Kim jest wirtualna asystentka?

Kim jest wirtualna asystentka?

Wirtualna asystentka to zawód, który w ciągu ostatnich miesięcy zyskał na popularności. Obecnie przenoszenie działań biznesowych do sieci sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na zatrudnienie takiej osoby. Czym zajmuje się wirtualna asystentka? Czy warto skorzystać z jej usług? W jaki sposób zacząć wykonywanie takiego zawodu?

Kim jest wirtualna asystentka?

Wirtualna asystentka to osoba oferująca wirtualną pomoc jako asystent osobom, które potrzebują wsparcia zawodowego. Zazwyczaj są to osoby lub firmy prowadzące biznes online i zlecające wirtualnym asystentom takie czynności,  jak administracja, obsługa  klientów czy prowadzenie social media. Profesja wirtualnego asystenta jest coraz popularniejsza, chociaż w dalszym ciągu nie jest szeroko wykorzystywana.

Wirtualna asystentka pracuje zdalnie i na co dzień nie widzi się ze swoim szefem. Rozliczanie się z wirtualną asystentką może mieć kilka form – najczęściej jest to wykupienie pakietu godzin, w ramach których asystentka wykonuje zlecone przez nas prace. Mogą to być zarówno pojedyncze godziny,  jak i pakiety kilkunastu godzin miesięcznie. Z wirtualnymi asystentami można też podpisać umowę zlecenie lub umowę o pracę. Najczęściej jednak wirtualni asystenci są freelancerami, którzy działają niezależnie.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Czym zajmuje się wirtualna asystentka?

Zakres usług wirtualnej asystentki może być bardzo zróżnicowany. Zazwyczaj podstawą są usługi administracyjne, jednak asystentki lub asystenci mogą również specjalizować się w wybranych usługach, takich jak marketing, PR, rekrutacja czy obsługa stron WWW.

Do najczęstszych prac wirtualnych asystentów należą:

  • obsługa wirtualnej recepcji,
  • praca z dokumentami,
  • przygotowywanie prezentacji,
  • research informacji,
  • korekta tekstów,
  • przygotowywanie zestawień,
  • obsługa mediów społecznościowych,
  • tworzenie, aktualizowanie baz danych,
  • wprowadzanie danych,
  • zarządzanie WordPressem,
  • dodawanie produktów do sklepów internetowych,
  • pomoc w prowadzeniu webinarów,
  • zarządzanie projektami.

Kiedy warto skorzystać z usług wirtualnej asystentki?

Zastanawiasz się, czy skorzystanie z usług wirtualnej asystentki to dobry pomysł? Na taką pomoc warto zdecydować się w kilku przypadkach - na przykład, gdy nie potrzebujemy dodatkowego pracownika, a jedynie przez jakiś czas chcemy wesprzeć się czyjąś pomocą. To również dobre rozwiązanie, gdy nie masz środków na utworzenie kolejnego stanowiska pracy, a chcesz skorzystać z usług asystenckich.

Wykupienie usługi wirtualnego asystenta może być rozwiązaniem problemów z brakiem mocy przerobowych, jeśli regularnie potrzebujemy pomocy, ale nie jest to ciągła sytuacja. Z jego usług korzystają zarówno osoby związane z biznesem, prowadzące duże firmy, jak i osoby prywatne prowadzące projekty.

Coraz częściej z takich usług korzystają firmy jednoosobowe. Takie rozwiązanie ma dużo plusów. Przede wszystkim oszczędność pieniędzy. Jeśli posiadamy do wykonania proste, ale np. monotonne zadania możemy zlecić je osobom o mniejszym doświadczeniu i zapłacić mniejszą sumę. Zlecając np. tworzenie i wysyłanie ofert możemy wybrać bardziej doświadczoną asystentkę i zapłacić więcej. Dzięki temu będziemy płacić jedynie takie sumy, na jakie wyceniana jest praca.

Jak zostać wirtualną asystentką?

Jeśli szukasz zawodu dla siebie, być może trafiłeś w 10. Jednak zanim zaczniesz pracę jako wirtualna asystentka lub asystent, zastanów się kogo chcesz wspierać (duże firmy a może freelancerów?), w jakiej branży chcesz pracować (tutaj wybór jest naprawdę ogromny), jakie działania chcesz wykonywać (prace administracyjne, obsługę social mediów, wspieranie sprzedaży) i czego nie chcesz robić w trakcie pracy - postawienie sobie granic jest szczególnie ważne na początku, gdy dopiero zaczynasz wykonywać ten zawód.

Następnie pomyśl, czy posiadasz umiejętności, które są najczęściej wymagane na tym stanowisku. Są to:

  • obsługa systemów do obsługi poczty, np. Thunderbird, Outlook, Gmail,
  • znajomość pakietu MS Office,
  • znajomość WordPressa,
  • znajomość systemów do e-mail marketingu,
  • znajomość narzędzi do obsługi kont w social mediach, np. Planoly, Zapier, Buffer,
  • umiejętność tworzenia reklam na Facebooku,
  • umiejętność korzystania z narzędzi wspierających sprzedaż i obsługę klienta CRM
  • umiejętność realizacji eventów online: kursów, webinarów, szkoleń
  • znajomość języków obcych.
Jeśli któreś z tych umiejętności są ci obce - zainwestuj w dodatkowe kursy i szkolenia. A później zacznij szukać klientów.

Podziel się