Drzemka w pracy – czy to możliwe? Odkryj potęgę drzemki

Drzemka w pracy – czy to możliwe? Odkryj potęgę drzemki

Panuje przeświadczenie, że osoby, które ucinają sobie drzemkę w ciągu dnia, są leniwe. Nic bardziej mylnego – czas skończyć z takim podejściem! Drzemka jest niezbędna do prawidłowej regeneracji. Dowiedz się, dlaczego drzemka jest ważna. Przeczytaj, jak nauczyć się odpoczywać w pracy i dlaczego warto robić sobie krótkie przerwy.

Potęga drzemki. Dlaczego drzemka jest ważna?

Wiele osób odczuwa popołudniowe przesilenie. Taki dołek energetyczny w godzinach popołudniowych to coś normalnego, dlatego niektórzy znaleźli świetny sposób na odzyskanie sił. Każdy z pewnością słyszał o słynnej hiszpańskiej sjeście.

By dobrze funkcjonować i mieć energię, musisz nauczyć się wykorzystywać godziny w ciągu dnia na odpoczynek. Pamiętaj, regeneracja organizmu trwa przez całą dobę, nie tylko w czasie snu, dlatego postaraj się wypoczywać również w dzień. Wczesnym popołudniem między 13 a 15 u osób, które są skowronkami, pojawia się impuls do spania. U sów taki impuls daje o sobie znać trochę później.

To idealny czas na 90-minutowy cykl snu lub 30-minutowy okres kontrolowanego wypoczynku – można wtedy uzupełnić niedostateczną ilość cykli nocnych. Jeśli twój sen był ostatnio zbyt krótki, wykorzystaj moc, jaką daje drzemka w ciągu dnia.

Badania potwierdzają, że nawet krótki odpoczynek usprawnia funkcjonowanie pamięci. Nie bez przyczyny drzemka ważna jest dla pilotów czy sportowców, którzy wykorzystują ją do codziennej regeneracji. Osoby prowadzące kursy i szkolenia również chętnie sięgają po tę metodę.

Jak wykorzystać okres kontrolowanego wypoczynku?

12 marca obchodzimy Światowy Dzień Drzemki w Pracy. Zastanawiasz się, czy drzemka w biurze jest w ogóle możliwa? Czy można zapaść w błogi sen w miejscu pracy? Okazuje się, że tak, a w niektórych biurach znajdziemy nawet specjalne sale z relaksującą muzyką i zapachem olejków eterycznych, w których pracownicy mogą wypoczywać na wygodnych kanapach.

Jeśli w twojej firmie nie ma takich pomieszczeń, spróbuj poszukać alternatywy. Miejscem do wypoczynku może to być salka konferencyjna, sofa w poczekalni, a nawet ławka w pobliskim parku. Jeśli pomysły te wydają ci się nierealne, nie przejmuj się. Pamiętaj, taki kontrolowany wypoczynek nie jest głębokim snem, w jaki zapadasz w nocy. Z czasem nauczysz się kontrolowanego odpoczynku.

Gdy pracujesz w domu, sprawa jest łatwiejsza. Możesz odpocząć właściwie w każdej chwili i udać się na drzemkę po obiedzie. Nigdy jednak nie kładź się swojej sypialni, wybierz inne miejsce – może to być fotel w salonie. Sypialnia powinna kojarzyć się ze spaniem nocnym.

Teraz czas na drzemkę. Jedni od razu błogo odpłyną, inni zmrużą tylko powieki. Jeśli nie możesz zasnąć, nie martw się. Najważniejsze to odpocząć, zamknąć oczy i odciąć się od rzeczywistości chociaż na kilka chwil. Jeśli nie możesz się w pełni zrelaksować, pomóc mogą ci techniki medytacyjne.

Pamiętaj, praktyka czyni mistrza i nawet osoby, które nie potrafią spać w dzień, mogą nauczyć się poobiedniej drzemki. Po odpoczynku koniecznie znajdź 5 minut na odzyskanie pełnej świadomości – napij się lub wyjdź na dwór, gdy masz taką możliwość.

Jeśli jednak nie jesteś w stanie uciąć sobie przysłowiowej drzemki podczas pracy, postaraj się zaplanować sobie kontrolowany wypoczynek i w tym czasie nie wypełniaj żadnych absorbujących obowiązków, a postaw na mniej wymagające zadania.

A może drzemka wczesnym wieczorem?

Nie możesz pozwolić sobie na drzemkę w  pracy? Nie odczuwasz potrzeby spania po południu? Jest na to rozwiązanie! Skorzystaj z drzemki wczesnym wieczorem w godzinach 17-19. To najlepsza opcja dla większości osób, które pracują do godziny 16-17 i nie mają czasu oraz możliwości, by podczas godzin pracy się przespać.

Po powrocie do domu utnij sobie drzemkę, jednak niech trwa ona maksymalnie 30 minut. Dzięki krótkiemu wypoczynkowi będziesz mieć później energię na wieczorne przyjemności. 90-minutowy cykl wieczorem prawdopodobnie zakłóciłby odpowiedni odpoczynek w ciągu nocy.

Sprawdź, co ułatwia poranne wstawanie.

Co zamiast drzemki? Zrób sobie przerwę w pracy

Śnienie i regeneracja nie ograniczają się tylko do nocnego odpoczynku i drzemki. Ważne, by dodatkowo wykorzystać w ciągu dnia czas na przerwę. Nie można pracować bez ustanku, np. profesjonalni sportowcy ćwiczą bez przerwy tylko godzinę. Mózg potrzebuje regularnych przerw, by dobrze kojarzyć i przetwarzać informacje. W przeciwnym razie pamięć i koncentracja nie będą działać prawidłowo.

Najlepiej rób sobie przerwy w pracy co godzinę. Jeśli nie masz takiej możliwości, wykorzystaj zasadę R90 i zaplanuj pauzy co 90 minut. Nie musi być to długi odpoczynek. Wystarczy, że odejdziesz na chwilę od biurka – możesz pójść zrobić herbatę, porozmawiać z kolegą, wykonać telefon, wybrać się do toalety. Najważniejsze to oderwać się od obowiązków choć na moment.

Jeśli dobrze nauczysz się odpoczywać, możesz spróbować „odpłynąć” podczas mniej ważnych chwil. W czasie nudnego spotkania, które właściwie nie dotyczy twoich spraw, ale musisz na nim być, możesz na chwilę popłynąć myślami w inne rejony. Inne osoby nawet nie spostrzegą, że odpoczywasz.

Przeczytaj, ile snu potrzebujesz i dowiedz się, czym jest metoda R90.

Źródło: Przerwa! Nowe spojrzenie na drzemki – równowaga między aktywnością a spoczynkiem [w:] Nick Littlehales, „Śpij dobrze”

Podziel się