Jakie są nawyki skutecznych organizacji?

Jakie są nawyki skutecznych organizacji?

Nawyki potrafią mieć bardzo duże znaczenie w przekształcaniu zarówno swojego życia, jak i biznesu. Aby zmienić funkcjonowanie organizacji tak, aby przynosiła ona większe zyski, a jej pracownicy byli bardziej wydajni, warto zwrócić uwagę na nawyki, które panują w firmie. Dowiedz się, czym są kluczowe nawyki i jak ważną pełnią funkcję w rozwoju organizacji.

Czym charakteryzują się kluczowe nawyki?

Nawyki towarzyszą nam każdego dnia. Mamy ich wiele. Dzięki nim nasz mózg nie musi intensywnie pracować przy każdej czynności. Automatyczne procesy pozwalają mu odpocząć i zebrać siły na nowe wyzwania  – przeczytaj, jak duża jest siła nawyku.

Nawyki mają także różne priorytety. Niektóre z nich decydują o rzeczach, które w naszym życiu są bardzo ważne. Kluczowe nawyki to takie których zmiana może przekształcić także inne wzorce i wpłynąć na przekształcenie wielu innych elementów. Zmiana jednego nawyku może wpłynąć cały system, który rządzi naszym zachowaniem. Diabeł tkwi w szczegółach. Nie zawsze są to rzeczy oczywiste, ale jeżeli dostrzeżemy zależności, możemy wiele osiągnąć.

Organizacje, jak i indywidualne jednostki także wykształcają w sobie nawyki – mają działać jak jeden organizm. Dlatego też warto przyglądać się, jak funkcjonują poszczególne struktury i czy działania, które wykonuje się mechanicznie, czyli  wypracowane procedury, przynoszą zyski czy straty. Najważniejsze, aby przyjrzeć się tym nawykom, które są kluczowe dla działania firmy.

Pamiętaj, że zawsze warto rozwijać umiejętność kierowania pracownikami. Należy być na bieżąco i poznawać nowe metody, które poprawią funkcjonowanie firmy. W tym celu warto inwestować w różnego rodzaju szkolenia.

Jakie są zalety w skupieniu się na kluczowych nawykach w organizacji?

Można przytoczyć wiele przykładów, w których zmiana jednego nawyku dała firmie duże korzyści. Wykorzystajmy przykład Paula O’Neilla, który podjął się zarządzania produkującą aluminium firmą Alcoa.

 Na początku firma ta przynosiła ogromne zyski – największe firmy z różnych gałęzi przemysłu korzystały z jej usług. Z czasem jednak firma zaczęła podupadać. Nie przynosiła już takich zysków. Potrzebne były zmiany – aby je wdrożyć zatrudniono O’Neila. Postawił on na jedną rzecz – bezpieczeństwo. Wielu pracowników firmy ulegało wypadkom, na co wcześniej nie przywiązywano tak wielkiej uwagi.

Nowy zarządca to zmienił i wypracował cały system, dzięki któremu poprawił warunki pracy i każdego pracownika od najmniejszego do najwyższego szczebla wyczulił na kwestie bezpieczeństwa.

Z przestrzegania zasad bezpieczeństwa zrobił on nawyk, który był tutaj kluczowy. Pociągnęło to za sobą wiele zmian, które sprawiły, że firma zaczęła działać produktywniej. System wypracował w swoich pracownikach nawyk bezpieczeństwa, który przełożył się także na życie prywatne.

Mała rzecz sprawiła, że uruchomiła się lawina zmian. Pracownicy zaczęli mówić głośno o swoich pomysłach, powstawały produkty lepszej jakości, bo wprowadzono nowe maszyny, które się nie psuły i nie powodowały zagrożeń, pracownicy czuli się zadowoleni. To wszystko przyniosło zyski. Warto więc uważnie obserwować wszystkie struktury w organizacji i odkrywać małe rzeczy – kluczowe nawyki, które utrudniają jej rozwój. Małe zwycięstwa mogą doprowadzić organizację do wielkich sukcesów. Najważniejsze jest baczne obserwowanie i wykształcenie odpowiednich nawyków.

Źródło: Charles Duhigg „Siła nawyku

Podziel się