Narzekanie pracowników – jak sobie z nim radzić?

Narzekanie pracowników – jak sobie z nim radzić?

W Polsce narzekanie jest bardzo popularne. Czasami należy pokazać pracownikowi pozytywne strony i uświadomić, że ma on siłę sprawczą. Nie należy przy tym zapominać o własnym dobru. Przeczytaj, jak pozytywnie nastawić pracownika i samemu nie stracić siły do działania. Sprawdź, na czym polega odtruwanie podwładnego.

Szef powinien dawać dobry przykład

Podejście szefa jest kluczowe. Aby uczyć pracowników odpowiedzialnych postaw, należy nauczyć się samemu przestać marudzić. Na spotkanie z ludźmi, którzy dostrzegają jedynie negatywy, należy się odpowiednio przygotować. Marudzenie podwładnych bywa frustrujące. Nie można się temu poddać. Aby walczyć z narzekaniem pracowników, trzeba wypracować odpowiednie standardy postępowania.

Jak przejść od marudzenia do odpowiedzialności?

Narzekanie nie ma mocy sprawczej. Od samego mówienia nic się nie zmieni – to jest najważniejsza zasada, o której powinieneś pamiętać i powtarzać swoim pracownikom. Trzeba podjąć działania i zmierzyć się z rzeczywistością. Warto wypracowywać postawy u pracowników, które będą dążyć do zmiany sytuacji. Pracownicy najczęściej narzekają z trzech powodów:

  • istnieje rzecz, która odebrała im zapał do pracy, osłabiła i pozbawiła pozytywnego nastawienia;
  • powstał problem, którego pracownik nie potrafić rozwiązać, a nawet konstruktywnie go sformułować;
  • marudzenie leży w naturze pracownika. Taki pracownik może myśleć, że narzekanie jest dowodem jego zaangażowania.

Na każdy z tych przypadków istnieje rozwiązanie. Jeżeli twój podwładny stracił pozytywne nastawienie i wiarę w siebie, należy go wzmocnić, przedstawiając istniejące atuty i pozytywy. Jeżeli podwładny nie potrafi nazwać problemu, należy pomóc mu ten problem sformułować i wspierać przy pokonywaniu słabości. Jeżeli mamy do czynienia z marudą należy zagłuszyć narzekacza. Jeżeli pracownik nie zamierza podjąć działań, a cały czas truje innych, należy wyciągnąć konsekwencje i karać za takie podejście – sprawdź, jak należy karać pracowników.

Jak skutecznie odtruć osłabionego pracownika?

Każdy czasami czuje niemoc. To jest normalne. Pamiętaj, że narzekanie podwładnego wpływa także negatywnie na szefa. Jeżeli zwierzchnik nie dysponuje narzędziami, które pomogą mu poradzić sobie z falą negatywnych informacji i uczuć – trucizna w postaci narzekania i bezradności osadzi się w nim. Co można zrobić w takiej sytuacji?

Słuchanie pracownika jest bardzo ważne – przeczytaj artykuł o tym, jak umiejętnie słuchać pracownika. Narzekanie, które nie zmierza do rozwiązania problemu to jedyna sytuacja, kiedy nie powinieneś wsłuchiwać się w słowa podwładnego – nie próbuj zapamiętywać konkretnych zarzutów.

Daj się wypowiedzieć pracownikowi – dać upust jego emocją. Pracownik musi mieć możliwość wylania swoich żalów i frustracji, zanim podejmie decyzje o konstruktywnym zajęciu się problemem. Polecamy ćwiczyć umiejętność pozornego wsłuchiwania się.

Jak pracownik skończy narzekać, to jest moment, w którym powinieneś interweniować. Pokaż podwładnemu korzyści, jakie płyną z faktu, że jest członkiem firmy. Przywróć mu stan równowagi, aby był zdolny do działania. Możesz także przedstawić mu drogi rozwoju. Zaproponować, aby zapisał się na kursy, które poszerzą jego kompetencje. Jest szansa, że zdobędzie on narzędzia niezbędne do rozwiązania zaistniałych problemów. Pamiętaj, że pozytywne nastawienie jest najważniejsze. Tylko praca z gotowymi do działania i entuzjastycznie nastawionymi do zadań pracownikami, przyniesie pożądane efekty.

Podziel się