Marketing w czasie kryzysu. Działania z małym budżetem, na które warto się teraz zdecydować

Marketing w czasie kryzysu. Działania z małym budżetem, na które warto się teraz zdecydować

Twoje koszty stałe są wysokie i nie dysponujesz dużym budżetem na marketing? Działasz w branży, która najbardziej cierpi w trakcie kryzysu? Postaw na działania bezpłatne – obecność w mediach społecznościowych, stworzenie serii wpisów na bloga czy stronę internetową czy założenie darmowej wizytówki w katalogu firm. Dzięki temu będziesz mógł mocno uderzyć, gdy kryzys już minie, a jednocześnie nie poniesiesz dodatkowych kosztów, które w trakcie epidemii mogłyby zaburzyć twoją płynność finansową. Na co warto teraz postawić?

Social media

Nie ma co ukrywać – ogromna większość firm na rynku przeżywa obecnie ciężkie dni. Wiele z nich boi się o to, czy uda im się przetrwać najbliższe dwa lub trzy miesiące. Na jakie działania warto się teraz zdecydować?

Między innymi zwiększenie obecności twojej firmy w internecie. Jeśli do tej pory nie prowadziłeś firmowych kont w mediach społecznościowych, pora to zmienić. To właśnie tam konsumenci spędzają obecnie większość swojego czasu. To najlepszy moment, by lepiej poznać swoich klientów, ich opinie, wejść z nimi w interakcje i być bliżej, niż zwykle.

Masz już konto? Teraz jest idealny czas, by je rozwijać i właśnie tam przenieść część swoich działań marketingowych. Pomyśl nad tym, jak mógłbyś ulepszyć swoje kanały. Co możesz zmienić, co dodać od siebie? Warto pokazać odbiorcom, że twój biznes nadal działa i ma się dobrze. Twoja firma przeszła na pracę zdalną? Poinformuj o tym innych i zachęć, by dzielili się swoimi problemami związanymi z pracą w domu. Bądź w kontakcie z klientami i koniecznie informuj ich, co obecnie dzieje się w twojej firmie, żeby wiedzieli, że nadal mogą na niej polegać. Staraj się dawać przykład i uświadamiaj, że trzeba być przygotowanym na każdą sytuację.

Wykorzystaj też opcje, które do tej pory traktowałeś po macoszemu. Zrób relację na żywo, na której opowiesz nieco więcej o pracy zdalnej i tym, co robić, by była efektywna. Pokaż niecodzienne zastosowanie twoich produktów. Być może niektóre z nich można wykorzystać kreatywnie podczas kwarantanny? Możesz też zorganizować konkurs, dzięki któremu zachęcisz odbiorców do pozostania w domu, a jednocześnie sprawisz, że twoja marka będzie im się kojarzyła z czymś pozytywnym.

Content marketing

Jeśli dotychczas raczej nie bazowałeś na marketingu internetowym, warto teraz spróbować go wdrożyć. Nawet jeśli w obecnej sytuacji nie da ci on efektów sprzedażowych, będziesz mógł promować swoją markę i  zadbać o jej pozytywny wizerunek, a to może ci przynieść lepsze zyski w przyszłości. W końcu epidemia też się kiedyś skończy.

Obecny kryzys to dobry czas, by postawić na content marketing. Dzięki publikacji wartościowych treści twoja firma będzie mogła zbudować pozycję eksperta, a zainteresowani danym temat internauci znajdą odpowiedź na swoje pytania, jednocześnie dowiadując się o jej istnieniu. Content marketing to świetne narzędzie do budowania solidnej i dobrze zorientowanej w swojej dziedzinie marki.

Jakie treści tworzyć? Pomyśl o serii przydatnych poradników. Możesz stworzyć listę najlepszych gier planszowych, książek na długie wieczory czy gier komputerowych, które pomogą w edukacji najmłodszych. Monitoruj frazy, które są obecnie najczęściej wyszukiwane i postaraj się na nich opierać swoje treści. Materiały publikuj na firmowej stronie www i w social mediach, gdzie internauci będą mogli się nimi dzielić między sobą.

