Jak dobrze przygotować się do wystąpienia publicznego? Oto 7 wskazówek

Jak dobrze przygotować się do wystąpienia publicznego? Oto 7 wskazówek

Dla wielu osób wystąpienie publiczne wiąże się z ogromnym stresem. Tłum ludzi patrzący się na Ciebie wprawia Cię w zakłopotanie, a może wręcz przeraża lub paraliżuje? Zastanawiasz się, co zrobić, by zmniejszyć poziom stresu i dobrze wypaść przed publicznością? Grunt to odpowiednie przygotowanie. Sprawdź, jak przygotować się do wystąpienia publicznego i zaciekawić swoich odbiorców.

Strony www Strony www

Jak nauczyć się wystąpień publicznych?

Wystąpienia publiczne spędzają sen z powiek wielu osobom. Umiejętność występowania przed publicznością jest jednak bardzo ważna. Przydaje się, chociażby w pracy, gdy musimy wygłosić przemówienie przed całą firmą i przykładowo zaprezentować nowy projekt. Warto więc ją opanować. Z pomocą przychodzą tutaj różne szkolenia i kursy.

Warto też jednak samodzielnie to przećwiczyć i spróbować opanować stres. Oto nasze porady, jak przygotować się do wystąpienia publicznego.

1. Ustal cel swojego wystąpienia

Na początku przygotowań do wystąpienia publicznego warto zastanowić się, jaki jest właściwie jego cel. W zależności od rodzaju wystąpienia cel będzie inny. Pomyśl, co chcesz osiągnąć. Może chcesz przedstawić jakieś nowe rozwiązanie, które warto wprowadzić w Twojej firmie, przekonać słuchaczy do swojej racji, a może zwrócić uwagę na ważny problem? Niech Twój cel będzie jak najbardziej konkretny. Dzięki temu łatwiej przygotujesz odpowiedni plan wypowiedzi i dobierzesz trafne, przekonujące argumenty.

2. Określ grupę odbiorców

Pamiętaj, że bardzo istotny jest język Twojej wypowiedzi. Inaczej będziesz zwracać się do studentów, a inaczej przykładowo do grupy przedsiębiorców. Wiele też zależy od tego, na ile Twoja widownia zna omawiany przez Ciebie temat. Koniecznie weź to pod uwagę. Być może jest to dla niej zupełnie coś nowego. Używaj wówczas prostego języka i unikaj skomplikowanych sformułowań.

Postaraj się wcześniej stworzyć w głowie obraz Twojego odbiorcy. Ile ma lat, jakie ma wykształcenie, jaki zawód wykonuje, gdzie mieszka, czy co robi w wolnym czasie. Będzie miało to wpływ na język, jakiego użyjesz. Pomyśl też, co łączy Cię z grupą i jak ją do siebie przekonać. Spraw, by Twoi odbiorcy jak najlepiej Cię zrozumieli i poczuli się zaciekawieni.

3. Zrób porządny research i dobrze się przygotuj

Aby pokonać stres przed wystąpieniem publicznym, należy przede wszystkim dobrze się przygotować. Zanim więc zaczniesz pisać treść swojego wystąpienia i przygotowywać multimedialną prezentację, zrób dobry research. Nawet jeśli wydaje Ci się, że jesteś ekspertem i doskonale znasz dany temat, warto pogłębić swoją wiedzę i spojrzeć nieco szerzej. Dzięki temu żadne pytania ze strony słuchaczy Cię nie zaskoczą.

Ważne też, aby przygotować i zabrać ze sobą plan wypowiedzi, który sprawi, że niczego nie pominiesz. Gdy ktoś Ci przerwie, szybciej wrócisz do meritum.

4. Postaraj się przewidzieć ewentualne pytania

Twoja widownia powinna mieć możliwość zadawania pytań. Musisz więc dobrze się do nich przygotować. Nie ma nic gorszego niż pytanie, na które nie znasz odpowiedzi i niezręczne milczenie z Twojej strony. Taka sytuacja sprawi, że się zestresujesz, a cała prezentacja będzie gorzej odebrana. Pomyśl więc, o co mogą pytać Twoi słuchacze. Przygotuj listę potencjalnych pytań oraz odpowiedzi na nie.

Zbudujemy Ci stronę. Sprawdź jak >>>

5. Poćwicz swoje wystąpienie

Zastanawiasz się, jak pokonać tremę przed wystąpieniem publicznym? Pamiętaj, że trening czyni mistrza. Masz już przygotowane swoje przemówienie oraz prezentację? Teraz czas na przećwiczenie wystąpienia.

Stań przed lustrem i wyobraź sobie, że przed Tobą siedzi widownia. Zwróć uwagę także na język ciała i poćwicz gestykulację. Możesz też poprosić domowników, aby posłuchali Twojego występu i dali Ci informację zwrotną. Dzięki temu dowiesz się, co należy poprawić. Możesz także nagrać swoją wypowiedź i potem ją odsłuchać. Przekonasz się też, jak długo trwa Twoja prezentacja, czy trzeba coś skrócić, a może przedłużyć. Przećwicz swoje wystąpienie wielokrotnie, aż poczujesz się pewnie.

6. Zadbaj o odpowiedni wygląd

Dla odbiorców najważniejsza jest oczywiście Twoja wiedza, to, co masz do powiedzenia oraz forma wygłaszanej prezentacji. Nie zapominaj jednak, że widownia zwraca również uwagę na wygląd prelegenta. Zadbaj więc o to, aby prezentować się schludnie i elegancko. Nie znaczy to jednak, że zawsze masz występować w marynarce. Strój dopasuj do okoliczności i miejsca. Wyglądaj profesjonalnie, ale czuj się też komfortowo. Ubranie nie powinno krępować Twoich ruchów, ma być wygodne.

7. Pamiętaj o kwestiach technicznych

Jeśli chcesz oszczędzić sobie niepotrzebnego, dodatkowego stresu, sprawdź wcześniej, czy Twój niezbędny sprzęt (laptop, rzutnik, mikrofon itd.) działa prawidłowo. Jeśli korzystasz z laptopa, zabierz też ładowarkę. Zapisz swoją prezentację w kilku formatach i w kilku miejscach – zabierz ją na pendrivie, ale też w chmurze lub wyślij ją sobie na maila. Pamiętaj, że sprzęt potrafi czasem zawodzić, a szkoda by było, gdyby to zepsuło Twoje wystąpienie.

Sztuka wystąpień publicznych, czyli o czym jeszcze warto pamiętać

Jak jeszcze przygotować się do wystąpienia publicznego? Bądź na miejscu wcześniej, np. 30 minut przed rozpoczęciem. Dzięki temu zdążysz się przygotować, podłączyć niezbędny sprzęt, oswoić się z miejscem itd. Nie możesz dopuścić do tego, że słuchacze będą na Ciebie czekać.

Ponadto, zadbaj o dobrą atmosferę, mów prosto, moduluj głos i otwórz się na ludzi. Nikogo nie udawaj i bądź sobą. W przeciwnym razie słuchacze od razu zauważą, że coś jest nie tak. Jeśli przed wystąpieniem bardzo się stresujesz, zastosuj technikę świadomego oddechu. Głęboki, przeponowy oddech pozwoli Ci się uspokoić i dotleni Twój mózg.

Pamiętaj, że grunt to solidne przygotowanie. Zastosuj powyższe rady i nie pozwól, by coś Cię zaskoczyło. Powodzenia!

Chcesz poznać klucz do sukcesu w biznesie i nie tylko? Sprawdź, czym jest autoprezentacja i odkryj jej zasady.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×