W jaki sposób ukarać pracownika, aby zmotywować go do działania?

W jaki sposób ukarać pracownika, aby zmotywować go do działania?

Karanie pracownika jest trudniejsze niż nagradzanie go. Karę pracownik zapamięta dłużej niż pochwałę. Są jednak sytuacje, w których nagana jest nieunikniona. Warto wiedzieć jak rozegrać tego typu sytuację. Przeczytaj, czego unikać przy karaniu pracownika. Sprawdź, co możesz zrobić, żeby go zmotywować i zachęcić do właściwej pracy.

Jak ukarać pracownika?

Kara powinna być adekwatna do sytuacji. Przy pierwszym wykroczeniu poinformuj pracownika o swoim niezadowoleniu – udziel ustnego upomnienia. Jeżeli to nie pomoże, możesz spróbować:

  • zwiększyć kontrolę – poprosić o sprawozdania z wykonywanych zadań;
  • ograniczyć kompetencje i samodzielność – pozbawić prawa decydowania o ważnych sprawach;
  • zwiększyć dystans pomiędzy sobą a podwładnym;
  • nałożyć dodatkową pracę.

Nie zapominaj, że bycie szefem to nie tylko karanie. Nieprawidłowe zachowanie należy ukarać, ale dobra praca wymaga nagrody – przeczytaj, jak można nagradzać swoich pracowników. Najważniejsze jest wyczucie sytuacji i sprawna komunikacja z zespołem.

Jak powinna przebiegać rozmowa, jeżeli chcesz ukarać pracownika?

Kara jest decyzją szefa i nie powinna ona podlegać dyskusji. Karanie powinno być krótkie – jeżeli chcesz zrozumieć powody i okoliczności przewinienia, zbierz potrzebne informacje przed podjęciem decyzji.

W rozmowie nie używaj sformułowań typu „Jestem zmuszony pana ukarać”. Zastąp to zdaniem „Podjąłem decyzję, że wyciągnę konsekwencje i ukaże pana”. Takie postawienie sprawy zamyka pole do dyskusji i nie zachęca podwładnych do próby usprawiedliwiania się i podjęcia negocjacji.

Zadaniem szefa jest motywowanie pracowników. Reagowanie ze złością i rozżaleniem na błędy i przewinienia pracownika nie jest dobrym rozwiązaniem. Powinieneś uczyć karanych pracowników nowych umiejętności, dzięki którym nie będą popełniać podobnych błędów. Stworzenie możliwości edukacji to twój obowiązek – wyślij podwładnego na szkolenia. Daj mu szansę na rozwój. Jest większe prawdopodobieństwo, że pracownik doceni twoje starania, a wymierzona kara będzie dla niego motywująca. Wpłynąć to może pozytywnie na rozwój pracownika. Zaproponuj pomoc i wsparcie.

Na koniec rozmowy warto zapowiedzieć, że jeżeli pracownik nie poprawi zachowania, sankcje będą narastać. Zachęci to podwładnego do realnych zmian zachowania i zniechęci do kolejnych wykroczeń. Jeżeli możliwe jest naprawienie popełnionego błędu, poproś o to.

Czego unikać podczas karania podwładnego?

Podczas karania pracownika łatwo popełniać błędy, które mogą mieć przykre konsekwencje. Pamiętaj, że kara nie może wpłynąć na motywację pracownika. Nie należy wpędzać podwładnych w poczucie winy. Jest to bardzo destrukcyjne uczucie, które nie wnosi żadnych pozytywnych wartości. Pracownik wpędzony w poczucie winy zamknie się w kontakcie z szefem – zwiększy się ryzyko, że nie będzie on lojalny wobec ciebie i zacznie ukrywać ważne i trudne sprawy – nie możesz do tego dopuścić.

W trakcie karania nie należy także:

  • przeprowadzać rozmowy w czasie silnego wzburzenia – emocje nigdy nie są dobrym doradcą;
  • oceniać i pouczać – jako szef masz prawo konfrontować podwładnych z odpowiedzialnością i wyciągać konsekwencje. Jednak używanie do tego mów wychowawczych nie będzie miało najlepszych skutków.
  • nagłaśniać sprawy – pracownika należy karać w cztery oczy. Publiczna nagana jest równoznaczna z poniżeniem.

Pamiętaj, że kara musi zakończyć całą sprawę. Jeżeli podwładny poniósł konsekwencje swojego nieprawidłowego zachowania, nie można już wracać do sytuacji z przeszłości. Nie powracaj do przykrego tematu. Pracownik zapamięta karę i w przyszłości będzie starał się jej uniknąć. 

Podziel się