Jak zadbać o swój rozwój zawodowy?

Jak zadbać o swój rozwój zawodowy?

Samodoskonalenie się na polu zawodowym jest bardzo ważne. Rozwój to proces, który obfituje w liczne zmiany i polega na pokonywaniu własnych barier. Przeczytaj, co to jest rozwój zawodowy. Dowiedz się, jakie pozytywy może mieć okres stagnacji i do czego jest on potrzebny. Sprawdź, jak przejąć kontrolę nad własną karierą i osiągać sukcesy.

Czym jest rozwój zawodowy?

Rozwój zawodowy to poszerzanie przez pracowników ich wiedzy oraz umiejętności, które są niezbędne do optymalnego wykonywania zadań na danym stanowisku. Ważne jest także rozwijanie dodatkowych kompetencji, które w przyszłości mogą umożliwić awans.

Rozwój zawodowy jest nieodłączną częścią rozwoju osobistego człowieka – przeczytaj, czym jest rozwój osobisty. Często działania zawodowe i pozazawodowe przenikają się. Rozwój zawodowy i osobisty biegną równolegle. Najważniejsze to zachować balans pomiędzy jednym i drugim.

Jak stagnację przekuć w coś pozytywnego?

Często rutyna wydaje się być czymś negatywnym. Kojarzy się ona z monotonią, nudą oraz wegetacją. Często zapominamy, że może być ona także pozytywną stabilizacją. Nabranie doświadczenia w wykonywaniu swoich obowiązków oraz przewidywalność zadań zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Takie poczucie może stać się motorem napędowym do zmian. Pokazać nam, że możemy zdobywać nowe kompetencje i opanowywać nowe obszary wiedzy.

Możemy podejmować wyzwania i próbować  nowych rzeczy. Zaangażować się także w dodatkowe kursy i szukać różnych dróg rozwoju. Może to być także czas, w którym przemyślimy swoje potrzeby i ustalimy plan działania.

Jak przejąć kontrolę nad rozwojem własnej kariery?

Nie zawsze pracodawca potrafi zadbać o twój rozwój. Zdarza się, że firma pozostawia swoich pracowników z lukami kompetencyjnymi. Nie ma czasu i energii, żeby koncentrować się na innych. Wtedy należy wziąć sprawy we własne ręce i zacząć działać.

Ustalenie celów zawodowych to podstawa

Pamiętaj, że cel ma być konkretny. Musisz sobie odpowiedzieć na pytania dotyczącego tego, co chcesz osiągnąć i jakich rezultatów oczekujesz. Nie stawiaj sobie zbyt wysokich poprzeczek. Cel zawodowy musi być realny. Musisz także dać sobie odpowiednie ramy czasowe – wyznacz deadline. Ustal, kiedy chcesz zacząć i kiedy chcesz osiągnąć swój cel.

Informacje zwrotne są istotne

Najlepsze wyniki osiągają ci pracownicy, którzy nieustannie się uczą i ulepszają swoje działania. Do tego potrzebna jest pomoc innych. Jeżeli twój pracodawca nie przekazuje ci informacji zwrotnych, poproś o nie. Po wykonanym zadaniu albo ważnym spotkaniu spróbuj znaleźć rzecz, którą uważasz, że zrobiłeś dobrze, znajdź także taką, która obudziła twoją wątpliwość. Poproś o radę. Dowiedz się, co możesz poprawić.

Stań się ekspertem

Zdobycie fachowej wiedzy w dziedzinie, która prężnie się rozwija w twojej firmie, może być świetną drogą awansu. Rozeznaj się, jaki temat warto rozwinąć. Zdobywaj specjalistyczną wiedzę. Wyszukuj dobrych porad i najlepszych mentorów. Ucz się jak najwięcej. Nauka zawsze procentuje.

Pokaż swoją charyzmę

Bądź widoczny. Zaangażuj się w sprawy firmy. Zadbaj o to, aby mowa ciała wskazywała na dużą pewność siebie. Oprócz kompetencji i wiedzy – charyzma jest jedną z najważniejszych rzeczy, która pozwoli ci na rozwój kariery zawodowej. Postaraj się nauczyć stawiać na swoim i sprawiać wrażenie osoby, która jest pewna swoich decyzji i której warto zaufać.

Pamiętaj, że wiele rzeczy zależy tylko od ciebie. To tobie powinno zależeć na rozwoju. Dzięki cierpliwości oraz systematycznej i uczciwej pracy nad sobą osiągniesz sukces zawodowy.

Podziel się