mowa o podstawowych danych firmy. Wbrew pozorom poza nazwą, adresem i numerem telefonu wizytówka NAP często zawiera również inne, nie mniej istotne informacje, ale o tym nieco dalej.

Dlaczego warto założyć wizytówkę NAP dla lokalnego biznesu?

Założenie wizytówki NAP to przede wszystkim zwiększenie szansy na pozyskanie nowych klientów i poprawa pozycji firmy w wyszukiwarkach internetowych, za sprawą pomnażania linków zewnętrznych tzw. link building. Poza odpowiednim przygotowaniem internetowej wizytówki istotne jest rozmieszczenie jej w wielu miejscach w sieci. Im więcej wizytówek ze spójnymi danymi założysz, tym zaufanie klientów i algorytmów Google będzie większe.

Wizytówka NAP ma wpływ na:

  • widoczność firmy w sieci,
  • powiększenie grona klientów,
  • pozycje firmy w wyszukiwarkach internetowych (wizytówka NAP wspiera pozycjonowanie lokalne SEO),
  •  zwiększenie zaufania wśród internautów i algorytmów wyszukiwarek internetowych.

Ponadto wizytówka NAP jest po prostu darmową reklamą, ponieważ wiele stron internetowych umożliwia publikowanie danych teleadresowych firmy bez dodatkowych opłat (co oczywiście warto zweryfikować przed założeniem wizytówki).

Jakie dane umieścić na wizytówce NAP?

W trakcie zakładania wizytówki NAP zapewne zadasz sobie pytanie, jakie dane na niej umieścić? Poza sztandarowymi Name, Address, Phone warto dopisać:

  • adres strony internetowej (skutecznie i relatywnie szybko wspiera pozycjonowanie SEO),
  • link do profili firmy w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram i inne),
  • adres e-mail (nie każdy lubi dzwonić),
  • krótki opis działalności firmy wraz ze słowami kluczowymi,
  • listę usług i produktów, które oferuje firma,
  • NIP i REGON,
  • godziny otwarcia.

Oczywiście im więcej danych podasz, tym lepiej. Kompleksowo przygotowana wizytówka NAP pozwoli potencjalnym klientom dobrze poznać zakres działania Twojej firmy i formy kontaktu z nią.

Uwaga: Ważne, żeby dane we wszystkich założonych wizytówkach były jednolite, zwiększa to wiarygodność firmy i świadczy o jej rzetelności. Dotyczy to takich szczegółów jak np. zapis nazwy lub adresu; Zdecyduj, czy używasz skrótów czy pełnych nazw:

  • Twoja Firma Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością czy Twoja Firma sp. z o.o.
  • ul. Generała Hauke-Bosaka, Gen. Hauke-Bosaka czy Hauke-Bosaka 

Konsekwentne stosowanie jednego wariantu wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie SEO Twojej firmy, dlatego warto o tym pamiętać. Podobnie jak o aktualizowaniu danych na bieżąco.


Wyprzedź konkurencję dzięki wizytówce w Google Moja Firma. Sprawdź jak>>


Jakie funkcje spełniają dane w wizytówce NAP?

Pamiętaj, że każdy element wizytówki spełnia określoną funkcję. Można podzielić je na dwie prymarne grupy:

  • Podstawowe dane takie jak pełna nazwa, lokalizacja, NIP, REGON czy zdjęcie siedziby służą uwiarygodnieniu.
  • Dane kontaktowe takie jak numer telefonu, adres e-mail, linki do profili w mediach społecznościowych czy adres strony internetowej zachęcają potencjalnego klienta do kontaktu z Twoją firmą.

Brak wyżej wymienionych elementów sprawia, że (po pierwsze) klient może mieć wątpliwości co do wiarygodności wpisu w katalogu oraz (po drugie) poczuje się zniechęcony do nawiązania kontaktu z firmą.

Gdzie założyć wizytówkę NAP?

W Internecie znajdziesz wiele stron, na których darmowo lub odpłatnie założysz wizytówkę NAP. Do jednych z najpopularniejszych tego typu serwisów należą:

Istnieją również miejsca, w których publikowane są dane firm z konkretnej branży.

Oto kilka przykładów branżowych katalogów firm:

Podziel się