Kreatywność w pracy. Czym jest? Dlaczego jest tak ważna?

Kreatywność w pracy. Czym jest? Dlaczego jest tak ważna?

Osoba kreatywna ma sto pomysłów na minutę, jest otwarta na nowe doświadczenia i potrafi rozwiązywać problemy w niestandardowy sposób. Te umiejętności przydają się przede wszystkim w pracy, gdzie coraz częściej sumienne wykonywanie obowiązków to za mało, by awansować na wyższe stanowisko. Chcesz się rozwijać i być konkurencyjnym na rynku pracy? Przeczytaj, dlaczego powinieneś być kreatywny.

Czym jest kreatywność?

Pojęcie kreatywności można zdefiniować na kilka sposobów. Tę umiejętność możemy rozumieć jako zdolność do tworzenia nowych rozwiązań a także rozwijanie i przedstawianie nowatorskich pomysłów w celu rozwiązania problemów lub zaspokojenia potrzeb. Do cech kreatywności zaliczamy między innymi oryginalność, efektywność oraz celowość. Kreatywność w bizniesie jest to z kolei sztuka nietypowego oraz efektywnego rozwiązywania zadań i problemów.

Co sprzyja kreatywności, a co ją hamuje? O tym przeczytasz tutaj.

W jakich zawodach ważna jest kreatywność?

Dla pracodawców kreatywny pracownik coraz częściej jest na wagę złota, ponieważ potrafi myśleć nieszablonowo i znaleźć wyjście nawet z trudnych sytuacji. Powszechnie uważa się, że ta cecha najważniejsza jest w zawodach artystycznych - i tak właśnie jest. Kreatywni powinni być graficy, którzy muszą stworzyć efektowne logo, projektanci wnętrz szukający nowych rozwiązań na aranżację pomieszczeń czy animatorzy kultury, organizujący imprezy czy koncerty.

Kreatywność ważna jest również na stanowiskach związanych z reklamą i marketingiem, ponieważ pozwala nam na stworzenie kreacji, która zainteresuje odbiorców. Tą cechą powinien się także charakteryzować sprzedawca - w końcu świetne pomysły trzeba również umieć sprzedać - a także kierujący zespołem pracowników menadżer, który musi wykazać się innowacyjnością, by usprawnić istniejące już procesy.

Zastanawiasz się, czy kreatywność jest ci potrzebna, jeśli nie pracujesz w żadnym z wyżej wymienionych zawodów? Okazuje się, że tak! Rutyna i ciągłe robienie tego samego zabija pracowników. Kreatywna sprzedawczyni, która ma pomysł na ekspozycję towaru i podwyższenie sprzedaży czy kelnerka potrafiąca w ciekawy sposób zachęcić do zamówienia konkretnego dania z pewnością zostanie doceniona przez szefa. Kreatywne osoby zawsze są lepiej postrzegane niż te, które wolą nie wychylać się z cienia. A o takich pracowników trzeba dbać.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 


Jak rozwijać kreatywność w pracy?

  • Postaw na pracę w grupie - zbierz współpracowników w jedno miejsce i zróbcie burzę mózgów. Dzięki temu zobaczysz, jakie pomysły mają inni. Przebywając wśród innych kreatywnych osób, sam zaczniesz podobnie myśleć.
  • Stosuj mapy myśli - to kreatywna forma opracowywania notatek, która świetnie wpływa na zapamiętywanie i rozwija kreatywność. Wskazuje ona różne możliwości bazujące na skojarzeniach.
  • Szukaj najmniej oczywistych rozwiązań dla problemów - jeśli chociaż na chwilę oderwiesz się od ograniczeń, sztywnych zasad i schematycznego myślenia, być może znajdziesz rozwiązanie, na które wcześniej być nie wpadł
  • Wypróbuj metodę 6 kapeluszy E. de Bono - ta metoda pozwala spojrzeć na omawiany problem według 6 różnych aspektów, takich jak: suche fakty, podejście pesymistyczne, podejście optymistyczne, możliwości i organizacja - scalająca pozostałe elementy.
Pamiętaj, że kreatywność można ćwiczyć. Przeczytaj, jak rozwijać swoją kreatywność.

Dlaczego kreatywność w pracy jest tak ważna?

Osoba kreatywna często stosuje innowacyjne rozwiązania i kwestionuje istniejące schematy, dzięki czemu można liczyć na powstanie nowej koncepcji. Kreatywny pracownik zaraża swoim entuzjazmem innych i pobudza ich do działania. 

Regularne pobudzanie kreatywności może też poprawić relacje w zespole, wprowadzić nowy styl pracy i pokazać się współpracownikom z innej strony, dzięki czemu wzrasta nasze szansa na awans. A kto wie, być może nasz zespół wpadnie na pomysł, który firma będzie mogła wykorzystać i odniesie sukces?

Jeśli będziesz otwarty na nowe pomysły, okazje zawodowe same zapukają do twoich drzwi, a ty nie będziesz się bać podjąć wyzwania.

Kreatywność w pracy to również takie korzyści, jak:

  • tworzenie nowych idei i pomysłów,
  • efektywne wykorzystywanie istniejących informacji,
  • ujawnianie nowych sposobów rozwiązywania problemów,
  • możliwość kwestionowania założeń i granic,
  • budowanie klimatu dialogu i poszukiwań w pracy zespołowej.

Podziel się