Siła woli – jak ją wypracować?

Siła woli – jak ją wypracować?

Dyscyplina pozwala nam osiągać cele. Wypracowanie dyscypliny zawsze wiąże się z dużą siłą woli, która motywuje nas do działania i nie pozwala poddać się w przypadku, kiedy doświadczamy trudności i niepowodzeń. Siłę woli można wypracować – należy poznać odpowiedni system. Przekonaj się, czym dokładnie jest siła woli i co robić, aby nad nią skutecznie pracować.

Czym jest siła woli?

Każdy z nas dysponuje innym poziomem siły woli. To dyscyplina i długofalowe działania pozwalają osiągać sukcesy i realizować cele. Nie jest to proste. Kształtowanie siły woli rozpoczyna się od najmłodszych lat.

W grupie dzieci, które chodziły do przedszkola, zrobiono eksperyment. Postawiono przed nimi słodycz – jedną piankę. Wyjaśniono, że pianka ta może być przez nich zjedzona. Jednak jeżeli ulegną pokusie, dostaną tylko jedną piankę. Poczekanie piętnastu minut i niezjedzenie pianki oznaczało nagrodę – za cierpliwość dzieci otrzymywały drugą piankę. Słodycz, którą mogli zjeść, podwoiła się.

Nie każde dziecko wytrzymało ten czas. Niektóre dzieci zjadły piankę od razu. Te, które poczekały i wykazały się dyscypliną, dostały drugą. Po latach badacze odwiedzili te dzieci w szkołach, aby porównać ich wyniki. Okazało się, że dzieci, które wykazały się dużą siłą woli i nie zjadły pianki od razu miały o wiele lepsze wyniki w nauce od tych dzieci, które nie wykazały dużej siły woli i nie umiały nie ulec pokusie.

Dlatego też ważne, aby małe dzieci chodziły na zajęcia sportowe czy muzyczne. Wielogodzinne ćwiczenia i znalezienie sposobu na wypracowanie w sobie różnych umiejętności kształtuje w maluchach dyscyplinę, która zaprocentuje w przyszłości na wielu polach – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Pamiętajmy, aby siłę woli traktować jak umiejętność, nad którą można pracować. Nic nie jest przesądzone. Nasze wysiłki, jeżeli będą systematyczne, przyniosą owoce.

Jak pracować na siłą woli?

Pamiętajmy, że najważniejsze są małe zwycięstwa. Zmiana jednego nawyku często jest przyczyną zmiany wielu nawyków – przeczytaj, czym są nawyki kluczowe. Zmieniając małe rzeczy – przykładowo nauczenie się nieulegania pokusie zjedzenia czekolady czy wypracowanie porannego zwyczaju ścielenia łóżka, jest w stanie zmienić cały schemat sposobu myślenia. To jest już pierwszy krok do sukcesu.

Wdrożenie w życie małej zmiany i utrzymanie jej umożliwi ci doświadczenie przyjemności, która płynie z dyscypliny. Zobaczysz, że warto podjąć wyzwanie. Mechanizm, który zastosowałeś przy małych zmianach, możesz przełożyć się na te większe zmiany.

Możesz zacząć od zapisania się na zajęcia sportowe raz w tygodniu lub zacząć uczęszczać na wybrany przez ciebie kurs, który także nie będzie zajmował wiele czasu – sukces osiąga się małymi krokami. Systematyczne uczęszczanie na zajęcia raz w tygodniu pozwoli ci wypracować nawyk, który będziesz mógł rozwijać i poszerzać.

Dzięki małym rzeczom nauczysz się, jak przeciwstawić się pokusom. Kiedy już opanujesz technikę kontrolowania jednego impulsu, wejdziesz w rytm, który umożliwi ci ćwiczyć się w tym, aby skutecznie skupiać się na celu.

Pomocne przy pracy nad siłą woli może być notowanie swoich celów w notesie. Należy przy tym opracować plany działania, które będą uwzględniać momenty krytyczne – chwile, o których podejrzewamy, że będą mogły mieć negatywny wpływ na wykonanie zadania. Należy ocenić pokusy i nakreślić plan walki z nimi zawczasu. Przygotować się na najgorsze momenty. Zidentyfikować wskazówki i nagrody. Brak dyscypliny jest przecież zachowaniem nawykowym – sprawdź, czym jest pętla nawyku.

Źródło: Charles Duhigg „Siła nawyku


Podziel się