Jak wręczyć wizytówkę zgodnie z zasadami savoir-vivre?

Jak wręczyć wizytówkę zgodnie z zasadami savoir-vivre?

Elegancka i odpowiednio użyta wizytówka może być skutecznym narzędziem w kontaktach z klientami i kontrahentami. Chcesz wiedzieć, w jaki sposób prawidłowo ją wręczyć? Kiedy należy to zrobić i jak się zachować, gdy przyjmujesz ją od innej osoby? Poznaj tajemnice wizytówkowego savoir-vivre’u i bądź przygotowany przed następnym ważnym spotkaniem.

Jak powinna wyglądać wizytówka biznesowa?

Wygląd wizytówki może podkreślić profesjonalizm i rzetelność twojej firmy lub wprost przeciwnie – stworzyć negatywne wrażenie zarówno o tobie, jak i twoim przedsiębiorstwie. Jak powinna wyglądać wizytówka biznesowa?

Przede wszystkim powinna być schludna i elegancka. Pamiętaj, aby papier, z którego zostanie wykonana, był trwały i odporny na zagniecenia. Jeśli chodzi o kolor i czcionkę – najlepiej jest postawić na klasykę, czyli biel i jej odcienie. Wystrzegaj się jaskrawych barw, na których trudno będzie odczytać informacje. Wizytówka ma być czytelna, dlatego pamiętaj również o odpowiedniej czcionce. Standardowe wymiary wizytówek to 5x9 cm.

Na kartoniku powinny znaleźć się konkretne informacje na twój temat, takie jak: imię i nazwisko, stanowisko, adres firmy, numer telefonu lub faxu, numer telefonu komórkowego, adres e-mail oraz adres strony internetowej firmy, w której pracujesz.

W jaki sposób poprawnie wręczyć wizytówkę?

Wizytówkę powinieneś wręczyć w taki sposób, by można było ją od razu odczytać, bez konieczności przekręcania jej – czyli nadrukiem do góry i odwróconą do odbiorcy. Kartonik podaj prawą ręką (wyjątkiem są kraje azjatyckie, gdzie ze względu na tradycję powinieneś zrobić to obiema rękami) bezpośrednio do ręki drugiej osoby. Pamiętaj, aby wizytówki mieć zawsze pod ręką, by w momencie wymiany nie szukać ich nerwowo po kieszeniach.

Ważne – wizytówkę pierwsza podaje osoba starsza lub o wyższym stanowisku. Jeśli ktoś nie chce dzielić się swoimi danymi, powinieneś to uszanować.

Kiedy najlepiej wręczyć wizytówkę?

Na spotkaniach biznesowych wizytówki są najczęściej wymieniane na końcu spotkania. Jeśli spotkanie odbywa się z osobami, które widzisz po raz pierwszy, wizytówkami wymień się na początku. Jeśli takich osób będzie kilka, powinieneś wręczyć kartonik każdej z nich – to praktykowany w biznesie zwyczaj.

Przychodząc do innej firmy na umówione spotkanie, powinieneś wręczyć swoją wizytówkę osobie z recepcji, aby łatwiej było jej zapowiedzieć twoje przybycie.

Na mniej formalnych spotkaniach, takich jak wystawy czy bankiety, wizytówki powinieneś wręczyć tylko tym osobom, z którymi w przyszłości chcesz współpracować. Możesz zrobić to w dowolnym momencie rozmowy lub na jej zakończenie. Pamiętaj, aby nie wymieniać się kontaktami podczas posiłku.

O czym pamiętać, przyjmując wizytówkę?

Wizytówkę należy przyjąć prawą ręką (w krajach azjatyckich – obiema rękami), a następnie przeczytać, by okazać szacunek drugiej osobie. Źle widziane jest natychmiastowe schowanie kartonika bez zerknięcia na to, co jest na nim napisane. Otrzymaną wizytówkę schowaj do wizytownika lub wewnętrznej strony marynarki. Jeśli wymiana wizytówek nastąpiła przy biurku, kartonik połóż przed sobą na blacie i schowaj go dopiero przed wyjściem.

Ważne – zawsze powinno się wręczyć wizytówkę osobie, która dała nam swoją. Jeśli otrzymałeś wizytówkę, ale nie posiadasz własnej, poinformuj o tym rozmówcę, dziękując za otrzymany kartonik i obiecując nawiązanie kontaktu w przyszłości.

Wizytówki najlepiej chować do wizytownika. Takie zachowanie będzie wyrazem elegancji i poważnego podejścia do biznesu. Jeśli go nie posiadasz, kartonik schowaj do wewnętrznej kieszeni marynarki lub do portfela. Pamiętaj jednak, by zrobić to dyskretnie. Dużym nietaktem jest chowanie wizytówki do kieszeni spodni lub portfela, prezentując przy okazji jego zawartość.

Podziel się