Czym jest efekt Pigmaliona? Wykorzystaj go w biznesie i zwiększ motywację
- 08-05-2023
- Kariera managera
Efekt Pigmaliona swoją nazwę zawdzięcza mitologicznemu królowi Cypru, Pigmalionowi, który to był rzeźbiarzem poszukującym wybranki. Nie mógł znaleźć ideału, więc samodzielnie wyrzeźbił posąg kobiety. Rzeźba okazała się tak perfekcyjna, że król zakochał się niej i z pomocą modlitw do Afrodyty sprawił, że posąg stał się prawdziwą kobietą. Stąd też efektem Pigmaliona nazywamy samospełniającą się przepowiednię. Okazuje się, że nie tylko obserwujemy rzeczywistość wokół nas, ale także mamy na nią wpływ. Dowiedz się, jak wykorzystać tę umiejętność w pracy i biznesie.
Czym jest efekt Pigmaliona?
Efekt Pigmaliona polega na spełnianiu się oczekiwań wobec osoby, dla której sami takie oczekiwanie wytworzyliśmy. Jako pierwszy tego terminu użył XX-wieczny socjolog, profesor Robert Merton, który wysnuł tezę, że to my kształtujemy naszą rzeczywistość poprzez własne przekonania i zachowania.
Dowodem były prowadzone przez niego badania, których celem było wytworzenie konkretnego przekonania wśród zespołów i ich liderów – kierownicy powinni być pewni kompetencji swoich pracowników, a Ci w nich wierzyć. Efekt Pigmaliona jest chętnie omawiany na szkoleniach dla menadżerów.
Efekt Pigmaliona nazywany jest także efektem oczekiwań lub efektem Rosenthala, od nazwiska psychologa Roberta Rosenthala. Prowadził on wspólnie z Lenore Jacobsonem badania na grupie uczniów i nauczycieli, które dowiodły, że:
wyższe oczekiwania skutkują lepszymi wynikami,
niskie natomiast prowadzą do gorszych wyników.
Jeszcze innym eksperymentem potwierdzającym skuteczność efektu Pigmaliona, jest ten przeprowadzony przez profesora Douglasa McGregora. Badacz wyznaczył dwie grupy pracowników – grupę X, której motywacją były tylko pieniądze, oraz grupę Y, która pracowała dla przyjemności. Gdy podmieniono szefów między grupami, okazało się, że grupa X pod kierownictwem szefa Y zaczęła pracować z pasją. Szef X natomiast nie zmotywował grupy Y.
Jak efekt Pigmaliona działa w życiu? Efekt Galatei i efekt Golema
Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne jest nasze nastawienie wobec innych osób i jak kształtuje ono ich zachowanie wobec nas. I tu efekt Pigmaliona ma dwa oblicza – pozytywną i negatywną:
Efekt Galatei – mówimy o nim wtedy, gdy traktujesz dobrze drugą osobę, a co za tym idzie, wierzysz w nią, więc motywujesz do działania. Ta osoba czuje się doceniania i dąży do osiągania coraz lepszych wyników i ma do Ciebie zaufanie.
Efekt Golema – mówimy o nim wtedy, gdy z góry skreślasz daną osobę, źle ją traktujesz, nie spodziewasz się po niej rozwoju, przez co osoba ta traci wiarę we własne siły i również Ciebie nie darzy sympatią.
Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku >>>
Jak to działa w biznesie?
Gdy nie wierzysz w sukces i tym samym masz małe oczekiwania, nie spodziewaj się dobrych wyników. Jeśli tak myślisz, pora na zmianę przekonań! Jako właściciel biznesu lub kierownik może nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak dużą władzę masz nad efektami pracy Twojego zespołu!
Wykorzystaj w pełni potencjał, jaki drzemie w Twoich pracownikach. W tym celu posłuż się narzędziem, jakim jest efekt Pigmaliona.
Oto proste wskazówki, by wyniki w Twojej firmie były jak najlepsze:
bądź przekonany, że masz w zespole wartościowych i zaangażowanych ludzi,
doceniaj talent pracowników,
mierz wysoko i takie wymagania miej również wobec pracowników,
wierz we własne siły i bądź pewny siebie.
Właśnie w ten sposób przekonasz i zmotywujesz innych do działania i osiągania jak najlepszych rezultatów.
Pamiętaj, szef, który nie wierzy w siebie i swój zespół, nie może spodziewać się wielkich efektów. W konsekwencji pracownicy będą wykonywali niezbędne minimum albo popadną w rutynę. Zdrowa atmosfera i motywowanie siebie nawzajem to klucz do sukcesu.
Warto dodać, że to pierwsze lata pracownika w firmie są najważniejsze. Właśnie wtedy jest on pod silnym wpływem kierownictwa, co ma niebywałe znaczenie dla postępów w karierze w przyszłości. Dlatego też już od początku wzbudzaj zaufanie i motywuj do działania.
Przeczytaj, jak wykorzystać język korzyści w autoprezentacji.