Jak wprowadzić minimalizm w pracy?

Jak wprowadzić minimalizm w pracy?

Minimalizm jest stylem życia, filozofią, której myślą przewodnią jest pozbycie się tego, co niepotrzebne. Dostęp do wielu informacji, możliwości i rzeczy powoduje natłok i chaos. By zaprowadzić w życiu harmonię, musisz zrezygnować z tego, cię ogranicza. Minimalizm pozwala zrobić miejsce na to, co jest dla ciebie najważniejsze, dlatego nie bez powodu staje się dziś coraz bardziej powszechnym trendem. Przeczytaj, jak wprowadzić minimalizm w pracy.

Czym jest minimalizm?

Minimalizm to alternatywa do konsumpcyjnego podejścia do życia. Minimalizm w życiu zakłada, że posiadamy mniej i bardziej doceniamy to, co już mamy. Minimaliści stawiają więc przede wszystkim na jakość, nie ilość. Otaczanie się ciągle nowymi rzeczami, zatracanie w zakupach nie prowadzi do niczego dobrego.

Chęć posiadania sprawia, że musimy intensywnej i dłużej pracować, by pozyskać finanse na nowe dobra. Minimalizm warto więc wprowadzić nie tylko do życia prywatnego, ale także w inne sfery naszego życia. Jak wprowadzić minimalizm w swojej pracy? Odpowiedz sobie na poniższe pytania.

Czy potrzebuję posiadać tak dużo?

Wciąż chcemy więcej. Wiedzieć więcej, doświadczać więcej, posiadać więcej, więc… więcej zarabiać. W tym całym pędzie zapominamy niestety o wewnętrznym spokoju, naszych potrzebach i potrzebach naszych bliskich. Dziś dobrem deficytowym nie są rzeczy a cenny czas, a przecież kupowanie nowych produktów za ciężko zarobione pieniądze daje często jedynie krótkotrwałe zadowolenie.

Prawdziwą satysfakcję powinniśmy czerpać z kontaktów z innymi ludźmi oraz naszej pasji. Warto więc postawić jasną granicę między życiem prywatnym a pracą, tak by obowiązki nie przysłoniły nam naszych zainteresowań oraz relacji z rodziną i przyjaciółmi.

Czy skupiam się na tym, co ważne?

Dzisiejszy świat oferuje wiele możliwości. Mamy szeroki dostęp do informacji. Możemy studiować za granicą, zdobywać certyfikaty na rozmaitych kursach i podejmować różne wyzwania zawodowe. Z jednej strony możemy mieć wszystko, z drugiej – mamy zbyt duży wybór, więc nie wiemy, na czym się skupić.

Podobnie sytuacja wygląda w pracy. Skoncentruj się więc na tym, co jest najważniejsze. Nie bierz na siebie zbyt dużo obowiązków. Zadbaj o dyscyplinę, planuj i staraj się uporządkować wszystkie zadania. Uporządkuj też miejsce pracy. Nie przyjmuj wszystkich propozycji zawodowych. Nie trać czasu na to, co nie jest tego warte i skup się na tym, co faktycznie daje ci satysfakcję. 

Czy patrzę na innych?

Pogoń za sukcesem to dziś chleb powszedni. Ciągle chcemy być lepsi (najlepsi!), zdobywać nowe umiejętności i awansować w pracy. Troszczymy się o swój wygląd, więc biegamy na siłownię i kupujemy coraz droższe ubrania. Rozwój jest czymś niezbędnym, jednak nie można się zatracić. Czy chęć zdobywania nie wynika przypadkiem z presji otoczenia?

Motywacja do rozwoju powinna wypływać przede wszystkim od ciebie, a nie być odpowiedzią na opinie kolegów z pracy czy trenerów rozwoju osobistego. Zastanów się więc, czego ty oczekujesz, a nie czego oczekują inni. I czy na pewno obsesyjne dążenie do doskonałości w kwestii kariery sprawia ci radość.

Czy lubię swoją pracę?

Kolejna kwestia to, czy twoja praca daje ci zadowolenie? Czy może na odwrót – każdy dzień jest wyzwaniem i utrapieniem, a ty marzysz, tylko by na zegarze wybiła 16? Wybór idealnej pracy nie powinien być podyktowany wyłącznie dobrymi zarobkami.

Sztuka minimalizmu odrzuca zbędny konsumpcjonizm, a więc przymus posiadania. Mniej wydatków to większa elastyczność w kwestii poszukiwania pracy. Wewnętrzny spokój i satysfakcja z wykonywanych obowiązków są przecież ważniejsze niż świetna pensja okupiona codziennym wyczerpaniem i brakiem czasu na cokolwiek innego. 

Czy zasada „rób to, co kochasz” jednak zawsze się sprawdza? Niekoniecznie, nawet wymarzona praca, która wynika z pasji, może mieć wady. Nie ma idealnej pracy, mimo że ciągle wydaje nam się, że możemy coś zmienić, znaleźć coś lepszego. Minimalizm podkreśla, by docenić to, co tu i teraz. Ciągłe nienasycenie może doprowadzić do frustracji, dlatego zastanów się, czego naprawdę potrzebujesz w tym momencie.  

Poznaj 7 zasad work-life balance.

Podziel się