Seks, partnerzy, rodzina – czy mają wpływ na nasz sen?

Seks, partnerzy, rodzina – czy mają wpływ na nasz sen?

Na sen ma wpływ wiele czynników. Hałas, światło, stres mogą zakłócić spokojny wypoczynek w ciągu nocy. Czy wiesz, że na jakość twojego snu mają wpływ również twoi najbliżsi? Przeczytaj, czy wspólna sypialnia z partnerem to dobry pomysł i czy warto uprawiać seks przed zaśnięciem. Dowiedz się, jak zmienić swój rytm, gdy na świecie pojawi się dziecko.

Seks a zasypianie. Czy warto uprawiać seks przed snem?

Trenerzy zalecają sportowcom wstrzemięźliwość przed ważnym meczem lub pojedynkiem. Dla niektórych jest to dobre rozwiązanie, jednak zdania są podzielone, czy takie powstrzymywanie się jest dobre. Seks jest przecież przyjemnym doznaniem i świetnym sposobem na rozładowanie stresu i pozbycie się lęków. Sprawia, że czujemy się zrelaksowani, bezpieczni. Wspólne igraszki też świetne ćwiczenie fizyczne. Co najważniejsze, szczególnie u mężczyzn, dobry seks ułatwia zasypianie.

Wydaje się więc, że stosunek to doskonała aktywność, którą możemy włączyć do przedsennej rutyny. Z drugiej strony istnieje obawa, że takie codzienne działanie może zabić naszą zmysłowość i spontaniczność. Łóżko powinno służyć przede wszystkim do spania, dopiero w drugiej kolejności do seksu, dlatego zadbaj o namiętność na rozmaite sposoby, wybieraj różne miejsca na wspólną zabawę.

Trzeba pamiętać, że seks nie jest rozwiązaniem na dobry sen w każdym momencie. Druga połowa może nie mieć ochoty, a niektórzy czują się po stosunku wyczerpani, niespokojni, więc takie nieudane zbliżenie zdecydowanie nie ułatwi im zasypiania. Nie można robić niczego na siłę.

Partner a zdrowy sen. Czy wspólna sypialnia to dobry pomysł?

Czy wiesz, że zaraz po stresie i zmartwieniach partner lub partnerka to najczęstsza przyczyna kłopotów ze snem? Co zakłóca nasz sen, gdy śpimy z drugą osobą?

  • chrapanie
  • ściąganie kołdry, wiercenie
  • wstawanie w nocy
  • różne pory zasypiania i pobudki

Sypianie z kimś  przynosi wiele korzyści dla okresu przedsennego i posennego, tymczasem dla samego snu niekoniecznie. Wspaniale jest zasypiać przytulonym do drugiej osoby i budzić się w jej objęciach, jednak już w czasie snu nie jest istotne, czy jesteście blisko siebie. Sypianie osobno jest przecież czymś naturalnym, w dzieciństwie śpimy osobno.

Najlepsza pozycja do spania to pozycja embrionalna – z punktu widzenia psychologii daje nam pewność, że w czasie snu możemy się ochronić, dlatego śpimy spokojnie. Praworęczne osoby powinny spać na lewym boku, a leworęczne na prawym. Reguły tej trzymają się osoby prowadzące kursy i szkolenia.

Jeśli obydwoje parterów jest praworęcznych lub leworęcznych, nie ma problemu. Kłopot pojawia się, gdy się różnią. Jakie jest rozwiązanie? Zmienić partnera? Oczywiście, że nie. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednio duże łóżko. Najlepsze będzie takie typu king size.

Być może dobrym pomysłem będą dwie sypialnie, a przynajmniej spanie oddzielnie, gdy bardzo zależy nam na wypoczynku, np. przed ważnym wydarzeniem. Spanie w dwóch pomieszczeniach nie jest czymś złym i nie świadczy przecież od razu o kłopotach w związku, choć panuje takie mylne przekonanie.

Przeczytaj, jak urządzić sypialnię.

Narodziny dziecka. Jak zmienić swój rytm?

Jeśli starasz się wysypiać zgodnie z zasadą 90-minutowych cykli i dzięki temu nie masz kłopotów ze snem, a twoje życie stało się uporządkowane, ład ten może wywrócić narodzenie się dziecka. Matka musi dostosować swój rytm do rytmu noworodka, który na przemian śpi i budzi się nawet w środku nocy. Podobnie ojciec, którego obowiązkiem jest pomoc partnerce w opiece.

Jeśli wstajesz o 6:30, a noworodek budzi się o 2, po uspokojeniu go nie kładź się od razu spać, poczekaj do pełnego cyklu, który rozpocznie się o 3:30 i wtedy idź do łóżka. Nie przesypiaj w ciągu dnia, wykorzystuj jedynie 30- lub 90-minutowa drzemkę między 13 a 15 lub 17 a 19. Być może z czasem dziecko wykształci podobne zachowania.  

Sen jest bardzo ważny dla rozwoju dziecka, więc pamiętaj, by zaszczepić w nim właściwe nawyki. Zadbaj o odpowiednią ilość i jakość snu. Noworodki potrzebują nawet 14-17 godzin snu, z wiekiem ten czas skraca się do 9-11 godzin. Nastolatki po 14 roku życia do regeneracji potrzebują 8-9 godzin.

Sprawdź, jakie są inne przyczyny problemów ze snem.

Źródło: „Domowa drużyna. Seks, partnerzy i współczesna rodzina” [w:] Nick Littlehales, „Śpij dobrze”

Podziel się