Jak budować swój wizerunek w Internecie?
- 17-01-2023
- Kariera managera
Internet jest obecnie jednym z głównych narzędzi budowania marki osobistej. Coraz więcej ludzi w sieci sprawdza tożsamość kandydatów do pracy, kontrahentów czy współpracowników. Budowanie wizerunku w sieci nie jest jednak łatwym zadaniem. Aby było skuteczne, wymaga określenia tego, jak jesteśmy, a jak chcemy być postrzegani. Sprawdź, jak dobrze zaplanować strategię i stwórz własną wizytówkę online.
Zaprzyjaźnij się z pojęciem personal brandingu
Bez względu na to, czy tego chcemy, czy nie – nasz wizerunek kształtuje się w umysłach ludzi, którzy nas poznają lub nawet przechodzą obok nas na ulicy! Może być on budowany automatycznie lub kształtowany przez nas właśnie poprzez personal branding, czyli budowanie i zarządzanie marką osobistą.
Jeśli chcesz być postrzegany w konkretny sposób, zastanów się, jakie cechy i kompetencje powinny być z tobą kojarzone, czyli – jaką marką chcesz być. Pomyśl nad tym, w czym się specjalizujesz, jaki obszar wiedzy czy kompetencji sprawia, że jesteś wyjątkowy. Następnie sprawdź, czy twoje ustalenia mają przełożenie w rzeczywistości i dowiedz się, jak widzą cię inni. Być może już teraz jesteś postrzegany tak, jak byś tego chciał. Jeśli nie – pomyśl, co możesz zrobić, by twoja marka była bardziej atrakcyjna.
Oczywiście są branże, w których personal branding ma mniejsze znaczenie, z pewnością jednak brak pracy nad marką osobistą wytrąca nam z rąk kontrolę nad tym, jak postrzegają nas inni (również pracodawca i współpracownicy), a przez to, być może, awans czy ofertę atrakcyjnej pracy.
Odśwież konta na portalach społecznościowych
Obecnie portale społecznościowe nie służą już tylko do pogawędek ze znajomymi. Poprzez Facebooka czy LinkedIn możemy znaleźć nową pracę, współpracowników i przyszłych klientów naszej firmy. Dlatego nasz profil powinien być jednocześnie wizytówką, dzięki której ludzie będą wiedzieli, z kim mają do czynienia.
Kreowanie wizerunku w social media rozpocznij od odświeżenia profilu. Zadbaj o odpowiednie zdjęcie – fotografia przedstawiająca specjalistę w roli zawodowej bądź wizerunku typowo biznesowym będzie tutaj najlepszym wyjściem. Zaktualizuj swoje dane zawodowe – obowiązki, które wykonujesz na danym stanowisku, odbyte kursy i szkolenia czy osiągnięcia. Niektóre portale oferują prezentację danych tego typu w formie graficznych wykresów – warto skorzystać z tego rozwiązania i zamieścić portfolio czy galerię prac. Dobrze przemyślane informacje o zainteresowaniach i sposobach spędzania wolnego czasu również pomogą w budowie interesującego obrazu naszej osoby.
Aktualizując profile społecznościowe, pamiętaj również o zastosowaniu odpowiednich ustawień dotyczących prywatności. Zdjęcia z imprez czy koncertów niekoniecznie mogą zapulsować u przyszłego pracodawcy.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
Bądź aktywny — publikuj, komentuj, dyskutuj
Zaletą Internetu jest fakt, że korzysta z niego mnóstwo osób, które mogą nas zauważyć dzięki publikowanych treściach, wpisach i komentarzach. Jeśli chcesz, by twoja marka osobista była bardziej rozpoznawalna, zastanów się nad prowadzeniem bloga. Portal, na którym będziesz regularnie dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem będzie świetnym pomysłem. Pamiętaj jednak – musisz mieć na niego pomysł i musisz mieć czas, aby regularnie na nim publikować.
Nieco mniej czasochłonne jest aktywne publikowanie postów na Facebooku czy LinkedIn na tematy, którymi się zajmujesz. Znajdź grupy, które dotyczą twoich zainteresowań i zacznij udzielać się w dyskusjach. Kto wie – być może to właśnie tam znajdziesz swoich przyszłych współpracowników i klientów twojego rozwijającego się biznesu? Możesz również pomyśleć nad tematycznym profilem na Twitterze czy Instagramie.
Pamiętaj, że aktywność w portalach społecznościowych i innych miejscach, w których będziesz publikować swoje wypowiedzi, powinna być wyważona i prowadzona rozsądnie. Pracodawca czy partner biznesowy, który trafi na pozytywne przejawy twojej aktywności w sieci, z pewnością będzie pozytywnie zaskoczony. Staraj się, by twoje wypowiedzi były przemyślane i kompetentne, z rozwagą publikuj zdjęcia. W żadnym wypadku nie używaj wulgaryzmów i nie bądź niekulturalny.
Stwórz sieć wirtualnych kontaktów
Czy wiesz, czym jest networking? Najprościej możemy określić go jako swoistą sieć wirtualnych kontaktów, którą budujemy, aby ułatwić sobie rozwój kariery zawodowej i wzajemny przepływ informacji. Budowanie takiej siatki kontaktów ci przynieść wiele korzyści, takich, jakich jak zyskanie renomy na rynku, wzmocnienie wizerunku i zdobycie zaufania w oczach potencjalnych współpracowników, zdobycie nowych informacji i szansa, na nauczenie się czegoś nowego od osób, które znają się na wybranej dziedzinie.
Pozytywny wizerunek w zakresie networkingu możesz tworzyć na przykład poprzez systematyczne budowanie sieci kontaktów na LinkedIn czy Facebooku. Jeśli posiadasz konto o profilu zawodowym, możesz zaprosić do znajomych nie tylko osoby, które znasz bezpośrednio, ale również te, z którymi dyskutowałeś na szkoleniu czy z którymi wymieniałeś poglądy na forach.
Sieć kontaktów możesz tworzyć także na spotkaniach biznesowych i spotkaniach branżowych, na dedykowanych grupach networkingowych w social media, specjalistycznych stronach i forach internetowych. Pamiętaj, że w Internecie możemy zbudować taki obraz naszej marki osobistej, jaki chcielibyśmy mieć. Nasze działania zależą tylko od nas — możemy wykorzystać sieć do prezentowania swoich dokonań, informowania o ważnych wydarzeniach i stworzenia wirtualnej wizytówki, która będzie naszym CV w cyberprzestrzeni.