7 zasad work-life balance, które musisz znać

7 zasad work-life balance, które musisz znać

Czy codzienna gonitwa to przepis na sukces? Coraz więcej pracowników zauważa, że męczy ich już zostawanie po godzinach oraz praca w weekendy. Skupienie się wyłącznie na pracy może mieć negatywne skutki w przyszłości. Problemy rodzinne, kłopoty ze zdrowiem czy wreszcie – wypalenie zawodowe. Jak temu zapobiec? Wprowadź w życie zasady work-life balance i ciesz się zarówno z pracy, jak i życia osobistego!

Co to jest work-life balance?

Work-life balance polega na zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Nie tylko samą pracą człowiek żyje. Należy pamiętać również o innych elementach życia, w przeciwnym razie grozi nam pracoholizm. Na szczęście pojęcie work-life balance w Polsce staje się coraz bardziej popularne. Jeśli nie wprowadzisz w życie odpowiedniego balansu, po latach może się okazać, że zadowolenie nawet z wymarzonej pracy przerodzi się we frustrację.

Jak wprowadzić w życie work-life balance?

1. Planuj, organizuj

Po pierwsze – żyj zgodnie z planem. Trudno osiągnąć równowagę, jeśli twój czas nie będzie odpowiednio uporządkowany. Zastanów się, które zadania zawodowe należy wykonać w pierwszej kolejności. Ustal, co jest dla ciebie priorytetem. Nie rób kilku projektów naraz i nie bierz na siebie zbyt dużo. Gdy ustalisz kolejność i podzielisz pracę na mniejsze zadania, ilość pracy cię nie przytłoczy i nie będziesz się stresować. Nie będzie też potrzeby zostawania po godzinach.

2. Korzystaj z urlopów

Nie chomikuj dni urlopowych na kolejne lata. Przynajmniej raz w roku udaj się na dłuższy urlop, najlepiej 3-tygodniowy. Gdy wybierzesz się na wakacje, korzystaj z wypoczynku. Nie potrafisz się zrelaksować? Nie martw się, odpoczywania też trzeba się nauczyć. Coraz więcej firm wprowadza nawet szkolenia z work-life balance. Zacznij od kilkudniowych weekendów, a z czasem wydłużaj swój urlop. Podczas wypoczynku skup się na sobie oraz swoich najbliższych.

3. Znajdź hobby

Idealną odskocznią od pracy jest ciekawe hobby. Nie pozwól, by praca zdominowała twoje życie! Znajdź coś, co będzie dla ciebie ważne i po prostu sprawi ci radość. To najlepszy przepis na work-life balance. Pasja może być nie tylko sposobem na odreagowanie codziennych kłopotów, ale także okazją do rozwinięcia twoich umiejętności. Być może kiedyś zamienisz swoją pasję w pracę.

Poznaj 6 pomysłów na hobby, które pomoże ci osiągnąć sukces w pracy.

4. Wyłącz telefon, odłóż laptop

Nie korzystaj ze służbowego telefonu czy laptopa poza godzinami pracy. Wielu z nas zdarza się siedzieć przy świątecznym stole z telefonem w ręku. To błąd! Wyraźnie oddziel sprawy zawodowe od swojego życia osobistego. Zostaw służbowy sprzęt, gdy wyjeżdżasz na wakacje. Niech będzie to czas wyłącznie na odpoczynek, więc wykorzystaj go w pełni.

5. Bierz udział w imprezach integracyjnych

By praca nie kojarzyła się wyłącznie z obowiązkami, korzystaj z różnych okazji, by „zaprzyjaźnić się” z firmą, w której pracujesz. Podczas imprez integracyjnych możesz świetnie spędzić czas i się odstresować. To świetna okazja, by lepiej poznać swoich kolegów i koleżanki i nawiązać z nimi relację.

6. Poszukaj elastycznej pracy  

Wciąż czujesz, że praca dominuje nad twoim życiem? Być może problemem nie jest twoje podejście a warunki pracy. Poszukaj pracodawców, którzy oferują elastyczne godziny pracy. Będziesz mieć wtedy możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych ze swoją pasją. Dobrym rozwiązaniem jest możliwość pracy zdalnej. Nie tracisz wtedy czasu na dojazdy i masz większy kontakt z rodziną.

7. Po prostu wyluzuj 

Czujesz, że to jednak twoje podejście do pracy nie pozwala ci w pełni cieszyć się z życia? Odrzuć perfekcjonizm, bo nigdy nie osiągniesz tego, czego chcesz. Jeśli wciąż będziesz starać się wykonywać wszystko najlepiej, nigdy nie będziesz w pełni zadowolony. Przecież zawsze można coś poprawić. Wyluzuj więc i skup się na sobie i najbliższych. Gdy odpuścisz, zaczniesz doceniać nawet drobne sukcesy.

Podziel się