Jak uniknąć bałaganu w strukturach tekstu na stronie internetowej firmy?
- 20-12-2021
- Firma w obliczu wyzwań
Dla użytkownika Internetu istotny jest sposób zaprezentowania mu treści, czyli tzw. części layoutu strony internetowej. Dobrze zaprojektowany i estetyczny układ tekstów nie odstraszy internautów od zagłębienia się w zawartość, ułatwi też im odnalezienie i przyswojenie właściwych informacji. Jakie błędy układu graficznego w tekście można spotkać na stronach internetowych?
Jak powinien wyglądać układ graficzny tekstu na stronie WWW?
Rozmieszczenie treści w Internecie to nie to samo, co układ graficzny tekstu w publikacji drukowanej. Użytkownicy Internetu prześlizgują się tylko po opublikowanych informacjach w poszukiwaniu tego, co ich zainteresowało. Należy im ten proces ułatwić do maksimum:
- brak odróżniających się nagłówków z precyzyjnym wskazaniem zawartości tekstu to często popełniany błąd w układzie graficznym treści strony. Nagłówki ułatwiają internaucie nawigację i odnalezienie pożądanych informacji, są również niezbędne z punktu widzenia optymalizacji treści i łatwiejszego wyszukiwania ich przez internet (SEO). Ważne jest również optyczne zróżnicowanie nagłówków, wskazujące ich hierarchię. Ważniejszy nagłówek odróżnia się większą czcionką, uzupełniający – mniejszą,
- źle skonstruowany komunikat – użytkownik internetu oczekuje błyskawicznego podania mu sedna informacji. Dlatego trzeba przewidzieć, jakich wiadomości może szukać w danej sekcji i podać mu je na samym początku tekstu tak, by bez dalszego czytania wiedział, co znajdzie wewnątrz. Najlepiej, by te kluczowe dla danej sekcji/zakładki informacje były wskazywane przez pogrubienia czcionki i dodatkowo przez sam nagłówek. Warto wykorzystać łatwe do przyswojenia infografiki, wykresy i tabele,
- duże bloki treści szybko nużą wzrok, utrudniają nawigację, wpływają negatywnie na zdolność skupienia się i zapamiętania przekazu. W webwritingu treści dzieli się na łatwo przyswajalne akapity, co dodaje tekstom optycznej lekkości i pomaga też uszeregować narrację w sekcjach. Dla urozmaicenia możesz rozmieszczać je asymetrycznie. Do wyszczególnienia wielu danych naraz dobrze jest stosować wyliczenia i wypunktowania,
- zadbaj o światło w blokach i akapitach treści poprzez wprowadzenie odstępów między poszczególnymi wierszami treści. Zbyt mały odstęp utrudnia czytanie i skanowanie wzrokowe tekstu,
- zaplanuj długość linijek tekstu tak, by jak najmniej zmęczyć użytkownika i ułatwić mu znalezienie potrzebnych informacji. Długie linijki mogą odstręczać czytelników od przeskanowania treści na stronie.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Jak dobrać odpowiednie fonty do strony internetowej?
Następnie sprawdzamy fonty, czyli zastosowane na stronie kroje pisma (zwane niekiedy czcionkami). Błędem jest opublikowanie w zakładkach treści skrojonych przy pomocy wymyślnego, trudnego do odczytania fontu. Będzie on męczyć wzrok użytkowników i utrudni im odnalezienie niezbędnych informacji. Fonty na stronę firmową powinny być proste, bez zbędnych ozdób (np. bez szeryfów), powinny również w sposób wyraźny, lecz stonowany kontrastować – odcinać się od tła.
Ustawienia strony powinny dawać możliwość dostosowywania wielkości tekstu do swoich potrzeb. Font jednak nie może być zbyt duży (utrudnia znalezienie interesującej części, drażni), ani zbyt mały (męczy wzrok, komplikuje nawigację w tekście i źle się wyświetla na urządzeniach z małym ekranem).
Warto wiedzieć, że font wpływa na długość jego renderowania, czyli czas potrzebny do graficznego odtworzenia na stronie. Pośrednio więc dobór fontu wpływa na szybkość otwierania się strony. A do tego nie każdy font jest obsługiwany przez popularne przeglądarki internetowe! Dlatego nie możesz ignorować znaczenia fontów na Twojej stronie.