Jak budować autorytet wśród pracowników?

Jak budować autorytet wśród pracowników?

Autorytet z jednej strony tłumaczony jest jako władza i wpływ, a z drugiej - jako posłuch, uznanie czy prestiż. Kierujesz zespołem? Chciałbyś być autorytetem dla swoich podwładnych? To nic trudnego! Wystarczy, że w swojej codziennej pracy będziesz pamiętał o kilku istotnych kwestiach. Zobacz, o czym musisz pamiętać, żeby skutecznie budować swoją pozycję wśród innych pracowników.

Strony www Strony www

Bądź profesjonalny

Aby budować swoją pozycję, musisz być profesjonalistą. Wlicza się w to zarówno wiedza i umiejętności, jak i doświadczenie zawodowe, które wchodzą w skład autorytetu nieformalnego, będącego podstawą do budowania zaufania między pracownikami. 

Niemniej jednak pamiętaj, aby nie przesadzać z demonstrowaniem umiejętności lub wiedzy, ponieważ może to zostać odebrane jako zarozumiałość. Tym samym jako lider możesz oddalić się od pracowników i osłabić spójność zespołu. Wiedzą i umiejętnościami warto się dzielić, a nie się nimi przechwalać.

Profesjonalny szef musi być też spokojny i opanowany. Jeśli nie potrafisz panować nad nerwami w trudnych sytuacjach, twój autorytet może szybko legnąć w gruzach. Zwróć też uwagę na to, kiedy przychodzisz do biura. Profesjonalny pracownik unika spóźnienia. Jeśli istnieje ryzyko, że przyjdziesz na spotkanie nie o czasie, poinformuj o tym z wyprzedzeniem. Dobre zorganizowanie i umiejętność zarządzania czasem to podstawa na tym stanowisku. 

Dziel się wiedzą i doświadczeniem

Jeśli jesteś menadżerem, najprawdopodobniej masz większe doświadczenie niż pracownicy, którymi zarządzasz. Aby być dla nich autorytetem, nie bój się nim dzielić. Rób to na każdym kroku - gdy coś się wydarzy, od razu informuj o tym innych, jeśli wiedz, że może być to dla nich wartościowe. Powiedz pracownikom, co już potrafisz, co twoim zdaniem działa, a co nie. Podpowiedz im, jak mogą zmienić swoją pracę i osiągać lepsze wyniki. Zorganizuj szkolenie. Pamiętaj - najlepiej uczysz się wtedy, gdy przekazujesz swoją wiedzę dalej. Twoi podwładni też z pewnością to docenią i jeśli będą mieć jakiś problem - na pewno przyjdą z nim do ciebie, aby wspólnie znaleźć rozwiązanie.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 

Dbaj o kontakt z pracownikami

Na drodze do budowania autorytetu niezwykle istotnym elementem jest umiejętność komunikacji. Zwróć uwagę na takie aspekty, jak: utrzymywanie kontaktu wzrokowego, skoncentrowanie uwagi na rozmówcy, rozważne dobieranie słów oraz aktywne słuchanie (np. oczekiwań pracowników). Ważne jest również zadawanie pytań i udzielanie precyzyjnych odpowiedzi.

Dobre utrzymywanie kontaktu wśród pracowników ułatwi przepływ informacji i postawi w jasnym świetle wszystkie zadania, które zespół ma wykonać. Szef powinien informować swoich podwładnych o sytuacji firmy, planach na przyszłość i doceniać ich zdolność do nauki i dokonywania zmian. Zdecydowanie należy unikać plotkowania czy zawierania "sojuszy" z wybranymi członkami zespołu. Dobry lider to lider szczery i otwarty na relacje z innymi oparte na zaufaniu, szacunku i akceptacji.

Bądź konsekwentny

Na wartość autorytetu ogromny wpływ ma konsekwencja w egzekwowaniu i rozliczaniu powierzonych pracownikom zadań a także konsekwencja we własnych działaniach, zwłaszcza w wywiązywaniu się ze złożonych deklaracji i obietnic. Jeśli zlecisz zadanie lub wydasz polecenie służbowe bez rozliczenia jego wykonania możesz z jednej strony pozbawić się autorytetu, a z drugiej - źle wpłynąć na pracownika, który nie będzie widział sensu w wykonywaniu poleceń, o które nikt się nie upomina.

Prawdziwy lider powinien zawsze dotrzymywać danego słowa. Jeśli nie jesteś pewien, że uda ci się coś zrobić - unikaj obiecywania. Pamiętaj też, że jeśli mówisz, że potrafisz zrobić daną rzecz, powinieneś umieć to zrobić rzeczywiście, a nie jedynie o tym mówić.

Konsekwencja dotyczy również twojego zachowania w stosunku do pracowników. Powinno być ono zawsze takie samo, bez względu na to, czy dotyczy kwestii formalnych, czy kwestii po pracy. Szefem z autorytetem jest się dwadzieścia cztery godziny na dobę - zarówno na terenie firmy, jak i podczas spotkań i wyjazdów integracyjnych.

Zadbaj o swoją prezencję

Znasz przysłowie "Jak cię widzą, tak cię piszą"? Jeśli kierujesz zespołem, te słowa powinny być dla ciebie szczególnie ważne. Autorytet to nie tylko profesjonalizm, wiedza i umiejętność komunikacji z innymi, ale również odpowiednia postawa, mowa ciała i stosowny ubiór. 

W zależności od tego, jak jesteś ubrany, możesz wywierać na innych różny wpływ. Oczywiście dress code zależy od tego, w jakiej branży i miejscu pracujesz oraz jakie stanowisko zajmujesz w strukturze firmy, jednak generalną zasadą jest, że szef powinien być ubrany w sposób klasyczny i raczej unika przychodzenia do pracy w krótkich spodenkach i podkoszulku. Na co dzień lepiej postawić na materiałowe spodnie i koszulę oraz buty w stylu smart casual, a na spotkania zdecydować się na założenie garnituru.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak ubrać się na spotkanie biznesowe, przeczytaj nasz poradnik.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter