Savoir-vivre w biznesie – kto pierwszy powinien podać dłoń?

Savoir-vivre w biznesie – kto pierwszy powinien podać dłoń?

Biznesowe spotkania nierzadko są kluczem do udanych transakcji i zachowania dobrych kontaktów z klientem. Pamiętanie o zasadach savoir-vivre pozwoli nam uniknąć wpadek, które w najlepszym wypadku mogą u obu stron wywołać zakłopotanie. Zastanawiasz się, kto komu powinien pierwszy podać rękę? Nie wiesz, w jaki sposób przywitać się z szefem? Sprawdź nasze porady.

Kto pierwszy wita się na spotkaniu?

Biznesowy savoir-vivre nie uznaje ani płci, ani wieku, które w etykiecie towarzyskiej mogą być wyznacznikiem tego, kto pierwszy powinien się przywitać. Tutaj kluczem jest ranga i stanowisko.

Przyjmuje się, że pierwsza powinna się przywitać osoba, która zajmuje niższe stanowisko. Ta zasada obowiązuje jednak tylko wewnątrz korporacji. Jeśli spotykasz się z klientem, to do ciebie należy obowiązek przywitania się w pierwszej kolejności.

Na korytarzu obowiązuje z kolei reguła, że pierwszy wita się ten, kto szybciej zauważy drugą osobę. Jeśli to ty zauważyłeś szefa jako pierwszy, dobrze widziane będzie, jeśli również pierwszy powiesz mu dzień dobry. Chcesz ściśle trzymać się zasad etykiety? Pamiętaj, że w tej sytuacji to mężczyzna kłania się kobiecie, pracownik - pracodawcy, a idący - stojącemu.

Kto komu podaje dłoń na przywitanie?

Gest przywitania rządzi się innymi prawami, niż powitania słowne. W tym przypadku to osoba wyższa stanowiskiem powinna wyciągnąć rękę jako pierwsza, a więc to pracodawca poda rękę pracownikowi.

Na spotkaniu biznesowym rękę wyciąga gospodarz. Gdy w spotkaniu w restauracji uczestniczą również jego zastępcy lub współpracownicy, z gościem pierwszy wita się szef, a następnie kolejne osoby w hierarchii.

Gdy spotykają się osoby, które zajmują porównywalne stanowiska, obowiązują zasady podobne do tych w etykiecie towarzyskiej. Rękę kobiecie podaje mężczyzna, osoba starsza zaś młodszej. Jeśli na spotkaniu są osoby o tej samej płci, podobnym wieku i stanowisku, z reguły pierwsza wita się osoba "bardziej grzeczna".

Jak poprawnie podać dłoń?

Czy można popełnić błąd podczas podania na rękę na przywitanie? Okazuje się, że tak. Musisz pamiętać, że często po samym podaniu dłoni można wyrobić sobie o kimś dobre lub złe zdanie, dlatego najlepiej jest unikać wpadek. Jeśli twój uścisk będzie zbyt słaby, możesz zostać odebrany jako osoba niezdecydowana. Z kolei zbyt mocny uścisk może skłonić do refleksji, iż jesteś zbyt pewny siebie.

O czym więc pamiętać podczas podawania dłoni? Przede wszystkim, wykluczone jest podanie ręki brudnej, mokrej, spoconej czy zimnej. Jeśli wchodzisz do lokalu, a na zewnątrz jest zimno, potrzyj przez chwilę ręce, by je trochę rozgrzać. Jeśli twoja dłoń jest brudna, nie podawaj jej, a zamiast tego przeproś i przywitaj się jedynie słowami.

Uścisk powinien być zdecydowany, ale nie za mocny. Powinien być naturalny i serdeczny, połączony z delikatnym uśmiechem. Nie machaj uściśniętą dłonią w górę i w dół. Podczas witania staraj się patrzeć drugiej osobie w oczy.

Całowanie w policzek i w rękę

Jeśli dystans pomiędzy tobą, a twoim partnerem biznesowym uległ skróceniu, podanie dłoni możesz zamienić w przyjazne pocałunki policzek. Pamiętaj jednak, by nie traktować ich dosłownie. Niezależnie od tego, czy jesteś na spotkaniu biznesowym, czy towarzyskim, w dobrym tonie jest zbliżenie twarzy i wykonanie cmoknięcia jedynie w powietrzu. W ten sposób nie naruszysz prywatnej sfery osoby witanej.

Warto pamiętać również, że całujemy tylko dwa razy - w prawy i lewy policzek.

A co z całowaniem pań w rękę? W biznesie zarówno kobiety, jak i mężczyźni są równi, dlatego ten stary zwyczaj może wydać się niestosowny i raczej należy go unikać. Jeśli jesteś kobietą, pamiętaj, że odmówienie komuś podania dłoni jest bardzo dużym faux pas

Podziel się