Sypialnia a zdrowy sen, czyli jak urządzić sypialnię

Sypialnia a zdrowy sen, czyli jak urządzić sypialnię

Kiedyś sypialnia służyła przede wszystkim do wypoczynku. Oprócz łóżka stał w niej jedynie stolik nocy, ewentualnie komoda czy kilka szafek. Na wyposażenie składał się przede wszystkim budzik, lampka nocna, w niektórych można było znaleźć małą biblioteczkę. Postęp technologiczny sprawił, że sypialnia przestała być dziś wyłącznie pokojem wypoczynkowym. Znajdziemy w niej telewizor, komputer, konsolę do gry, czyli sprzęty, które wcale nie ułatwiają nam zasypiania. Poznaj zasady, jak urządzić sypialnię, by się dobrze wyspać.

Kolory i światło – postaw na spokojne barwy

Nie wiesz, jaki kolor wybrać do sypialni? Ściany powinny być neutralne. Najlepiej pomaluj je na biało lub ewentualnie wybierz spokojny kolor. Pozostaw je gładkie, nie wieszaj żadnych obrazów i plakatów. Wszelkie ozdoby oraz kontrastowe barwy działają stymulująco i rozpraszają uwagę. Biała sypialnia wycisza. Na wyciszenie wpływ ma również światło. W ciemności wytwarzamy melatoninę, więc zadbaj o dobrą ochronę przed światłem ulicznym – konieczne będą grube zasłony lub rolety. Gdy się obudzisz, od razu odsłon okna i wpuść promienie do pomieszczenia.

Temperatura – poczuj przyjemny chłód

Zaleca się, by temperatura w sypialni wynosiła około 16-18 stopni, jednak dla wielu osób może to być zbyt zimno. Optymalną temperaturę trzeba dopasować do swoich potrzeb. Najważniejsze, by w sypialni było chłodniej niż w innym pomieszczeniach, tak by w sen przechodzić z ciepła do zimna. Wyłącz więc grzejniki, a przed snem dobrze wywietrz sypialnię.

Niezbędnik – oczyść przestrzeń i umysł

Meble w sypialni ogranicz do minimum. Powinien znaleźć się tu wyłącznie zestaw do spania, a więc łóżko oraz budzik. Wszelkie inne rzeczy, jak garderoba, biurko należy umieścić w innych pomieszczeniach. Jeśli jesteś fanem powieści grozy, lepiej umieść książki w innym pokoju. Nawet zerkanie na tytuły przed snem może wzbudzić dreszczyk emocji, który wybudzi cię ze snu. Gdy pracujesz w domu, nigdy nie rób tego w sypialni. Specjaliści odradzają nawet stawiania wody obok łóżka. Jeśli w nocy chce ci się pić, prawdopodobnie znaczy to, że oddychasz przez usta. Jeśli budzisz się, by pójść do toalety, być może za dużo pijesz przed snem.

Przeczytaj, jak wybrać idealny materac.

Elektronika – wybierz minimalizm

W nowoczesnej sypialni potrzebny ci jest wyłącznie budzik – i to nie ten z telefonu. Możesz pokusić się o zakup specjalnego symulatora świtu i zmierzchu. Jeśli w miejscu, w którym śpisz, nie możesz zrezygnować z telewizora czy laptopa, wyłącz wszelkie urządzenia i nie zostawiaj ich w trybie uśpienia, a przede wszystkim nie korzystaj z nich bezpośrednio przed snem. Telefon najlepiej pozostaw w innym pomieszczaniu. Tak robią nie tylko sportowcy, ale także fachowcy z firm szkoleniowych, którzy dbają o dobry sen.

Porządek – zadbaj o czystą przestrzeń

Zachowaj porządek w sypialni, rozrzucone rzeczy denerwują, odciągają uwagę i nie pozwalają się zrelaksować. Twoją inspiracją powinna być sypialnia w stylu skandynawskim – prosta i czysta. Regularnie czyść miejsca, gdzie zbiera się kurz, czyli wszelkie zakamarki i dywany. Często zmieniaj pościel. W czystej pościeli od razu łatwiej się zrelaksować i zasnąć. Jeśli masz alergie, możesz pomyśleć o zakupie filtru HEPA.

Hałas – wycisz się

Nawet niewielki hałas może wybudzić w płytkiej fazie snu. Postaw więc na podwójne, dźwiękoszczelne okna. Jeśli wynajmujesz mieszkanie i nie masz wpływu na jakość okien, pozostają ci zatyczki do uszu. Warto wspomnieć o tak zwanym białym szumie, który tworzą np. odgłosy suszarki czy dźwięki ulicy. Jeśli tego typu odgłosy cię relaksują, możesz włączyć specjalne nagranie przed snem. Istnieją nawet specjalne aplikacje generujące takie dźwięki.

Bezpieczeństwo – zrelaksuj się

Sypialnia musi być miejscem, w którym czujemy się bezpieczni. Nie będziemy mogli zasnąć z poczuciem, że coś jest nie tak. Poczucie bezpieczeństwa może się różnie przejawiać. Niektórzy przed snem muszą sprawdzić, czy wszystkie drzwi i okna są zamknięte, inni potrzebują mieć zdjęcie bliskiej osoby przy łóżku lub zasypiać pod ulubionym kocem. 

Dowiedz się, dlaczego 8 godzin snu to mit.

Źródło: „Pokój wypoczynkowy. Środowisko snu” [w:] Nick Littlehales, „Śpij dobrze

Podziel się