Jak rozmawiać z pracownikiem, który postanawia odejść z firmy?

Jak rozmawiać z pracownikiem, który postanawia odejść z firmy?

Zdarzają się sytuacje, w których firma nie jest w stanie zapewnić pracownikowi takich warunków, jakich by oczekiwał. Niezależnie od twoich wysiłków, ważny pracownik może postanowić odejść z zespołu. Nie jest to łatwa sytuacja. Przeczytaj, jak rozmawiać z pracownikiem, który chce odejść z firmy. Sprawdź, jakich argumentów warto użyć, aby spróbować zmienić jego zdanie.

Odejście pracownika

Do rozmowy z pracownikiem, który chce odejść, powinieneś przygotować się na dwa sposoby. Pamiętaj, że zawsze warto zawalczyć o kompetentną i sprawdzoną osobę w zespole. Nie poddawaj się zbyt szybko. Najpierw spróbuj zatrzymać pracownika.

Jeżeli twoje próby i argumenty nie odniosą pozytywnego skutku, będzie trzeba się rozstać. Do takiego scenariusza także należy się przygotować. Nie zapominaj, że emocje nigdy nie są dobrym doradcą. Dobrze jest rozstać się w zgodzie i szacunku – nie palić za sobą mostów.

Przy rozstaniu z pracownikiem głównym zadaniem jest zminimalizowanie kosztów odejścia i ochrona interesów firmy. Pracownik, który odchodzi, także przeżywa trudny czas – ma wątpliwości i jest to dla niego nerwowa sytuacja – duża zmiana życiowa. Należy uszanować zarówno swoje uczucia, jak i jego emocje.

Jak próbować zatrzymać pracownika?

Do tego typu rozmowy warto przygotować sobie schemat – doświadczenie zweryfikuje, jakie metody się sprawdzą, a jakie należy podmienić. Najlepiej jest przygotować sobie zarys rozmowy i zaplanować, w jaki sposób powinna ona przebiegać.

Ważne, żeby nazwać swoje obawy. Sytuacja odejścia pracownika może być przykrym zaskoczeniem – często towarzyszą temu negatywne emocje oraz projekcie. Trudno wtedy przedstawić swoje obawy – warto jednak podjąć ten temat. Uświadomić pracownika, że jest on dla ciebie ważny, a jego praca wpływa na sukcesy firmy. Wyrazić wolę negocjacji i chęć zmiany jego decyzji. Nie jest to proste, bo kojarzy się ze słabości i bezradnością – warto jednak zaryzykować.

Zadaj kluczowe pytania pracownikowi. Poznaj motywy, które popychają go do odejścia. Słuchaj uważnie. Dopiero jak zrozumiesz sytuację, możliwe będzie znalezienie wspólnego alternatywnego rozwiązania.

Teraz przyszedł czas na negocjacje. Przedstawiłeś pracownikowi swoją interesy, dowiedziałeś się także jakie motywy stoją za jego decyzją. W oparciu o zdobytą wiedzę negocjuj. Daj czas podwładnemu na przemyślenie sytuacji – być może negocjacje zakończą się sukcesem i nie będziesz musiał rozstawać się z podwładnym.

Zaproponuj mu dodatkowe korzyści – jeżeli twoja firma może sobie na to pozwolić może warto zaproponować podwyżkę lub premię. Dobrym rozwiązaniem jest propozycja opłacenia przydatnego kursu – pracownik będzie wiedział, że chcesz inwestować w jego rozwój. Sprawdź, jak nagradzać pracowników.

Jak rozstać się z pracownikiem?

Jeżeli podczas negocjacji udało wam się wypracować wspólne rozwiązanie – kryzys został zażegnany. Sytuacja jednak może wyglądać inaczej. Jeżeli pomimo negocjacji pracownik nie chce zmienić zdania, pozwól mu odejść. Negocjacje z pracownikiem, który chce zrezygnować z pracy mogą skończyć się niepowodzeniem.

Pracownikowi będzie zależało na dobrej opinii – skłonny będzie zatem do różnych kompromisów podczas odejścia. Stwórz listę najważniejszych interesów do ochronienia. Nie zapominaj o:

  • wyszkoleniu następcy i wdrożeniu go w sprawy firmy;
  • dokończeniu istotnych projektów;
  • zobowiązaniu do nieprzejmowania klientów;
  • przygotowaniu bazy danych do przekazania.

Dopilnowanie tych rzeczy powinno leżeć po stronie pracownika, który odchodzi z firmy. Zasadnicze warunki muszą zostać ustalone podczas pierwszej rozmowy o odejściu. Warto spisać swoje postulaty na kartce i dopilnować, aby podpisały ją obydwie strony. Zawalcz o swoje interesy, ale też zapytaj, czego w tej sytuacji oczekuje pracownik. Dzięki takiemu zachowaniu zminimalizujesz straty.

Podziel się