Jak być pewnym siebie w pracy?

Jak być pewnym siebie w pracy?

Jest wiele czynników, które hamują nasz rozwój zawodowy i osobisty. Jednym z nich jest brak wiary we własne możliwości. W jaki sposób pewność siebie pomaga w pracy? Co zrobić, by ją zbudować? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Pewność siebie czy zarozumiałość?

Pewność siebie może być odbierana w dwojaki sposób - pracownik, który zna swoją wartość i wie, co potrafi może być podziwiany i lubiany, albo uważany za zarozumiałego, który nie widzi nic poza czubkiem własnego nosa.

Należy jednak pamiętać, że pewność siebie to nie to samo, co zarozumiałość i wywyższanie. Fakt, że ktoś ma świadomość swoich kompetencji, zna swoje słabe i dobre strony - nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie. Taka postawa ułatwia rozwój, dążenie do celu i osiągnięcie sukcesu zawodowego.

Jeśli nie wiesz, czy możesz określać się jako osobę pewną siebie, odpowiedz na te kilka pytań.

1. Czy osiągasz cele z łatwością?

2. Znasz swoje mocne strony i chętnie z nich korzystasz?

3. Bez problemu odmawiasz, kiedy nie masz ochoty czegoś zrobić?

4. Zazwyczaj to ty inicjujesz rozmowę?

5. Z łatwością podejmujesz decyzje i bierzesz za nie odpowiedzialność?

Jeśli na większość z nich twoje odpowiedzi są twierdzące - gratulacje! A w jaki sposób zbudować pewność siebie? O tym przeczytasz w dalszej części tekstu.

sukces

Jak pewność siebie może pomóc nam w pracy?

Trudno mówić o jakimkolwiek rozwoju osobistym, jeśli nie wierzmy w siebie. Po co mi szkolenie, skoro i tak niczego się nie nauczę? Dlaczego mam brać na siebie kolejne obowiązki, skoro ledwo radzę sobie z aktualnymi? Po co mam szukać nowej pracy, skoro od lat pracuję w tym samym miejscu? Zadając sobie takie pytania, tkwimy w błędnym kole. Brak pewności siebie uniemożliwia nam dalszy rozwój.

Niepewność może być dużą przeszkodą w rozwijaniu kariery zawodowej. Nie każdy przełożony bowiem dostrzeże wkład i zaangażowanie pracownika w realizację projektu, jeśli ten sam nie umie się zaprezentować i zaznaczyć swojej obecności. Taka osoba ma mniejszą szansę na awans czy podwyżkę, nawet jeśli na nie zasługuje.

Osoby, które nie są pewne siebie, często widzą tylko wady swojej pracy. Wypominają sobie błędy, które popełniły dawno temu, tłumaczą, że widocznie tak już musi być. Skoro my uważamy, że niczego nie potrafimy, dlaczego pracodawca ma w to nie uwierzyć i po prostu nas nie zwolnić? Pewność siebie sprawi, że zostaniemy zauważeni, łatwiej będzie nam wykonywać swoje obowiązki, poznawać nowe osoby, z którymi możemy zacząć współpracę czy po prostu ułatwić pójście po podwyżkę.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Co zrobić, by zbudować pewność siebie?

Skup się na tym, co robisz dobrze

Łatwiej zapamiętać duży błąd sprzed kilku lat, niż sukces sprzed tygodnia. Jednak zamiast wypominać sobie, że coś zrobiliśmy źle, lepiej uczyć się na błędach i wyciągać z nich wnioski. Świeży umysł pozwoli nam na lepsze pomysły i wydajniejszą pracę. Dlatego nie rozpamiętuj porażki, a zamiast tego przypomnij sobie, co zrobiłeś dobrze i kiedy byłeś z siebie dumny. Docenianie siebie i tego, jak dużo zrobiliśmy i nauczyliśmy się, pomoże zdobyć nam pewność siebie.

Poznaj swoje zalety i wady

O wiele łatwiej jest nam wymienić swoje wady. Często nie dostrzegamy naszych mocnych stron. Warto mieć świadomość i jednych, i drugich. Jeśli masz problem z dostrzeżeniem swoich zalet, stwórz tabelę i wypisz je. Wpisz tam również wady, a następnie do każdej z nich dopisz sposób, w który możesz nad nią popracować, np. jeśli ciągle się spóźniasz, wyznacz sobie wcześniejszą godzinę pójścia spać. 

Zaakceptuj siebie

Bez akceptacji samego siebie trudno w ogóle zacząć mówić o zdobywaniu pewności siebie. Jeśli masz już świadomość swoich dobrych i złych cech, wiesz, co możesz w sobie zmienić, nie pozostaje ci nic innego, jak polubienie siebie. To bardzo ważne - jeśli my nie będziemy odnosić się do siebie z sympatią, dlaczego inni mieliby to robić? Zastanów się, czy cechy, których nie akceptujesz, nie są nieco wyolbrzymione? Może nie warto poświęcać im czasu, a skupić się na pozytywach.

Nie odbieraj uwag osobiście

Szef przysłał ci uwagi do projektu, a ty od razu się załamujesz? Jesteś pewny, że za chwilę zostaniesz zwolniony, bo co chwilę twoja praca jest poprawiana? Pamiętaj, że uwagi są skierowane do projektu, a nie do ciebie i nie odbieraj ich osobiście. Po prostu popraw wykonane źle zadanie jak najlepiej potrafisz. Pokaż, że uczysz się na błędach, zapamiętaj, co zrobiłeś źle i na przyszłość postaraj się o lepszy wynik. 

Bądź odważny

Wykorzystuj swoje mocne strony i nie bój się mówić o nich głośno. Podejmuj nowe wyzwania. Nie zastanawiaj się nad tym, czy na pewno wszystko zrozumiesz, nie tłumacz się przed sobą, że coś zepsujesz i wszyscy będą mieli o to do ciebie żal. Jeśli będziesz częściej wykorzystywać swoje umiejętności, szybciej zbudujesz większą pewność siebie w pracy.

Podziel się