W jaki sposób można zmienić złe nawyki?

W jaki sposób można zmienić złe nawyki?

W ciągu życia kształtujemy w sobie wiele nawyków. Czasem jest to proces świadomy, a czasami zachodzi on poza naszą świadomością. Aby walczyć ze złymi nawykami, należy uświadomić sobie pewne mechanizmy. Wszystko można zmienić. Wymaga to dużej pracy, ale warto podjąć wysiłek. Przeczytaj, czym jest pętla nawyku. Sprawdź, jak zmienić nawyk i dlaczego tak trudno to zrobić.

Czym jest pętla nawyku?

Aby zrozumieć pętlę nawyku, należy mieć świadomość, że kiedy rodzi się nawyk, mózg przestaje w pełni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji. Jest to proces, dzięki któremu mózg nie musi cały czas pracować na pełnych obrotach. Nawyk daje przestrzeń do odpoczynku, zmniejsza wydatek energetyczny mózgu.

Pętle można podzielić na trzy stopnie. Najpierw jest wskazówka – pełni ona rolę wyzwalacza, dzięki któremu mózg wie, że powinien użyć jednego ze swoich nawyków. Włącza się tryb automatyczny, który jest związany z naszym zwyczajem. Charakter tego zwyczaju może być umysłowy, fizyczny lub emocjonalny. Włączenie tego automatu powiązane jest z nagrodą. Mózg ocenia, czy wykorzystany wzór zadziałał i czy opłaca się go uruchamiać w przyszłości. Jeżeli tak, nawyk zostaje ukształtowany. Sprawdź, jak duża jest siła nawyku.

Jak zmienić nawyk?

Zasada jest prosta – jeden nawyk musi zostać zastąpiony innym nawykiem. Pamiętaj, że wzorzec ujawnia się automatycznie. Musimy zatem bacznie obserwować nasze zachowania, jeżeli chcemy je zmienić. Zauważać, w jakich przypadkach uruchamiają się dane mechanizmy.

Nawyk raz wykształcony nie zniknie. Jest on obecny gdzieś w strukturach naszego mózgu. Mózg nie wartościuje przyzwyczajeń – nie potrafi on rozróżnić złych nawyków od tych dobrych – destrukcyjnych od tych budujących, które poprawiają jakość naszego życia.

W zmianie nawyków może nam pomóc wyjście do ludzi. Podejmowanie nowych wyzwań w grupie. Mamy wtedy dodatkową motywację. Warto zapisać się na szkolenia – one dadzą nam narzędzia.

Dlaczego trudno jest zmienić nawyk?

Chcesz wykształcić w sobie nawyk zdrowego jedzenia lub uprawiania sportu regularnie? Do tej pory lubiłeś po obiedzie podjeść sobie czekoladę, a zamiast chodzić na zajęcia fitness, oglądałeś serial? Twoja decyzja zatem związana jest z wykonaniem ciężkiej pracy i wypracowaniem nowych nawyków.

Wzorzec nieprawidłowej diety i siedzenia przed ekranem będzie się zawsze uruchamiał – to pewne. Klucz do sukcesu to przejęcie kontroli nad pętlą nawyku. Należy wykształcić nowe neurologiczne zwyczaje, które będą przezwyciężać te stare. Nowy wzorzec, w końcu też stanie się automatyczny. Ciężka praca przyniesie owoce.

Należy pamiętać, że nawyki, które kształtuje nasz mózg to błogosławieństwo i przekleństwo. Brak nawyków skutkowałby katastrofą. Nie moglibyśmy się nad niczym skupić i nie bylibyśmy w stanie podjąć żadnej decyzji.

Nawyk to jednak nie wyrok. Nie jesteśmy na niego skazani – musimy o tym pamiętać. Ze złymi nawykami takimi jak palenie papierosów czy marnowanie czasu można wiele zdziałać. Poprawi to jakość naszego życia. Zmiany są dobre, ale należy je przeprowadzać świadomie. Zanim zaczniemy zmieniać nasze przyzwyczajenia, poznajmy mechanizmy, które za nimi stoją.

Nastawienie także jest bardzo ważnym czynnikiem. Trzeba wierzyć w zmianę. Zmiany są pracochłonne, ale też możliwe. W końcu wielu ludziom udaje się rzucić nałogi czy poprawić swój styl życia. Zmiana podejścia jest ważna. Bez wiary w siebie i swoje możliwości trudno jest dokonać jakichkolwiek zmian zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Źródło: Charles Duhigg „Siła nawyku

Podziel się