Jak liderzy wytwarzają nawyki?

Jak liderzy wytwarzają nawyki?

Siła nawyku jest ogromna. Mogą wykorzystać to zarówno jednostki, jak i firmy. To wypracowanie pozytywnych nawyków umożliwia nam zdobycie celów. Należy o tym pamiętać – szczególnie jeżeli zarządza się firmą. Przeczytaj, czym są toksyczne wzorce i dlaczego są niebezpieczne. Sprawdź, jak wyznaczyć kierunek i jak być dobrym przywódcą. Poznaj, jak nawyki wpływają na konflikty w firmie.

Toksyczne wzorce

Rodzaj toksycznych wzorców często pojawia się w organizacjach, w których nawyki nie są planowane, ale wytwarzają się pod wpływem negatywnych wzorców. Pracownicy myślą o tym, jak przetrwać. Dlatego też wypracowują w sobie zachowania, które pomogą im uniknąć problemów. Do wykształcenia się takich schematów nie można dopuścić. Mogą doprowadzić one firmę do złej sytuacji. Przy złych nawykach błędy są jedynie kwestią czasu.

Złe nawyki spowodowane są działaniem ludzi, którzy zajmują najwyższe stanowiska – zarządców oraz kierowników. Aby być dobrym liderem, trzeba wykształcić pozytywne nawyki – przeczytaj, jakie są nawyki skutecznych organizacji.

Jak wyznaczyć kierunek?

Kluczem do sukcesu są świadome procesy decyzyjne. Musimy mieć świadomość, że większość nawyków, które panują w firmie, najprawdopodobniej została wytworzona na skutek niezależnych decyzji podejmowanych przez pracowników. Te nawyki często utrzymują się w organizacji przez lata. Nawyki kluczowe wpływają także na inne pomniejsze nawyki. Oznacza to, że jeden zły nawyk może być naprawdę olbrzymią przeszkodą.

Najpierw należy przeanalizować, jak funkcjonuje firma, co w niej działa dobrze, a co wymaga jeszcze dopracowania. Ślepe podążanie za czymś, co zostało wytworzone w przeszłości, może hamować rozwój. Działanie firmy wymaga regularnej analizy.

Rutyny są dobre – ograniczają niepewność. Trzeba jednak zwracać uwagę na to, czy działają one pozytywnie.

Nawyki a konflikty

Często zdarza się tak, że dobre nawyki mogą pozytywnie wpłynąć na rywalizację w firmie. Pracownicy pracują w jednym interesie – interesie organizacji, ale często bywa, że konflikty między grupami lub pojedynczymi jednostkami narastają. Dzięki wytworzeniu odpowiedniej rutyny konflikty przebiegają według znanego schematu. Pracownicy wiedzą, na co mogą sobie pozwolić, a na co nie powinni.

Wskazanie odpowiednich torów to rola przywódców. Ich działania muszą doprowadzić do tego, aby w organizacji panował prawdziwy i zrównoważony pokój, reguły gry były przejrzyste, a wiedza o tym, kto rządzi była jasna.

Dlaczego kryzysy są pożyteczne?

Jeżeli w firmie pojawi się kryzys, spójrzmy na niego jak na nowy początek. Wiemy już, że coś nie zadziałało. Teraz możemy to zmienić i sprawić, że będzie funkcjonowało o wiele lepiej. Będziemy mieć także dodatkową motywację – to ważne. W obliczu kryzysowej sytuacji ludzie otwierają się na zmiany. Można to wykorzystać.

Co więcej, często bywa tak, że zmiana będzie możliwa tylko podczas kryzysu. Większość ludzi działa w sytuacjach, w których ma nóż na gardle. Są to sytuacje stresujące, ale dzięki nim można się rozwinąć. Kryzys jest tak cenną okazją, że dobry przywódca może specjalnie przedłużyć nieco awaryjną sytuację, aby wdrożyć nowe modele działania.

Pamiętaj, że dobry przywódca musi mieć chęć ciągłego rozwoju. Warto zapisywać się na nowe kursy i zdobywać coraz to nowe kompetencje, które umożliwią wdrażanie nowych technik działań do organizacji, ale mogą także rozwinąć inne umiejętności, dzięki którym lider może umocnić swój autorytet i prowadzić grupę skuteczniej.

Podziel się