Pierwszy dzień w pracy – zasady savoir-vivre, o których warto pamiętać

Pierwszy dzień w pracy – zasady savoir-vivre, o których warto pamiętać

Zastanawiasz się, jak powinieneś się zachowywać pierwszego dnia w nowej pracy, by zjednać sobie przyszłych współpracowników? To nie takie trudne! Aby uniknąć niezręcznych wpadek, warto pamiętać o kilku zasadach savoir-vivre, dzięki którym z pewnością zrobisz dobre pierwsze wrażenie. Przeczytaj nasze porady i dowiedz się, w co ubrać się pierwszego dnia pracy, w jaki sposób przywitać się z innymi i kiedy przejść na „ty”.

Strony www Strony www

W co się ubrać pierwszego dnia pracy?

Chyba znasz powiedzenie „jak cię widzą, tak cię piszą”. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, szczególnie w nowej pracy, dlatego przed rozpoczęciem pracy zwróć uwagę na to, w co jesteś ubrany. W jaki sposób dowiedzieć się, jaki dress-code obowiązuje w danej firmie? Zacznij od obserwacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej – podejrzyj, jak ubrany jest rekruter, kierownik działu i inni pracownicy, którzy akurat przechodzą korytarzem. Możesz też po prostu zapytać o to osobę, z którą będziesz rozmawiać.

Jeśli na etapie rekrutacji miałeś styczność tylko z jedną osobą, a pytanie o strój wyleciało ci z głowy, zastanów się, jaki strój w większości noszą osoby, które zajmują podobne stanowisko. Jeśli raczej nie będziesz miał do czynienia z klientami, twój strój może być mniej formalny. Z kolei aplikując na stanowisko sprzedawcy, musisz pamiętać o tym, że będziesz spotykał się z innymi podczas spotkań biznesowych, na których powinieneś wyglądać profesjonalnie. Ostatecznie możesz posłużyć się zasadą „better overdressed than underdressed” i wybrać klasyczny strój biznesowy.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

Kto komu powinien się pierwszy przedstawić?

Według zasad savoir-vire pierwsza przedstawia się osoba znajdująca się niżej w hierarchii lub ta, której staż pracy jest krótszy. Wchodząc do budynku firmy to ty powinieneś przywitać się jako pierwszy. Kiedy ktoś wyrazi zainteresowanie twoją osobą, wyjaśnij, że jesteś nowym pracownikiem, powiedz, jak się nazywasz i na jakim stanowisku pracujesz. W miłym tonie będzie również zainteresowanie się imieniem i funkcją twojego rozmówcy. Z pewnością wywołasz tym dobre wrażenie. Inicjatywę przejmij również wchodząc do pokoju, w którym ktoś już się znajduje lub na korytarzu.

Pierwszego dnia pracy często się jednak zdarza, że nowy pracownik jest przedstawiany osobiście całemu zespołowi przez pracodawcę lub pracownika kadr. W takim przypadku twój pracodawca może oprowadzić cię po firmie i przedstawić każdemu po kolei lub zorganizować krótkie spotkanie, podczas którego zapoznasz się z zespołem. To z pewnością duże ułatwienie, które zmniejsza stres osoby, która jest w firmie pierwszy dzień. Bez względu na to, czy przedstawisz się sam, czy zostaniesz przedstawiony przez kogoś innego, pamiętaj, że rękę podaje pierwszy pracownik zajmujący wyższe stanowisko. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Kto i w jakiej sytuacji proponuje przejście na „ty”?

Zgodnie z zasadami etykiety towarzyskiej przejście na „ty” proponuje osoba starsza – młodszej (jeśli różnica wieku jest zauważalna), a kobieta – mężczyźnie (chociaż ta zależność powoli się zmienia i często zależy od sytuacji). W biznesie to nie płeć i wiek jest jednak najważniejszy, a stanowisko. Dlatego w pracy przejście na „ty” zawsze proponuje osoba ważniejsza rangą – pracownikowi niższemu rangą. W przypadku relacji pracownik – klient to właśnie klient jest wyżej rangą i to on powinien zaproponować skrócenie dystansu. Jeśli chcesz poznać więcej zasad, o których powinieneś pamiętać podczas spotkań biznesowych z klientami i nie tylko, zajrzyj tutaj.

Pamiętaj, że w żadnym wypadku nie powinieneś samowolnie przechodzić na „ty”. Należy najpierw zaproponować taką możliwość. Weź również pod uwagę, że nie zawsze druga osoba musi się na to zgodzić. Często osoby pracujące na bardzo wysokich pozycjach nie przechodzą na „ty” z innymi pracownikami i jest to zabieg celowy. W ten sposób utrzymują bowiem dystans i zwiększają swój autorytet.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter