
Skuteczne przywództwo. Jakie kompetencje powinien posiadać manager?
- 09-03-2020
- Kariera managera
Zastanawiasz się, czym jest skuteczne przywództwo? Nie wiesz, jakie kompetencje powinien mieć dobry manager i jakie umiejętności są niezbędne do prowadzenia biznesu? Dowiedz się, czym powinien charakteryzować się kierownik zespołu. Przeczytaj, jakie czynniki mają wpływ na wiarygodność managera i wprowadź nowe zasady, które usprawnią działanie twojej firmy.


Potencjał przywódczy, czyli jakie umiejętności i kompetencje powinien mieć manager?
By efektywnie prowadzić firmę i zarządzać zespołem, niezbędne są odpowiednie kompetencje i umiejętności, które będą gwarantem skutecznych działań. Należą do nich:
Cechy osobowości
Najważniejsze cechy osobowości, które charakteryzują kompetentnego kierownika, to inteligencja oraz system wartości, który wyznaje. Na system ten składają się takie elementy jak stosunek do siebie i innych, otwartość, odpowiedzialność, zdolność do samokontroli.
Wiedza
Wiedza jest niezbędna do właściwego zarządzania. Posiadana wiedza managera spełnia cztery podstawowe funkcje:
- funkcję poznawczą – pozwala nam uporządkować i zrozumieć wszystkie dostarczane informacje
- funkcję generatywną – umożliwia analizę i interpretację informacji i na tej podstawie tworzy hipotezy i plany
- funkcję motywacyjną – jeśli otrzymamy wykluczające się informacje, możemy dzięki tej funkcji podjąć właściwe działania
- funkcję instrumentalną – zdobytą wiedzę możemy wykorzystać praktycznie
Dyspozycje zdrowotne
Osoby, które odpowiedzialne są za sprawy firmy, powinny być zdrowe. Dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne są kluczowe, by zawsze być gotowym nawet na nieoczekiwany stres czy niepowodzenie. Ważną role odgrywają odporność i sprawność organizmu oraz poczucie zadowolenia, które motywuje do rozwoju. Nie można zapomnieć również o zdrowiu społecznym, które dotyczy relacji jednostki i społeczeństwa, czyli managera oraz innych pracowników.
Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>
Kluczowe umiejętności
Umiejętności są konieczne do osiągnięcia sukcesu. Specjaliści prowadzący kursy i szkolenia wskazują, że można wyróżnić umiejętności intrapersonalne oraz interpersonalne.
Umiejętności intrapersonalne to:
- rozwijanie samoświadomości – związane z samorozwojem, nauką, pracą nad słabymi stronami, stawianiem priorytetów
- twórcze rozwiązywanie problemów – czyli elastyczność i kreatywne i podejście
- kierowanie stresem – umiejętność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami, redukowanie napięcia i działania profilaktyczne związane z dobrym zarządzaniem czasem
Umiejętności interpersonalne to:
- ustanowienie wspierającej komunikacji – czyli zdolność do słuchania drugiej strony i jasnego przekazywania poleceń oraz porad
- zdobywanie władzy i wpływu – prawidłowe wykorzystanie władzy, nienadużywanie swoich kompetencji
- motywowanie innych – by motywować innych, niezbędna jest umiejętność dostrzegania ich potrzeb oraz nagradzania efektywnych działań
- skuteczne delegowanie – umiejętność wyznaczania odpowiednich osób do wykonania konkretnego działania oraz kontrola i ocena ich realizacji
- kierowanie konfliktami – czyli zdolność do panowania nad emocjami i łagodzenia konfliktów
Siła oddziaływania, czyli jakie czynniki mają wpływ na wiarygodność managera?
Manager musi mieć autorytet, by stworzyć prawidłowe relacje ze swoimi współpracownikami. By motywować i aktywować pracowników do działania, powinien być on wiarygodny w swoim postępowaniu. Na to, jaki manager ma wpływ na innych, decyduje pięć czynników:
- integralność – czyli zgodność myśli, słów i czynów. Przywódca wobec swoich pracowników musi być uczciwy i szczery
- użyteczność – związana jest z przekonaniem, że pracownicy wierzą w użyteczność swoich relacji z firmą, w której działają, ich potrzeby i cele są zgodne
- życzliwość – relacje pomiędzy przywódcą a pracownikami oraz podejmowane wspólnie działania powinny być źródłem zadowolenia
- wzajemność – czyli wspólna praca, pomysły i cel całego zespołu
- podtrzymywanie relacji – relacje pomiędzy kierownikiem a zespołem powinny być naturalne, przekłada się to na zaangażowanie w sprawy biznesowe.
Źródło: B. Zakrzewski, D. Zakrzewska, J. Brdulak, Przywództwo i jego rola w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa logistycznego – ujęcie teoretyczne [w:] Czasopismo Logistyka