4 kategorie ważności – Jak trzymać się wyznaczonego kursu?

4 kategorie ważności – Jak trzymać się wyznaczonego kursu?

W życiu spotykamy się z rzeczami czy sytuacjami o różnych priorytetach. Warto je sobie pogrupować na kategorię, żeby lepiej rozporządzać czasem. Dobre planowanie i trzymanie się wytyczonego kursu przyniesie w przyszłości wymierne korzyści. Sprawdź, na jakie cztery kategorię można podzielić zadania i obowiązki. Dokonuj tylko wartościowych wyborów, a osiągniesz sukces.

Wartościowe wybory

Życie to sztuka wyboru. Warto dokonywać dobrych wyborów – nie zawsze jest to proste zadanie. Czasami lepszym wyborem od podjęcia kolejnego zadania po ciężkim dniu pracy jest pójście do domu i położenie się spać. Staraj się zawsze zadawać sobie pytanie, co najbardziej wartościowego dla siebie mogę zrobić w chwili obecnej. To obecna chwila powinna zadecydować o priorytetach. Przeczytaj, co jest potrzebne do efektywnego działania.

4 kategorie

Wszystkie zajęcia możesz podzielić na cztery kategorię. Rozpisz sobie na kartce rzeczy, które masz do zrobienia – podziel priorytety, a zobaczysz, że życie stanie się łatwiejsze. Strach i panika przestaną ci towarzyszyć – wszystko będzie miało swoje miejsce.

Rzeczy pilne i ważne oraz ważne, ale nie pilne

Najpierw trzeba rozgraniczyć dwa pojęcia. Do rzeczy ważnych zalicza się wszystko to, czego zrobienie lub nie może mieć poważne konsekwencje dla twojej kariery zawodowej. Pilne jest to, co można odłożyć na później.

Zadania zarówno pilne, jak i ważne to jest priorytet, z którym trudno dyskutować. Musi to być wykonane jak najszybciej. Jest to kategoria, którą określa się ćwiartkami natychmiastowości. Często są to spotkania z klientami czy odwiedzenie konkretnych miejsc.

Zadania ważne, ale nie pilne nie wymagają natychmiastowego działania. Przykładem takiego zadania jest raport, który trzeba wykonać do końca miesiąca. Zadania ważne, ale nie pilne to najliczniejsza grupa. Zalicza się do nich książki, które trzeba przeczytać lub kursy doszkalające, na które trzeba się wybrać, aby zwiększyć swoje kompetencje.

Rzeczy pilne, ale nie ważne oraz niepilne i nieważne

Do kategorii pilnych rzeczy, ale nieważnych, czyli do ćwiartki złudzeń zaliczyć można sprawy, które kierują do ciebie pracownicy – odpowiadanie na pytania nie wnosi nic do twojej kariery. To czynności proste, łatwe oraz przyjemne. Masz wrażenie, że robisz rzeczy pożyteczne. Często jednak te wrażenia są złudne. Błahe rozmowy z pracownikami lub poświęcanie czasu na rzeczy małoistotne nie powinno zajmować większości twojego dnia.

Zadania ani nieważne, ani niepilne to ćwiartki marnotrawstwa. Przeglądanie stron sportowych czy robienie zakupów przez Internet w pracy jest marnowaniem czasu. Nie wnoszą one do twojego życia ważnych wartości — hamują twój rozwój.

Najgorsze jest wyrabianie złych nawyków. Zły nawyk trudno zmienić – jest to coś, co weszło nam już w krew. Najlepiej jest skupić się na zadaniach pilnych i ważnych – to przyniesie największe wartości. Kiedy uda ci się uporać z zadaniami, które są pilne i ważne, zabierz się za te, które są ważne, ale nie są pilne. Ustal priorytety, a odniesiesz sukces.

Podziel się