Pamiętaj jednak, aby nie wykorzystywać epidemii do nachalnego reklamowania. Umieszczanie w każdym artykule słów „koronawirus” czy „epidemia” może zostać źle odebrane. Łatwo również o wpadkę, ponieważ w sieci pojawia się wiele fake newsów i niewiadomo, skąd czerpać wartościowe informacje. Jeśli nie działasz w branży zdrowotnej, postaw raczej na pozytywne treści, które pomogą twoim odbiorcom w obecnej sytuacji.  Firmy, które podchodzą do tematu w sposób jasny, komunikatywny i lekki są lepiej odbierane, niż te, które sieją dodatkowy zamęt i panikę.

Audyt strony www

Wcześniej twoja strona internetowa była tylko dodatkiem do biznesu, a większość zamówień zdobywałeś kanałami offline? Nie miałeś czasu, by dokładnie przeanalizować jej działanie i pozycję w wyszukiwarce Google?

Możesz zrobić to teraz, wykonując darmowy audyt. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, jaki jest stan techniczny twojej witryny, dowiesz się, jak wyszukiwarka widzi twoją stronę i co trzeba poprawić, by zmienić jej pozycję w Google. Audyt SEO sprawdzi również potencjał zawartych na twojej witrynie treści pod kątem łatwości wyszukiwania czy sposób zastosowania wspomnianych fraz kluczowych.

Audyt w zależności od twoich potrzeb i możliwości finansowych może mieć różny zakres. Chcesz, by twoja strona była lepiej pozycjonowana w Google? Skorzystaj z darmowego audytu, który wykaże najbardziej istotne słabości witryny i wskaże ci drogę, którą masz iść dalej, by była ona lepiej zoptymalizowana. Dzięki temu po zakończeniu epidemii będziesz o krok przed konkurencją.

Pamiętaj – działania podjęte przez ciebie w tej chwili mogą pozwolić twojej firmie na powrót w bardzo szybki sposób i z dużym umocnieniem. Czas epidemii to czas, w  którym w internecie składają zamówienia nawet użytkownicy, którzy nie robili tego do tej pory. Część z nich po kryzysie z pewnością pozostanie przy takiej formie. Dlatego inwestycja w takie kanały jak SEO czy wspomniane wcześniej social media może okazać się strzałem w dziesiątkę.

 

Zadbaj o pozycję swojej strony firmowej. Zrób audyt SEO.>>

 

Bezpłatne wizytówki w katalogu firm i Google Moja Firma

W okresie kryzysu powinieneś szczególnie dbać o świadomość marki i utrzymanie jej widoczności w internecie. Może ci w tym pomóc wizytówka, którą założysz w jednym z katalogów firm i Google Moja Firma.

Google Moja Firma jest bezpłatnym narzędziem, które umożliwia atrakcyjne wyświetlanie informacji o firmie w wyszukiwarce Google i Mapach. Informacje te wyświetlają się w momencie, gdy użytkownik poszukuje informacji o niej lub produktach i usługach, które oferuje. Wizytówka w Google Moja Firma to świetne narzędzie, pozwalające na promocję marki i budowanie jej pozytywnego wizerunku. Google podaje, że firmy posiadające zweryfikowaną wizytówkę, są dwa razy częściej uznawane przez użytkowników za godne zaufania! Pozytywny wizerunek wiąże się z lepszym odbiorem firmy przez otoczenie, a im lepiej ludzie będą o niej myśleć, tym chętniej zdecydują się na zakup jej usług i produktów. Aktywne prowadzenie konta pozwala zbudować grono zaufanych odbiorców, którzy mogą wystawiać oceny i dodawać opinie, jeśli skorzystali z usług twojej firmy.

Z kolei katalogi firm to miejsca, w których przedsiębiorstwa mają możliwość zamieszczenia swoich danych, adresu strony www oraz krótkiej informacji o działalności, jaką prowadzą. Zaawansowane pakiety umożliwiają również dodanie zdjęć do galerii i inne opcje dodatkowe. Dlaczego warto założyć tam wizytówkę właśnie teraz?

Dzięki takiemu działaniu przede wszystkim zbudujesz świadomość marki. Pamiętaj – w im większej ilości miejsc zaznaczysz swoją obecność, tym większa szansa, że informacja o twojej firmie trafi do większego grona odbiorców, a co za tym idzie, będziesz mieć większe szanse na pozyskanie nowych klientów. Dzięki obecności w katalogu możliwe jest również budowanie wizerunku firmy – zwłaszcza dzięki zamieszczanym tam opiniom i artykułom. O tym, dlaczego warto teraz tworzyć treści, pisaliśmy w poprzedniej części artykułu.

Podziel się